Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator på jobbet är så seg


Tobbe_S

Rekommendera Poster

Efter eget önskemål har jag fått en ny dator på jobbet som skulle vara kraftfull och snabb.

Det är en Dell T3500 med en Xeon W3540 quadcore processor på 2,93 MHz, 4 gb i ramminne osv... Jag ville ha ett x64 operativ och 12 GB i ramminne men det kunde inte it-avdelningen leverera.

 

Jag använder ibland stora csv filer på upp mot 450 000 poster för att plocka ut delmängder ur dessa filer.

 

Har Windows XP 32 bit och Office 2007. Excel ska ju klara 1 000 000 poster med 2007 enligt uppgift från Microsoft.

 

Men datorn blir alldeles kass när jag öppnar dessa filer, en våldsam seghet som finns kvar långt efter att jag stängt en sådan fil. Om jag filtrerat ut en mindre mängd data så klarar Excel inte kopiera denna delmängd över till en ny arbetsbok!

 

Väldigt frustrerande är det. Vet någon hur man skulle kunna få det hela att fungera bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter eget önskemål har jag fått en ny dator på jobbet som skulle vara kraftfull och snabb.

Det är en Dell T3500 med en Xeon W3540 quadcore processor på 2,93 MHz, 4 gb i ramminne osv... Jag ville ha ett x64 operativ och 12 GB i ramminne men det kunde inte it-avdelningen leverera.

 

Jag använder ibland stora csv filer på upp mot 450 000 poster för att plocka ut delmängder ur dessa filer.

 

Har Windows XP 32 bit och Office 2007. Excel ska ju klara 1 000 000 poster med 2007 enligt uppgift från Microsoft.

 

Men datorn blir alldeles kass när jag öppnar dessa filer, en våldsam seghet som finns kvar långt efter att jag stängt en sådan fil. Om jag filtrerat ut en mindre mängd data så klarar Excel inte kopiera denna delmängd över till en ny arbetsbok!

 

Väldigt frustrerande är det. Vet någon hur man skulle kunna få det hela att fungera bättre?

Kort svar, använd inte Excel till att hantera så stora datamängder. Den hanterar helt enkelt inte dem på ett bra sätt även om den ska klara det.

 

Om du beskriver lite mer om vad du vill göra med din data så kanske jag kan tipsa om något annat vettigt sätt att hantera det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter eget önskemål har jag fått en ny dator på jobbet som skulle vara kraftfull och snabb.

Det är en Dell T3500 med en Xeon W3540 quadcore processor på 2,93 MHz, 4 gb i ramminne osv... Jag ville ha ett x64 operativ och 12 GB i ramminne men det kunde inte it-avdelningen leverera.

 

Jag använder ibland stora csv filer på upp mot 450 000 poster för att plocka ut delmängder ur dessa filer.

 

Har Windows XP 32 bit och Office 2007. Excel ska ju klara 1 000 000 poster med 2007 enligt uppgift från Microsoft.

 

Men datorn blir alldeles kass när jag öppnar dessa filer, en våldsam seghet som finns kvar långt efter att jag stängt en sådan fil. Om jag filtrerat ut en mindre mängd data så klarar Excel inte kopiera denna delmängd över till en ny arbetsbok!

 

Väldigt frustrerande är det. Vet någon hur man skulle kunna få det hela att fungera bättre?

 

Eftersom det är en jobbdator, och du tydligen sitter på jobbet och använder den, och som du beskriver, så kör du b.la mycket mot en av era servrar, så anser jag att det är er it-avdelning som ska se till så du får en dator som kan hantera dom arbetsuppgifterna du har.

 

Eller så kan det den servern som inte klarar dina uppgifter, men det tycker jag verkar osannolikt.

Kolla igen med den som har ansvaret att du ska ha arbetsverktyg att klara dina arbetsuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...