Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetstemperatur


Monshi

Rekommendera Poster

Moddar min digitalbox.

in med ny disk och hopp om mindre värme och kanske slippa fläkten.

 

Läser av temperaturen på hårddisken, boxen ger då att den utan fläkt efter några timmars gång är upp i 45 grader.

 

Lite i högsta laget men kanske ok?

Problemet är bara att det ännu är relativt svalt i rummet, det blir annat i sommar när solen ligger på. Om temperaturen i rummet är nästan tio grader varmare än idag, hur varm kommer inte hårddisken bli då?

 

 

Ja, vad är min fråga egentligen? Tja, jag söker väl bekräftelse på det dystra, att jag måste nog fixa lite luftflöde kring hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken hårddisk du har, olika märken olika temp på hårddiskarna. I min dator har jag ca 42-44 grader när jag har haft på datorn i ca 1+ timma/ar.

 

Så jag skulle säga att det var helt okej, men som sagt olika temp på olika märken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad är min fråga egentligen? Tja, jag söker väl bekräftelse på det dystra, att jag måste nog fixa lite luftflöde kring hårddisken.

Sen som söker skall finna ;)

Jag håller med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen som söker skall finna ;)

Jag håller med dig.

 

ja, man kan alltid läsa Googles analys av diskar och temperatur. Blir man klokare? Nja, den säger väl i princip att korrelationen mellan temperatur och haveri inte är starkt påvisbar (30-45 grader) men att över tid, några år, fallerar något fler enheter på över 45 grader.

 

Större problem om diskarna är för svala, under 30 grader är visst inte bra.

 

Andra data man läser på nätet är att många tillverkare specificerar att temperaturgradienten som högst får vara 20 grader per timma. Dvs har man en vilotemp på 20 grader bör disken inte på en timma nå över 40 grader.

 

Det två uppgifterna ligger som grund för mitt antagande att 35-40 grader är optimalt, strax över 40 fungerar bra det mer. Över 45 grader är olämpligt.

Med andra ord, jag får se till att få in den där jekla fläkten på något vis.

 

Och ja, det är en Samsung f2 EcoGreen disk jag stoppat in. Inser nu när jag skaffat den att kanske, om jag velat få det så svalt som möjligt, borde tagit en 2,5" disk istället. Gjort är gjort dock och detta går att lösa på något vis. Blir nog till att såga lite i boxen och kanske även ta bort en bit av moderkortet... (inga ledningar där, bara stöd). Vi får se, hur jag moddar den det kanske jag snarare ska bolla i tråden för boxen på MinHembio.

 

ed: mina diskar i datorn dom håller en fin temperatur på cirka 32 grader, nästan för svalt om jag ska tolka vad skrivit ovan. Får kanske sätta dem lite tätare så de inte kyls lika effektivt.

 

ed2: Fläkten inmonterad i digitalboxen igen. Helt klart är att den kan jag skruva ned farten på. Hårddisken rapporter 27 grader. Mmh, får testa mer. Kanske kanske det räcker med att göra vädringshål i locket på lådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...