Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallationsproblem


novisenerik

Rekommendera Poster

novisenerik

Hej!

Jag gjorde en formatering och ominstallation av Win Xp där jag integrerat SP3 på en Compac dator som tidigare hade Win XP förinstallerat.

Den första installatinen gick finfint, struntade dock i att mata in licenskoden. Installerade antivirus och antispionpogram och Spyboot Search and Destroy. Hämtade sedan alla Windows uppdateringar under nästkommande dag.

Dag tre när jag hämtade drivrutinen för DVD spelaren så stängde plötsligt datorn ned sig och började starta om hela tiden. Jag lyckades komma in i återställningskonsolen men dumt nog återställde jag inte datorn till föregående dag. Nästa dag när jag skulle gå in i återställningskonsolen var det omöjligt.

Gick då in i BIOS och började ny ominstallation, formaterar allt men det verkar alltid finnas 8 GB som inte går att formateras.

Jag återställer med Orginal WinXp Pro med integrerat SP3, filerna läses in och jag kommer vidare till val av tidszon, DÄREFTER STÄNGER DATORN NED och jag får en massa felmeddelande.

Varför går det inte göra ominstallation när det gick för 3 dagar sedan? Vad göra?

Finns någon som är så kunnig att jag kan lösa detta?

(tänkte därefter försöka installera Win 7 som jag har på CD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara vet att din dator, klarar Windows 7, så ska du kunna köra direkt med den skivan istället för att krångla med att försöka installera XP först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir alltid 8 GB kvar som inte går att använda vid installation av XP, varför vet jag inte.

 

Om installationen stannar av, kan det bero på dålig CD-läsare eller skadad CD. Ofta kan då installationen brytas vid till synes slumpmässiga ställen. Min erfarenhet är att en ny CD-läsare bättre klarar att läsa en skadad/smutsig CD. Då kan man också passa på att göra en kopia av installations-CD:n. T ex gratisprogrammet ImgBurn kan göra detta.

 

Felmeddelandena kan också påvisa vad som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...