Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skapa betaltjänst

Idea

Recommended Posts

Hej!

Jag tror nog att det inlägget passar bäst under webbutveckling - övrigt, eftersom jag har svårt att veta vilket bäst.

Men jag vill veta vilka program är/rekommenderas, och hur bygger man upp.

Jag är sugen på att starta eget företag med bekvämligare och smidigare. Jag behöver få kunskap från grunden, för att första hur det funkar. Det kommer att bli massa olika punkt, bl.a. sms-tjänst, avtal med olika banker och de andra företag, it-säkerhet etc.

Men först och främst vill jag hitta info om det t.ex. på hemsidor som berättar om hur man skapar betaltjänst.

Jag hoppas att det blir bra en tråd här.

Allt idéer och kommentarer är välkomna,

Vad skall du sälja?

Behöver du en enkel webbshop och du är nybörjare på programmering eller webbutveckling rekommenderar jag att du använder en befintlig tjänst som du hyr.

Finns massor och där betallösningar redan finns redo att kopplas på.

Inte utan kostnader dock.

Men fråga på så skall jag svara. Mer matnyttigt finns att hitta under www.ehandel.se eller www.wn.se

Jonas

Vad skall du sälja?

Behöver du en enkel webbshop och du är nybörjare på programmering eller webbutveckling rekommenderar jag att du använder en befintlig tjänst som du hyr.

Finns massor och där betallösningar redan finns redo att kopplas på.

Inte utan kostnader dock.

Men fråga på så skall jag svara. Mer matnyttigt finns att hitta under www.ehandel.se eller www.wn.se

Jonas

Texterna är kanske misshänvisande, men rubriken talar om ju, att det handlar om betaltjänst som jag vill grunda/bilda eget företag som gäller bara betaltjänst, liksom typ: paynova, Debitech, klarna etc...

Jag är ledsen att det kanske är misshänvisande om du uppfattade så innan. :/

Jag har god kunskap om webbdesign och webbsidan, men ej programmering och sånt inom betaltjänst, som jag är intresserad av att lära och studera hur det funkar. Jag vill förstå hur det som är för funktioner.

Tack för tips om ehandel.se och wn.se :) Jag hoppas att det ska hjälpa till något!

Du har rätt, jag läste helt enkelt för snabbt.

Det ställs STORA krav på säkerhet och tillgänglighet och bara det faktum att du frågar säger att du tar vatten över huvudet.

Jag har inga konkreta svar mer än att jag vet att sedan 2009 är det krav att vara PCI-certifierad mot kreditkortsföretagen. (länk http://internetworld.idg.se/2.1006/1.159364 )

Alternativet är att starta en e-plånbok, men det finns det en del stora aktörer där också; PayPal, Payson och Moneybookers.

Men helt cynisk är jag inte - jag välkomnar nya (dock bra) lösningar!

Vill börja med att säga att detta är ett rejält projekt som kräver mycket av dig och att jag har svårt att se att du klarar av det själv. Det är dessutom med stor säkerhet ett dyrt projekt.

För att du öht skall kunna erbjuda tjänsten så måste du sluta avtal med ett inlösensföretag. Något som inte är gjort i en handvändning. Utöver sedvanlig ingående utvärdering av ditt bolag för att se om du är en lämplig partner/kund till dem så kommer de kräva att bolaget är PCI DSS-certifierat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Payment_Card_Industry_Data_Security_Standard

Det du minst behöver är design/layout det du mest behöver (rent tekniskt) är programmerings-/utvecklingskunskaper. Du måste kunna bygga webblösningar/webservices som jobbar mot betalväxel/inlösens-API:er hos t.ex. Babs och Euroline.

För att förstå lite av den tekniska komplexiteten så kan du ju kolla dokumentationen hos dina potentiella konkurrenter så som PayEx, Dibs osv. Då ser du vilka gränssnitt du måste kunna bygga mot dina kunder och hur de bör fungera. Se t.ex. http://tech.dibs.dk/dibs-api/dibs-api/

Hur gränssnitten mot inlösensföretagen skall se ut får du nog inte reda på innan du av dem anses som en seriös aktör.

Räkna med många utvecklingstimmar, mycket juridiskt arbete och en rejäl kostnad...

Tar jag vatten över huvudet?

Ja, jag var medveten att det är ett STORT KRAV på IT-säkerhet, och massa arbetstimmar innan det har nått upp. Jag ska inte jobba ensamt, utan har partner, plus min sambo som kan tänka sig att ställa upp en lite del, och har pengar även. Jag älskar datorn :)

Jag hade tänkt att kontakta med banker och sånt, men var tveksam om det stämmer och om jag tänkt rätt, eller så. Men du, Cluster, förklarade hur det går till.

Jag ska inte satsa på det REJÄLT och jämt, utan när jag har tid och för att studera igenom så jag kan säga något innan jag har tittat och studerat. Jag har massa "håltimmar" så passar det på. Det skadar inte ju. Jag kan kombinerar det med mitt org.arb. Hela arbetet kan vara progression. Jag känner på mig, att det kommer att nå upp om 3-5 år, att starta företaget, man vet aldrig, får se.

Supportservice och tillgänglighet ska tillhandas direkt när företaget startas av mig, med mina partner. Så klart. Jag kan inte tänka mig att jag startar företaget utan supportservice... otänkbart! :D

Men det är mkt värdfullt info/tips av er. Jag är hemskt tacksam! Mitt kunskap är växt lite grant :)

jag ska jämföra och studera som sagt.

Jag kan säga om mina goda kunskap - mer eller mindre, men ingen toppelits i sin klass om man förstår vad det menas

• Webbdesign (från tomheten till färdiga mallen)
  • Grafisk design
  • Hantera med adobes program (Photoshop, inDesign, Illustrator, Flash, dreamware, etc...)
  • Bygga upp datorn (kanske liknar med server, jag är inte säker på, har aldrig provat, med tanken på egen SMS-server)
  • PHP
  • Bygga upp excel databas

Och jag kommer att gå på it-säkerhetskurser/-utb. efter jag studerat igenom över nätet och provat på genom dreamware eller via webbhotells färdiga mallar. (Om det är en bra utb, så kan jag ansöka ett jobb sen, varför inte, det finns alltid a- och b-plan)

Jag har haft några misslyckande projekt och lyckat och såld. What's the life that... Inte konstigt.

Men... jag har en fråga just nu. Vilken funktion i webbsidan rekommenderas mest. API eller ASP eller vad?

Om det menades med gränssnitten...då förstår jag... det är synd ju. Vansinnigt.

Jag har mkt bättre idé med betaltjänst än de andra företagen har, men kan inte berätta, pga affärsidéns hemlighet. :/

och det verkar så lukta på pengar där Nexus och revisor som kollar igenom var kvart och år. Kostsam affär. Jag tycker att det ska vara ansvar hos bankarnas och betalkorts bolag. Man kritiserar olika punkt kring där, intressant att veta och läsa.

Ja jag tror nog, att börja med enklast och simply, liksom e-plånbok, digital plånbok, sms-tjänst, och faktura-tjänst.... Får se.

Mer tips! :)

ska jag ta mer vatten över huvudet, eller? ;)

Jag håller fast vid vad jag skrev sist.

Om du lyckas med något unikt och bra, med hög säkerhet kan jag fixa några kunder åt dig :)

Jag håller fast vid vad jag skrev sist.

Om du lyckas med något unikt och bra, med hög säkerhet kan jag fixa några kunder åt dig :)

Hehe.

ja ok! :) Det kommer att vara billigare och svenskt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...