Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trafikolyka med cyklist


Status

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har blivit påkörd av en bilist när jag var ute och cyklade. Händelsen skedde när jag skulle cykla över ett övergångsställe (ett sådant man inväntar grön gubbe).

 

Jag tryckte på knappen och som sagt inväntade grön gubbe och RÖTT för bilisterna - jag började trampa över då det small till och jag hade blivit påkörd. Smärtan i ryggen är olidlig. Tack och lov visade röntgen ingenting.

 

Men det jag skulle vilja veta nu är om jag på något sätt kan stämma denne person som körde? evetuellt att personen blir skadeståndsskyldig.

 

Vet ni hur detta funkar?

 

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att nämna att det finns ett flertal vittnen som kan styrka att denne person körde mot rött. Tänkte i en eventuell rättstvist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du inte polisanmält händelsen?

 

Om du polisanmäler är säkert chanserna större att du kanske kan få skadestånd. Blir förstås lite tveksam när du skriver att du cyklade på ett övergångsställe. Det är väl ändå för fotgängare och inte för cyklister.

 

Du menar kanske ett övergångsställe som är kombinerad cykelbana vid sidan om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte polisanmält händelsen?

 

Om du polisanmäler är säkert chanserna större att du kanske kan få skadestånd. Blir förstås lite tveksam när du skriver att du cyklade på ett övergångsställe. Det är väl ändå för fotgängare och inte för cyklister.

 

Du menar kanske ett övergångsställe som är kombinerad cykelbana vid sidan om?

 

 

Polis kom till plats och den ambulans jag for iväg i så jag antar att det är polisanmält, de kom och förhörde mig på sjukhuset också. Om övergångsstället är anpassat för cyklister vet jag ärligt talat inte - folk cyklar över där hela tiden i princip.

 

Polisen berättade för mig att den person som körde är misstänkt för "svindlande i trafik", eller nått liknande - minns inte helt säkert. Men jag vet att de misstänker en hel del på personen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om jag vore du skulle jag frågat Polisen hur en stämning mot bilföraren ska gå till. Det borde dom kunna svara på, och hur stor chans du har att få skadestånd. I alla fall borde du få ersättning för sveda och värk, tycker jag.

 

Annars får du vända dig till en advokat och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror detta snarare är ett ärende som försäkringsbolagen sköter. Det låter som en olycka men visst kan ett skadestånd kanske utkrävas med. Fråga

1: ditt försäkringsbolag vilka du bör kontakta

2: polisen

3: En advokat/jurist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror detta snarare är ett ärende som försäkringsbolagen sköter. Det låter som en olycka men visst kan ett skadestånd kanske utkrävas med. Fråga

1: ditt försäkringsbolag vilka du bör kontakta

2: polisen

3: En advokat/jurist.

 

Försäkringsbolagen är redan kontaktade. De hävdar att det skall gå på hennes trafikförsäkring (vilktet det är lag på att ha).

 

Polisen är ju redan inkopplade

 

En advokat/jurist har jag redan varit i kontakt med, inväntar på svar.

 

Självklart skall det gå att få ut ett skadestånd - annars är det ju konstigt. Vet inte, men tror ni att denne persons körkort har rykt? eftersom personen körde mot rött? (hade inte koll alls i trafiken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Självklart skall det gå att få ut ett skadestånd - annars är det ju konstigt. [...]

Vet inte varför det skulle vara så självklart "bara för att"

På vilken grund anser du dig kunna kräva den vållande på ersättning?

 

Det här är inte USA och ett avsnitt av "Ally McBeal" ;-)

Skadestånd tilldelas, inte helt otippat, enbart om skada har uppstått...

 

Frågan är alltså vilken skada som du har åsamkats av den vållande.

 

Läser man 5 kap. 1 § Skadeståndslag (1972:207) så kan man läsa att:

Skadestånd till den som har tillfogats personskada omfattar ersättning för

1. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,

2. inkomstförlust,

3. fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan.

Att du blir ersatt för punkt ett torde vara glasklart om du har haft sådana kostnader.

Punkt 2 är rätt komplicerad och av vad jag kan utläsa av dina inlägg kanske inte aktuell i detta fall. Åtminstone inte ännu (skada som kan härledas till trafikolyckor kan ju uppstå/upptäckas en tid efter tillbudet).

