Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vad ska jag välja-NAS, nätverkshårddisk eller medicenter?

saki

Recommended Posts

Hej,

Jag funderar på att köpa nån av de här NAS,nätverkshårddisk eller medicenter.Så jag undrar om någon kan ge råd och tips vilket märke,modell av de jag ska välja?Krav och önskemål är följande: jag vill eller låta mina vänner,släkt komma åt mina filer oavsett var jag befinner mig eller de i världen, trådlöst nätverk,det vare bra om jag kan spela upp filmer,musik och visa andra filer på TV,jag vill att det ska kunna gå att koppla trådlöst med router så att jag slipper kablar,det ska gå att dela filer i nätverket samt på internet,den ska vara med hårddisk helst 2 TB och den ska ha olika anslutningar om möjligt.Jag misstänker att nån av de inte uppfyller alla mina krav men hjälp mig vilket jag ska välja?

Tack

MatteusDeGothia

Tjena Saki!

En NAS och nätverkshårddisk är samma sak! Ska du spela upp saker på din TV så är en mediacenter en bra sak att ha! Har själv en popcornhour och är störtnöjd! Den är inte trådlös men det finns en enhet att köpa till. Att komma åt något inne på ditt nätverk har inte så mycket att göra med enheten som att du har en ip adress som är statisk eller dynDNS! Sedan är det här med att du måste öppna rätt portar och styra till rätt ip adress på ditt LAN för att komma åt enheten! Det finns företag på nätet som sysslar med att tillhandahålla lagringsutrymme ute på nätet som man alltid kan komma åt!

M.A.O. det som styr är bara en fråga om vad det får kosta!!!

Mvh Martin

• 3 months later...

En annan liten fråga från en NAS-novis...

Måste en NAS kopplas upp mot ett nätverk eller kan den också verka direkt mot en enda PC?

En annan liten fråga från en NAS-novis...

Måste en NAS kopplas upp mot ett nätverk eller kan den också verka direkt mot en enda PC?

Den kan verka direkt mot en PC bara, det är ju i princip bara en extern hårddisk instoppad i chassi det handlar om, har den inte en USb-ingång, så låt bli att mappa upp den mot nätverket, utan bara mot den specifika datorn, så ska det fungera bra, då fungerar den bara som en extra hårddisk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...