Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om abnormal avkastning


aglo

Rekommendera Poster

Jag och en till är mitt upp i att skriva en magisteruppsats och är oense om en fråga angående abnormal avkastning.

 

Nedan ser ni en länk till en graf för medelavkastningen hos 20 st företags (från branscherna industri och material) börskurser runt datumet då det tillkännagavs (dag 0 i grafen) att företagen kommer att förvärva ett annat företag.

 

Den röda linjen är den förväntade avkastningen, som är baserat på S&P globala index för dessa marknader under perioden.

 

82702427.png

 

 

Den abnormala avkastningen är givetvis positiv under elvadagarsperioden, då avkastningen är högre än den förväntade.

Jag menar dock att den abnormala avkastningen är negativ flera av dagarna, då den blå linjen lutar nedåt brantare än den röda linjen.

 

Den jag skriver med menar dock att man inte kan säga att den abnormala avkastningen är negativ under någon dag, då den blå linjen hela tiden ligger ovanför den röda hela tiden. Det enda man kan säga enligt honom är att "den abnormala avkastningen minskar under dessa dagar". Jag menar att det självklart är en överavkastning från dag -5 till dag 1, men om man bara ser till exempelvis dag 1, så är det en underavkastning den dagen (alltså en negativ abnormal avkastning).

 

Så, kan man säga att:

- Dag 1 har en negativ abnormal avkastning, eller måste man säga att:

- Den abnormala avkastningen minskar dag 1?

 

Vem har rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...