Antar att det då är "sveda och värk" enligt punkt 3 som du är ute efter?

Det man då skall beakta är att det i allmänhet krävs att den skadade är sjukskriven.

Se gärna Trafikskadenämndens Hjälptabell för bestämmande av ersättning för sveda och värk.

 

I 2 kap. 1 § Skadeståndslag (1972:207) framgår att den som "uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."

Så visst skall den vållande i sådana fall betala för skadan. Om detta sedan sker genom dennes försäkringsbolag eller ej är inget som du kan påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför det skulle vara så självklart "bara för att"

På vilken grund anser du dig kunna kräva den vållande på ersättning?

 

Det här är inte USA och ett avsnitt av "Ally McBeal" ;-)

Skadestånd tilldelas, inte helt otippat, enbart om skada har uppstått...

 

Frågan är alltså vilken skada som du har åsamkats av den vållande.

 

Läser man 5 kap. 1 § Skadeståndslag (1972:207) så kan man läsa att:

Att du blir ersatt för punkt ett torde vara glasklart om du har haft sådana kostnader.

Punkt 2 är rätt komplicerad och av vad jag kan utläsa av dina inlägg kanske inte aktuell i detta fall. Åtminstone inte ännu (skada som kan härledas till trafikolyckor kan ju uppstå/upptäckas en tid efter tillbudet).

Antar att det då är "sveda och värk" enligt punkt 3 som du är ute efter?

Det man då skall beakta är att det i allmänhet krävs att den skadade är sjukskriven.

Se gärna Trafikskadenämndens Hjälptabell för bestämmande av ersättning för sveda och värk.

 

I 2 kap. 1 § Skadeståndslag (1972:207) framgår att den som "uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan."

Så visst skall den vållande i sådana fall betala för skadan. Om detta sedan sker genom dennes försäkringsbolag eller ej är inget som du kan påverka.

 

Tack för ditt svar! :)

 

vi får väl se vad min advokat säger, har faktiskt inte hört någonting så jag antar att de hör av sig idag.

 

Personen som körde är ju helt klart misstänkt för vårdslöshet i trafik då personen körde mot rött (vilket flera vittnen kan styrka).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen som körde är ju helt klart misstänkt för vårdslöshet i trafik då personen körde mot rött (vilket flera vittnen kan styrka).
Och det är ett brott mot staten, inte mot dig personligen (eller, nja fast då mycket indirekt). Det spelar alltså ingen roll hur allvarligt brott som den vållande har begått eller ej. Det som räknas är din skada.

 

Som sagt, din advokat lär ha svar.

Skriv gärna och berätta hur det hela utvecklas!

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skulle också gärna vilja veta hur det gått. Liknande hände mig, bilföraren satt och tittade åt andra hållet på ett obevakat övergångställe med cykelöverfart. Han körde rakt på mig. Jag flög upp på motorhuven på bilen och fick ett ordentligt skrapsår på fingret som blödde kraftigt. Jag uppskattar att han körde ca 15-20 km/h, jag kom väl i ca 10 km/h. Annars verkar jag ha klarat mig rätt ok, är lite stel och det hugger till lite i buktrakten ibland.

 

Cykeln fick, vad jag vet än så länge ett skevt framhjul, verkstaden har inte hunnit kolla på den än.

 

Vederbörande bilist erkände direkt att det var hans fel och skulle stå för alla kostnader påstod han, vi får se hur det går med den saken...

 

Polisen var inte särkild intresserade av att ta upp anmälan när jag var in där, enl dom skulle jag vänta till han vägrade betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det man bör göra i en sån här situation är:

  1. Göra en polisanmälan om händelsen. Man får alltid en kopia på polisanmälan om detta gjorts och den behöver försäkringsbolag, tingsrätt, brottsoffermyndighet etc. kopia på. I polisanmälan uppger man då att man vill begära (yrka) skadestånd. Detta ska även uppges till ev. åklagare eller tingsrätt vid en tvist.
  2. Göra en försäkringsanmälan hos ditt föräkringsbolag. Det är upp till ditt försäkringsbolag att tvista med motpartens försäkringsbolag om vem som har rätt och fel.
  3. Får du inte ersättning eller full ersättning från försäkring kan man vända sig till brottsoffermyndigheten. (http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1297&refid=1296&parentId=1290 läs mer om skadestånd på den här länken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...