Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Körfel nr 3162 Du försöker tilldela Null-värdet till...


ottarpslisa

Rekommendera Poster

ottarpslisa

Jag har en databas Karta.mdb med tabellen KartObjekt som är kopplad till en karta, denna tabell är sedan länkad till en annan databas Från.mde som skickar information till en tredje databas Skicka.mde för att med hjälp av en kombiruta, en knapp och några sqlfrågor flytta vissa poster till Till.mde

 

I Skicka.mde har jag problem, objekten i den länkade tabellen KartObjekt vill inte föras över till Till.mde. De utvalda posterna i den andra tabellen har inga problem att flyttas över och själva urvalet är rätt men när jag kör frågan:

INSERT INTO KartObjektLista IN "C:\Basen\Till.mde" SELECT KartObjekt.* FROM KartObjekt;

Får jag Körfel nr 3162

Du försöker tilldela Null-värdet till en variabel som inte är av datatypen Variant.

Posterna jag försöker flytta är helt fulla, inget null så långt ögat kan se.

 

Måltabellen i Till.mde är länkad och innehåller dessa egenskaper:

ObjektID: text, indexerad inga dubletter, obligatorisk

ObjektTyp: text, inte indexerad, inte obligatorisk

XKoord och YKoord: dubbel, inte indexerad, obligatorisk

Datum: date, inte indexerad, obligatorisk

Link: text, inte indexerad, inte obligatorisk

Kartobjektbeskrivning: PM, inte indexerad, inte obligatorisk

(Lantmäteriets program Kartex)

 

Jag har inga problem att flytta samma objekt mellan andra likadana tabeller men just i detta sammanhang får jag problem. Har någon annan haft samma?

Alla tips mottages tacksamt!

 

MVH

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Ibland hjälper det att sova på saken, (och strukturera upp det i en fråga på ett bra forum)

Det var länkningen som var problemet. Det verkar inte gå att köra INSERT INTO till en länkad tabell.

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland hjälper det att sova på saken, (och strukturera upp det i en fråga på ett bra forum)

Det var länkningen som var problemet. Det verkar inte gå att köra INSERT INTO till en länkad tabell.

Lisa

Jo, det ska gå. Men du måste tala om vilket fält som är nyckel. Utan nyckel går det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Ja nu fungerar det! tusen tack jag hade missat att nyckeln inte kom som standard när man skapade basen med Kartex.

Tack!

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

men nu får jag samma fel fast jag har nyckel, många fula ord...

Nu har jag testat lite mer, det går bra att föra över posterna om jag importerar tabellen men det går inte alls om jag bara länkar den.

Snälla hjälp mej!

 

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har du med

IN "C:\Basen\Till.mde"

i ditt INSERT statement om tabellen är länkad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Hej igen,

Jag för först utan problem över från Från.mde med länkad Karto till Skicka.mde med "riktig" Karto

Sen för jag utan problem över från Skicka.mde (riktig) till Till.mde med länkad Karto

 

Men sen...

Får jag samma felmeddelande när jag för över från Från till NyaFrån och från Till.mde till NyaTill med denna fråga också:

INSERT INTO Karto IN "C:\Basen\TillBasen\NyaTill.mde" SELECT Karto.* FROM Karto"

(ja det var ju spännande, men den fungerar faktiskt utan semikolon)

 

Det är lite lätt snurrigt med alla baserna men jag kan inte lägga ihop den länkade tabellen med de andra eftersom basen inte går att koppla upp mot kartan då.

 

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Ok nu blir jag förvirrad, men nu fungerar det. Jag har inte gjort någonting annorlunda än tidigare men rätt som det är fungerar det även att flytta till NyaBasen. Nu väntar jag bara på att det inte ska fungera igen...

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...