Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabb hjälp ang. bärbart köp! :-)


Jepqe

Rekommendera Poster

Hej gott folk :-)

 

Det är så att jag fått i uppdrag av min faster att köpa en laptop för 5000:- Har letat och letat och har svårt att veta egentligen vad jag ska välja.

 

Hon vill i princip kunna surfa/maila osv.

 

Det jag har kommit fram till just nu är:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578731&view=detailed#ProductTabs

 

Vad tror ni om den, är det det bästa jag kan få för 5000:-??

 

Om ni hittar något bättre skicka gärna, har lite bråttom, hon skulle behöva den helst tills på fredag :-)

 

Ha de fint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några lämpliga kandidater. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s52930310&cols=1584,17,4461,1124,1093&o=eg_1093#prodlista

 

Jag tycker att du ska satsa på 4GB minne, vilket jag har satt som villkor på Prisjakt.

 

I övrigt är det en avvägning mellan hastighet, vikt och skärmstorlek beroende på om hon vill ha en liten eller stor dator, om hon ska bära den med sig osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tipsa om denna:

 

http://www.pricerunner.se/pl/27-2568746/Baerbara-datorer/eMachines-G725-442G25Mi-Intel-Pentium-T4400-2.20GHz-2GB-250GB-TFT17.3-DVDRW-Win-7-Home-Premium-priser

 

Köpte den själv för ett litet tag sedan,och är väldigt nöjd.

Det går att bygga ut den till 4 GB minne,och så mycket räcker gott och väl.

Prisintervallet motsvarar ju dina krav med,och Windows 7 ingår också.

 

Jag använder den b la till att surfa med,ordbehandling i Office 2010.

 

Det är 15.6" skärm,vilket är lagom,mindre blir nog svårt att avläsa.

 

Vill du veta något mer om den?

Har den som sagt själv hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för länkarna! Men vad tror ni ärligt taligt om den toshiban jag länkare

då? Saken är att den kan jag få på en dag. Vad ser ni som + och - med den?

Tack :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På det stora hela verkar den väldigt lik den Acer som jag använder.

 

MEN kollade på processorn som är Intels budgetvariant på processorer.

 

Även fast du har mycket minne,så kommer datorn att kännas småseg emellanåt.

 

Acer-datorn jag länkade till har en dual-core processor,och Toshiban har bara vanlig processor.

 

Skall du ändå lägga ut 5 papp på en ny dator,så se till att få med en ordentlig processor.

 

Personligen tycker jag Acer har snyggare design,inte så kantigt som t ex Toshiba.

Men det är ju såklart helt en smaksak. Tror inte du/hon väljer dator efter designen heller.

 

Har du inga andra alternativ? Måste det vara en bärbar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde Toshibans cpu var 2 kärnor också?

 

är skillnaden egentligen stor på 1,9 och 2,2 ghz?

 

Ja den måste vara bärbar och ha trådlöst N, och vara 15''.

 

Sen acern hade väl bara 2 gb ddr2 ram medan toshiban hade 4 gb dd3 ram (vilket i min värd är ganska stor skillnad i windows 7?).

 

(ps. jag har bara dålig erfarenhet av acer så det är nog mest därför jag tittat på alla märken utom acer :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den CPUn kan väl inte göra så att Windows7 "lagga" och har sig? :/ Hur är Toshiba som märke, kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den CPUn kan väl inte göra så att Windows7 "lagga" och har sig? :/ Hur är Toshiba som märke, kvalitet?

Själv har jag snöat in på HP, så jag skulle köpt en HP. Men om du tycker att denna datorn verkar bra så ser jag inget som talar emot att köpa den. Dvs jag har inga synpunkter på Toshiba, processorn eller något annat. Det ser ut som ett vettigt köp och jag skulle säga att den klarar de arbetsuppgifter som du har specificerat.

 

Vad menar du med att Windows 7 "lagga" och har sig? Prestandan i Windows tycker jag oftare beror på hur mycket skit man har installerat på datorn än datorns prestanda i sig. Med din budget kommer du inte att få mycket bättre prestanda med någon annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jag menade med "lagga" var att det inte ska ta så himla lång tid att starta upp program, etc, du vet.

 

Jag gillar också HP starkt (har en själv) men kan inte hitta en HP i den här prisklassen med likvärdig prestanda :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den jag menade med "lagga" var att det inte ska ta så himla lång tid att starta upp program, etc, du vet.

 

Jag gillar också HP starkt (har en själv) men kan inte hitta en HP i den här prisklassen med likvärdig prestanda :/

Eh?

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584013

 

Tämligen likvärdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr saknar den wireless N. Sen hur stor är skillnad är det egentligen på 4 gb ddr2 och 4 gb ddr3?

 

Hur är compaq som märke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr saknar den wireless N. Sen hur stor är skillnad är det egentligen på 4 gb ddr2 och 4 gb ddr3?

 

Hur är compaq som märke?

Wireless N hade jag bara sagt var viktigt om du skulle strömma film till datorn, men det har du inte specificerat att datorn ska användas till. För att surfa och skriva mail är Wireless N förovisso trevligt, men knappast ett krav.

 

DDR2 mot DDR3 är inte så stor skillnad när det kommer till verklig användning av datorn.

 

Gamla Compaq gick ihop med HP. Numera verkar Compaq vara en produktserie från HP med lite enklare modeller.

 

 

Men köp Toshiban om du tycker att den verkar bra. Det verkar vara en bra maskin till ett vettigt pris. Din faster kommer säkert att bli nöjd med den. På det hela taget så är det liten skillnad mot HP'n. Det är bara jag som har bra erfarenheter av HP och därför gärna fortsätter att köpa dem. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Q hade dubbelt databushastighet?

 

Jag blev jag faktiskt lite intresserad av Q ändå, känner mig mer trygg med märket :-D Vi får se vad det blir, haha tack :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...