Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjäääälp mig?


michelle9090

Rekommendera Poster

michelle9090

Hej jag har en hp gz972ea#uuw modell beskrivning:: pres nb f715eo frugal 1.2 som har igentligen windows vista home premeium men nu är de såhär jag har haft krångel sedan ja bytte till windows 7 och vill byta tillbaka till vista hur gör jag själv har man kollat på tips härifrån och prövade ladda ner vista recovery disc hur gör jag med den är de vriktiga vista då ir???... Min bror jobbar så han hinner inte hjälpa mej men hur gör jag kan någon hjälpa mej så ja får tillbaks de igen dom ville de på vekstaden hos hp när den har varit inne på lagning och hur får man isåfall fram nycklen till den vistan???Mvh en hjälplös tjej!!!!!!!!!!!!!!??????????????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

ps min mus på laptopet fungerar bara ibland vad är de som är fel????mvh michelle9090

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/ med vista recovery disc så är det ingen installationsskiva utan en reparationsskiva för en befintlig Vista-installation (återställning till ett tidigare fungerande skick vid vissa fel).

 

Produktnyckeln ska finnas på en klisterlapp som ska sitta på undersidan av en bärbar dator. Har du inte bränt ut återställningsskivorna (recovery-skivorna) för återställning till leveransskick? Det kom med ett sådant program från HP.

Beroende på hur installationen av Windows 7 gjordes så kan det finnas en partition på hårddisken för återställning till leveransskick. I så fall startar man återställningen genom att trycka på en särskild tangent tidigt under datorns uppstart. Vilken tangent kan eventuellt stå på första skärmbilden och åtminstone i manualen. HP brukar även ha den informationen på sin webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

Hej jo ja har bränt ut skivan hur gör jag för att installera windows vista????Okeej inte för jag är bra på detta men ska kolla under kvällen om den finns men hur ja gör de nyckeln om den inte den finns då ???vart kan man kolla då????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla märkesdatorer som säljs med förinstallerad Windows ska ha en klisterlapp från Microsoft med produktnyckeln. Det är beviset för att man har en laglig Windows. Har man ingen produktnyckel så har man i egentligen ingen licens. På bärbara datorer brukar klisterlappen sitta undertill och på stationära på ena sidan eller möjligen baktill. Klisterlappen sitter väldigt hårt så det är inget som ramlar bort av sig själv.

 

Har du tagit kopior på allt du vill ha kvar, bilder, mejl, favoriter etc?

 

Starta datorn med Vista-skivan i. På första skärmbilden brukar det stå något typ F12 = Boot Order, Press Del to Enter Setup. Man ska då trycka på den tangenten för att kunna säga till datorn att den ska starta från skivan och inte från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

Hej Cecilia!!!Jag har bara den skivan som ja skrev ovan jag har ingen annan vista skiva så frågan är vart laddar man ner den skivan???Och musen fungerar bara ibland så är de fel på datorn eller kan de bero på operativsystemet?????????????och de går inte trycka på f12 de händer inget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

eftersom du installerat Windows 7, på datorn, kan du starta Windows 7?

Om det fungerar, så tryck på Windowsknappen, klicka på Dator, och då ser du om en eller två diskar installerade. enbart C:, eller C: och D:

 

Om du bara har C:, så är Windows 7 installerat över hela disken och Vista borttaget.

Om både C: och D: finns, så har du troligen Vista kvar på datorn.

Då ska det kanske gå att återställa Vista.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika hur det är gjort med återställningspartitionen. I min dator så har inte återställningspartitionen någon enhetsbokstav. Så för att man ska vara säker är det bättre att titta i Diskhantering:

Högerklick på Datorn - Hantera

 

Ta en skärmdump (PrintScreen) och bifoga till ditt svar.

En skärmdump tar man så här:

Se till att rutan/fönstret är aktivt/överst, tryck på Alt+PrntScreen

Starta Paint

Redigera - Klistra in

Arkiv - Spara som

Välj png eller jpg som filformat, ange t ex Skrivbordet och skriv in ett filnamn och spara.

Skriv ett svar här och tryck på knappen Använd full redigerare. Under rubriken Bilagor hittar du en knapp för att bläddra fram bilden du sparade och därefter trycker du på Bifoga denna fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

ja prövade till diskhanteringen men hittar inget sånt ja förstår riktigt inte hur man gör hur kan man ladda ner windows vista någon länk eller nått???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände när du högerklickade på Datorn och valde Hantera?

