Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Unikt problem med aktivering av Trådlös Funktion


husmartin

Rekommendera Poster

husmartin

Har ett lite originellt problem, tekniskt rör det sig egentligen inte om nätverskortet i sig men, nåja, beskrivning följer.

 

 

Jag har en Fujitsu Siemens Amilo Pa-3553 med Vista, och skulle "Ändra vilka program som startar automatiskt" för att slippa stänga av allenhanda program nere i högra fältet varje gång man startar datorn.

 

Nästa gång jag startar om datorn så har alla Fn-funktioner på datorn avaktiverats. Inget av de program jag valde ta bort från den automatiska startlistan gav någon relevant information om det här alls. Följaktigen kan jag inte koppla upp mig då det trådlösa nätverkskortets funktion inte kan aktiveras genom Fn+F1 längre.

 

Feldiagnostiserar jag får jag meddelande om att den trådlös funktionen inte är aktiv, men att den kan startas via en omkopplare på datorn eller en tangentbordskombination. Jo tack, jag vet det, men Windows har precis låtit mig ta bort funktionen utan varning så det går inte längre. En förfrågan ifall Windows själv skulle kunna tänka sig aktivera den trådlös funktionen hade varit gentilt.

 

Frågan: Vet någon om man kan aktivera den trådlösa funktionen på annat sätt på denna dator, elelr ännu bättre, vilken tjänst/program jag måste aktivera för att få tillbaks Fn-funktionerna? Detta påverkar även bildskärmens ljushet och volymreglaget.

 

/"Byter till Mac inom kort"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer de nödvändiga funktionerna tillbaks om du låter programmen starta automatiskt igen?

Kan du visa någon lista/bild med de inaktiverade programmen så kanske någon kan se vilket program/tjänst du behöver ha igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

husmartin

Önskar jag kunde det.

 

Problemet är att jag inte vet vilket program som styr tjänsterna vad gäller Fn-funktionerna. Har sökt bland hjälp-filer och bläddrat bland alla avaktiverade tjänster utan att hitta något som tycks vara relevant. Någon lista på var man hittar program som för tillfället inte körs har jag ingen aning var man finner.

 

Men det verkar ju absurt att man inte kan aktivera den trådlösa funktionen hos nätverkskortet på något annat sätt än tangentbordskombinationen? I och för sig inte mindre absurt än att funktionen försvann för att jag plockade bort Daemon Tools och Sony Ericsson PC Suite från listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara alldeles för många tjänster som är stoppade för att Windows ska fungera bra. Läs noga och följ guiden på http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm Du bör inte följa någon annan kolumn än Safe om du ska vara säker på att det fungera, även om det kan fungera om du följer Tweaked-kolumnen så är det inte säkert att det gör det.

 

Normalt så är det enklaste när man har konfigurerat Windows fel att göra en systemåterställning, men troligen har du väl stängt av den funktionen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

husmartin

Tackar, ska testa det!

 

Ja, något regelbundet skapande av systemåterställningspunkter har jag inte, försökte det men det skapades tydligen en av sig självt precis efter att jag genomfört ändringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

husmartin

Löste det. Googlade med lite engelska termer, och kom över ett forum där drivers till Hotkey-funktioner eftersöktes. Gjorde en sökning i systemet och hittade filen Hotkeyapp.exe under Launch Manager. Kickade igång den och indikatorerna funkade direkt!

 

Tack för välvilligheten dock!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...