Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minitelekontakt avbruten i uttaget


GustavFröding

Rekommendera Poster

GustavFröding

Hej!

 

För ett par år sedan när datorn var ny, så gick en minitelekontakt (3,5mm) av i högtalar-uttaget.

Jag har stört mig på det länge nu, och behöver uttaget till annat. Det är precis den yttersta delen, se bilden:

minitele.jpg

 

Någon som har en idé hur man får ut den?

 

Egentligen sitter uttaget på moderskortet, men jag tyckte den passade bättre här.

 

Hälsningar

Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

För ett par år sedan när datorn var ny, så gick en minitelekontakt (3,5mm) av i högtalar-uttaget.

Jag har stört mig på det länge nu, och behöver uttaget till annat. Det är precis den yttersta delen, se bilden:

minitele.jpg

 

Någon som har en idé hur man får ut den?

 

Egentligen sitter uttaget på moderskortet, men jag tyckte den passade bättre här.

 

Hälsningar

Gustav

 

Är inte säker på att jag förstått hur det ser ut. Men du har alltså en liten del av en kontakt i ett uttag. Tekniskt sett en liten metallbit i ett hål.

Jag skulle prova med att dra en magnet över. Förhoppningsvis följer då "metallbiten" med.

 

Edit: kom på att det kanske inte är så bra att dra en magnet över en dator. Om datorn är avstängd kan det väl iofs inte vara så farligt??? eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog inte så enkelt det där.

Antingen måste du plocka isär dator och uttag, men vetta tusan om det går, eller föra in något som kan dra ut det som sitter kvar. men öppna datorn och se, kanske kanske att du kommer åt.

 

Spontant känns det senare som den bästa möjligheten och då ta en trästicka eller liknande som får plats i hållet, applicera en liten liten klick superlim på spetsen och försiktigt föra in den i kontakten. Lite lim på ena sidan av kontakten borde inte vara något problem men för mycket kladda kommer ge problem.

Låt torka, går ganska snabbt, och dra förhoppningsvis ut det som stannat kvar.

Med lite tur är vidhäftningen god nog.

 

Kanske kanske att det som sitter kvar är magnetiskt? Då kan du öka oddsen genom att först limma fast en magnet, om man finner en liten nog, på pinnen för att sedan dutta lim på magneten som man sedan för in i kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Det där med magnet har jag testat, och det hjälpte inte.

 

Ska se om vi har något superlim, testade med smältlim och det gick inget vidare (det klibbade fast i "väggarna" runt om.

 

Att kunna skruva upp är ingen chans, det sitter sex st. fyrkantiga behållare, och jag ser inte hur jag skulle kunna få upp dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fäste magneten mot det som sitter fast? Använd då, som sagt, magneten för att skapa en bra kontakt för limmet mot det som ska dras ut. Det ska vara ett superlim, de är starka, dryga och torkar snabbt och har en chans att klara detta. fast har du redan limmat igen kontakten med smältlim? Då vette tusan om det är värt att försöka få ut föremålet, kontakten kanske redan är förstörd så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GustavFröding

Njae, jag menade att jag testat med magnet utanför

Smältlimmet fastnade inte på så sätt, jag menar mest att det ville hellre sätta sig på "väggarna" än på själva kontakten. Får försöka inhandla ett par sådanna magneter och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det gäller att magneten är så liten att den passar in i hålet. Samt testa med magnet om en stereopropp alls är magnetisk, det är inte givet men troligt.

 

Tror det är svårt att hitta magnet av den storleken som krävs, tror snarare du ska satsa på superlim och pinne att fästa vid det där inne.

 

Ett annat alternativ är att borra bort det som finns därinne, kanske borra ett hål i den och sedan limma fast något i hålet... svårt svårt och frågan är var borrdammet tar vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter en slant på att pinnen är av mässing och inte magnetisk.

Har den dessutom gått av, av någon anledning så sitter den där den sitter så att säga.

Är det dessutom smältlim där också så...

 

Jag skulle köpa en ny på ELFA och löda dit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätter en slant på att pinnen är av mässing och inte magnetisk.

Har den dessutom gått av, av någon anledning så sitter den där den sitter så att säga.

Är det dessutom smältlim där också så...

 

Jag skulle köpa en ny på ELFA och löda dit...

 

Sant sant, sannolikheten för positivt utfall (om man kan löda) är mycket högre med din metodik.

Eller om man nu har en modern dator kan man helt enkelt nyttja valfri kontakt då drivrutinerna kan ansluta vad som helst till vilken som helst av tillgängliga kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...