 

Nja, Vista kan man ju inte ladda ner hur som helst. Det går säkert att hitta någon sorts Vista på fildelningssidor, men de kan ju vara infekterade. Dessutom så ville väl HP-supporten att du skulle installera den Vista som kom med datorn så att du får in de korrekta drivrutinerna och HPs medskickade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

hej ja dom ville att jag skulle installera vistan igen annars kunde ja inte byta ut datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte har gjort de återställningsskivor som du borde ha gjort medan Vista var installerad så får vi hoppas att det finns en återställningspartition, annars så behöver du antagligen köpa återställningsskivor från HP.

 

Om du öppnar Datorn, vad finns det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då verkar det tveksamt om du har en återställningspartition, även om diskhantering är mer säkert att titta på.

 

Vi kan ju se om det går att komma fram till vad som kan vara problemet i datorn. När du skrev att det var problem med musen menade du då styrplattan (touchpad)? Kan du förtydliga vad du menar med att den bara fungerar ibland?

 

Kolla om det står något i Åtgärdscentret http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/What-is-Action-Center som kan behöva åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

Hej ja menade touchpad ja ibland när ja skriver något eller håller på med datorn en stund så slutar bara den att fungera men när ja startar om datorn så fungerar den och sen tansgenterna fungerar ibland när ja chattar på msn då kan de gå en stund och sen slutar den fungera så det är något som inte stämmer men vad vet jag inte så ja undrar dom på elgiganten säger så är de inge fel på datorn när dom testar... Och musen fungerar ibland när ja håller på med datorn kan man filma de och visa filmen till elgiganten så dom ser de med sina egna ögon är liksom trött på att åka dit hela tiden så fort de är något... Sista som strulade va mitt trådlösa men de va instaällningar som de va fel på men de fungerar nu i hela huset!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom hårdvarufel (glapp) så skulle man ju kunna tänka sig att det är ett drivrutinsproblem, men HP är inte lagt ut några drivrutiner för touchpad ens för Vista på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=3629589&lc=sv&cc=se&dlc=sv&submit.y=0&submit.x=0&lang=sv&cc=se

 

Fast du kanske menar att hela datorn fryser/fastnar/låser sig?

Då skulle det ju kunna tänkas vara något värmeproblem. Se till att datorn står luftigt så att luften kommer fram till alla ventilationshål ordentligt. Om det ser dammigt ut när du kikar in i ventilationshålen så kan du köpa en burk med tryckluft och blåsa med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har en HP/Compaq Presario, efter många samtal med support och tjat sände de mig återställnings skivor.

 

Trot eller ej fick två omgångar, kan dela med mig av den ena om de passar i en annan dator, Mats eller Cecilia avgör, de kan väl meddela mig om det är ok.

 

Annars mitt råd tjata tjata på supporten för att få skivor så kommer de, visserligen är det ciurkus två år sen jag fick mina.

 

Tror det är lika för alla företag som säljer datorer, de struntar i återställnings skivor om man inte tjatar tillräckligt.

 

Hade en FujutsuSiemens före som jag oxå fick skivor till, ge inte up tjat o åter tjat.

 

Ha en bra da

 

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trot eller ej fick två omgångar, kan dela med mig av den ena om de passar i en annan dator, Mats eller Cecilia avgör, de kan väl meddela mig om det är ok.
Så vitt jag förstår så är det okej om du ger skivorna till någon annan. Sedan vet jag ju inte om skivorna fungerar i alla HP-datorer eller om de är anpassade för någon viss serie eller datorer tillverkade visst år etc.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

michelle9090

Hej Ja orkar liksom tjata på supporten vi har varit inn flera gånger me datorn

och fått samma svar annars får ja se om jag kan sälja datorn och skaffa en annan dator!!!

Nu har tangenterna slutat fungera i vissa lägen de vre snäll om ja fick skivorna???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ni, michelle9090 och B, får väl ta kontakt via PM, så ni kan lösa detta med skivorna.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ja orkar liksom tjata på supporten vi har varit inn flera gånger me datorn

och fått samma svar annars får ja se om jag kan sälja datorn och skaffa en annan dator!!!

Nu har tangenterna slutat fungera i vissa lägen de vre snäll om ja fick skivorna???

Det är inte butiken du ska be om skivorna utan HPs egen support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...