Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Vanlig" skärm/plattskärm


Bruno Westerlind

Bildskärm  

1 medlem har röstat

  1. 1. Plattskärm

    • Kan en plattskärm vara lika bra som en "vanlig"?
      1


Rekommendera Poster

Bruno Westerlind

Jag har måst byta min äldre stat. dator till en ny. Försäljaren anser att jag också skal byta min ViewSonic 17 GS-skärm till en platt. Är det verkligen möjligt att en platt skärm kan vara lika skarp och färgåtergivare som min ViewSonic ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäljare är väll just vad han är.

 

Upplever du inget behov så är det väll inte så bråttom med ny skärm?

 

Om en ny skärm är lika skarp, eller skarpare, med bättre färgåtergivning är något du måste avgöra med dina ögon.

 

 

 

Det finns bra skärm recensioner på nätet. Återkommer kanske om jag hittar nån…

 

 

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inget fel på din "tjockskärm", och du anser att den har godtagbara, schyssta färger, och du inte måste ha en plattskärm just nu, så behöver du inte ha så bråttom att byta till en plattskärm.

Bara ett försök att vilja sälja en plattskärm till dig samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har måst byta min äldre stat. dator till en ny. Försäljaren anser att jag också skal byta min ViewSonic 17 GS-skärm till en platt. Är det verkligen möjligt att en platt skärm kan vara lika skarp och färgåtergivare som min ViewSonic ?

 

Hur tänkte du när du la upp enkäten, har du inte missat ett alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det finns risk för att din nya dator saknar både VGA och DVIutgång som man kan sätta en DVI-VGA adapter på.

Är det så och din nuvarande skärm bara har VGA ingång.

Då går det inte köra din nya dator med din gamla skärm.

Vad det gäller plattskärmar är det stor skillnad på bildkvalitén mellan olika modeller.

Generellt anses PVA ha bättre färger.

Ytterligare en nackdel jämfört med CRT är pixelfel, dvs svarta vita gröna röda blå pixlar sonm lyser eller är svarta oavsett vad som visas.

Plattskärmar med minst 7 i omdöme och ordnade efter recensionsbetyg

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s52841477&cols=89,544,1705&o=recensioner_betyg#rparams=l=s52841529

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har måst byta min äldre stat. dator till en ny. Försäljaren anser att jag också skal byta min ViewSonic 17 GS-skärm till en platt. Är det verkligen möjligt att en platt skärm kan vara lika skarp och färgåtergivare som min ViewSonic ?

Jag tycker att det bara är fördelar med platt skärm. Den är mycket mer vilsam att titta på. Den är betydligt skarpare än en CRT (tjockskärm) om man använder maxupplösningen. Färgåtergivningen på dussinskärmarna är inte lika bra som en CRT, vilket nästan bara spelar roll om du använder datorn mest till att redigera foton och liknande.

 

Du bör köpa en skärm med DVI ingång. De brukar inte vara nämnvärt dyrare, men har bättre bild. DVI signalen är helt digital, i motsats till VGA som är analog och måste konverteras för att visas på en platt skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det bara är fördelar med platt skärm.

Poäng för det! Och dussinskärmar som du nämner tolkar jag som TN-panelerna, vilka enligt min mening bör undvikas, utan kika hellre på MVA eller PVA (och nej man måste inte hålla sig till TN bara för om skärmen ska spelas på)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...