Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hårddisk på väg att crasha?

Guitarman90

Recommended Posts

Guitarman90

Hej!

Har problem med min dator, och efter felsökning misstänker jag att min hårddisk, nämligen en 1000 gigs Seagate Barracuda är problemet. Har en modern dator som fungerat okladerligt sen jag byggde den i början av året. Har sakta men säkert fyllt hårddisken så att nu endast ca 5 gig finns ledigt och har upplevt att datorn blivit långsammare.

För några dagar sedan hade jag en filmsnutt igång då datorn krashade och startade om. Bootningen kunde inte genomföras då det stod att någon startfil till windows 7 saknades. I bios hittade jag först inte hårddisken vilket alltså tydde på att den hade krashat totalt. Efter ytterligare en omstart hittade jag den i bios och windows startade som vanligt. Detta hände senare ytterligare en gång. I windows får jag problem med kraftiga låsningar för enkla processer som att öppna mappar eller surfa på internet och omstart krävs.

Vet att jag installerade windows 7 på denna hårddisk som var Slave-disk och inte master. Kan detta bidra till problemet? Någon som haft samma problem som har tips på hur man kan lösa detta. Det sista alternativet är att göra backup på min andra hårddisk och installera om windows på den andra disken som är master-disk och använda min nuvarande systemdisk som lagringsdisk helt enkelt. Vad rekommenderas?

// Ruben

Guitarman90

Om hårddisken är slave eller master spelar ingen roll. Gör en backup på dina viktiga data på disken, ladda hem program från Seagate och kör en felkoll av disken. Kanske läge för reklamation?

Bra ställe att hitta rätt programvara är

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Ok,körde testet på systemdisken. Den klarade de så kallade short dst testen,men inte long dst. Datorn presterar inte bra efter som den inte är systemdisk så jag tror att jag rensar den sekundära hårddsiken och formaterar den och installerar om windows 7 på den istället så kan jag fixa backup på den andra hårddisken sålänge.

När det stod att disken inte klarade testet rekommenderade programmet att man tankade dos-versionen som eventuellt kunde fixa felet i disken. Är detta möjligt? Rör det sig inte om ett fysiskt fel i disken och inte något man kan återställa med mjukvara?

// Ruben

Jag brukar dra öronen åt mig så fort en hårddisk börjar bråka. En ny kostar inte så mycket idag.

Vad säger SMART-statusen om disken? Omallockerade sektorer?

Rädda det som räddas kan från disken sedan om du nu vill försöka rädda den kör DOS-verktyget och se vad det gör med den. Kanske göra en lågnivåformatering?

Testkör den sedan en tid men, beroende på typ av fel i viss mån, jag skulle aldrig lita på den igen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...