Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avast! Free. Belastning för processorn?


Thirteen

Rekommendera Poster

Håller på och tittar på antivirusprogram till en inte allt för kraftfull dator.

 

Känner någon till hur många procent av processorn som används under skanning med programmet?

 

Frågar då det florerar rykten om stor belastning. Vill inte tro på rykten, länka gärna till test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du när man gör en total genomsökning av datorn eller menar du den som sker hela tiden innan program och andra filer öppnas?

 

Det första ingår i testerna av antivirusprograms detekteringsförmåga på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/main-tests Inte uttryckt som % utan det är en mätning av hur lång tid genomsökningen tar för olika antivirusprogram på en viss specifik dator. Jag vet inte hur det är med Avast men när jag hade förra versionen av Avira så kunde man välja om man ville ha en snabb genomsökning som belastade datorn mycket under kort tid (lämplig om man inte satt vid datorn) eller en genomsökning som endast tog en mindre del av processorn men i stället tog lång tid (lämplig om man samtidigt skulle jobba vid datorn).

 

Det senare finns det testrapporter om på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/performance-tests Inte heller där uttryckt i %, eftersom det är helt beroende av vad det är för dator, utan det är relativt andra antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nog inte riktigt hur jag menar (Skratt).

 

Fråga som bör ställas är nog hur man mäter.

 

Såg ett test nyligen där man angav hur många procent av processorn som användes under skanning av hårddisk. Bra, tänkte jag. Avast deltog inte i det testet. Om testet följer en standard tror jag inte framgick (En brist).

 

Har erfarenhet av test av ett helt annat antivirusprogram, som under tiden för skanning gjorde då aktuell datorn obrukbar under tiden skanning pågick. Programmet byttes ut.

 

Mätningar känns tillförlitligare än subjektivt tyckande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det känns rätt så oviktigt hur datorn beter sig när du kör en genomsökning av hela datorn. Du kan ju se till att denna genomsökning görs när du äter lunch eller någon annan gång när du inte använder datorn.

Det som är långt viktigare, särskilt på äldre datorer, är att programmet inte drar en massa resurser när du arbetar som vanligt med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ett test nyligen där man angav hur många procent av processorn som användes under skanning av hårddisk. Bra, tänkte jag. Avast deltog inte i det testet. Om testet följer en standard tror jag inte framgick (En brist).

Någon standard för sådana tester finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning är det väldigt resurssnålt sålänge du inte använder heuristisk skanning, men detta är något alla antivirusprogram "lider av" då det helt enkelt krävs mer utav datorn. Fördelen med avast är att det gör en sak, och gör den BRA, istället för att vara ett blotat program (tänk äldsta versionen utav nero 360) som snarare försöker bli alsmäktigt över datorn änn att snabba upp den. :thumbsup:

 

Då avast är gratis så kan jag inte mer än rekomendera dig att i alla fall testa det, så känner du ju själv, vilket kan vara mer "riktigt" en test som kan vara manipulerade för att framhäva något speciellt program.

 

Notera att litet program = snabbare uppstart ---> vilket leder till att datorn startar snabbare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har upplevt AVG 9 som resurssnålt, går fint i bakgrunden. Men det här är en tråd om Avast.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

 

 

De två rapporterna ser intressanta ut.

 

Det här är läsning jag gillar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...