Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spionprogram


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

Rolf Tymark

Hej,

 

En dam som jag känner har fått ett ovanligt problem. Hon har goda indikationer på att hennes pojkvän har installerat ett program i hennes dator som rapporterar till honom allt vad hon gör på datorn. Nu är pojkvännen en amatör i datorsammanhang, men jag drar mig till minnes att jag den senaste månaden har sett annonser i gratistidningarna om ett sådant program och det är inte omöjligt att han kan ha installerat det. Är det någon som kommer ihåg vad det heter? Och kan man ta bort programmet på något enkelt sätt, t.ex. genom systemåterställning, eller måste man ominstallera hela datorn? Eller går det kanske rentav att använda Ad-aware eller Spybot Search & Destroy? Hon bor i en annan del av landet, så jag är lite hjälplös.

 

Rolf Tymark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Systemåterställning löser inte sådana problem men Malwarebytes brukar vara bra på spionprogram!

 

Hämta hem Malwarebytes Anti-Malware:

http://www.malwarebytes.org/index.php

 

1: Spara installationsfilen till skrivbordet

2: För att påbörja installationen dubbelklicka på mbam-setup.exe

3: Bocka för nedanstående

Uppdatera Malwarebytes' Anti-Malware

Starta Malwarebytes' Anti-Malware

4: Klicka på Slutför

Om där finns uppdateringar kommer dessa att installeras.

 

Då ovanstående är gjort gå vidare med nedanstående procedur:

 

1: När programmet startar så välj Utför snabb scanning

2: Klicka på knappen Scanna

3: Scanningen kommer nu att ta en stund

3: När programmet scannat klart klicka Ok och sedan Visa resultat

4: Bocka för allt och klicka på Remove Selected

5: Då borttagningen är klar kommer en textfil i Anteckningar att öppnas upp med en logg.

 

Mvh Laston

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf Tymark

Hej! Systemåterställning löser inte sådana problem men Malwarebytes brukar vara bra på spionprogram!

 

Mvh Laston

 

Det var ju ett förnämligt svar, som jag kan skicka över direkt till damen.

 

Behöver man stänga ner sitt vanliga antivirusprogram om man installerar och kör Malwarebytes?

 

Mvh Rolf Tymark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det kan läggas att om det är frågan om ett spionprogram som ska skicka information till en annan dator så är en bra brandvägg väldigt viktig. Där kommer ju allt som försöker komma ut på internet att fastna. Jag har länkar till några sådana på min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

 

-----------

Flyttar tråden från "Program - övriga" till "Virus, skadliga program & botemedel".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det finns ett antal program för övervakning av anställda på ett företag. Detta är "legala" program precis som Microsoft Office och det brukar sluta med stämningar i USA om "antivirus" och andra säkerhetsprogram "listar" sådana här "legala" övervakningsprogram vid sina scanningar.

http://www.google.se/#hl=sv&q=workforce+computer+surveillance+program&aq=f&aqi=&aql=&oq=workforce+computer+surveillance+program&gs_rfai=&fp=151dc011d6edfae4

Vill hon vara helt säker på att inte övervakas är därför mitt råd att bryta strömmen till datorn med en multikontakt när hon stänger av den. (moderna datorer anslutna till 230V är inte helt avstängda när de stannat) och starta datorn med en Live-CD vid tex surfning och email, tex Puppy-linux

http://www.puppylinux.com

Tyvärr inte så lätt att vara säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf Tymark

Vill hon vara helt säker på att inte övervakas är därför mitt råd att bryta strömmen till datorn med en multikontakt...

 

Det blir för komplicerat för henne... Nu kommer jag ihåg att programmet heter EBlaster. Där har jag en tråd att nysta i. Tack för hjälpen så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir för komplicerat för henne... Nu kommer jag ihåg att programmet heter EBlaster. Där har jag en tråd att nysta i. Tack för hjälpen så länge.

 

En välkänt "spionprogram", då vet du vad det heter, så kanske det är lättare att söka rätt på programmet i datorn, och försöka få bort det.

 

Här kan du/hon läsa mer om programmet Spector & eBlaster

Tyvärr finns risken att programmet är gjort för att gömmas i datorn, kan då bli svårt att hittas, men kör då detta Malwarebytes istället, till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...