Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med koppling!


Rob Blake

Rekommendera Poster

Rob Blake

Hallå!

 

Jag har lite funderingar kring hur jag ska koppla ihop allt är hemma då jag är intresserad av en speciell sak.

 

I vardagsrummet har jag en ViewSonic med HDMI utgångar. Det är också den min primära boxer är kopplad till. Jag använder mig av Telias bredbandstv, vilket alltså innebär att boxern är ansluten med en SCART-kabel till TVn. Då jag även vill ha bild i rummet bredvid, där jag har en lite äldre Hitachi med enbart SCART ingångar så har jag använt mig av en SCART-förgreningsbox och alltså dragit en lång SCART kabel in till det andra rummet.

Detta fungerar perfekt, både med ljud och bild. Jag vet att det absolut inte är det optimala men det fungerar för mig.

 

Nu kommer jag dock till problemet. Jag vill koppla in min laptop till Hitachi TVn, som inte har något HDMI ingång. Alltså går inte det. Då undrar jag, finns det någon möjlighet att istället koppla in laptopen i ViewSonic TVn i det andra rummet, men dra bilden genom samma SCART-kabel som jag använder till boxern?

 

Väldigt krångligt förklarat nu men var lite svårt att förklara. Därför bifogar jag en bild så det möjligtvis blir lättare att förstå!

 

post-57583-1273066434,16_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det går inte att skicka signalen via den ena TV'n till den andra.

 

Vilka utgångar för bild har du på din laptop och vilka ingångar har du på Hitatchi TV'n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rob Blake

Nej. Det går inte att skicka signalen via den ena TV'n till den andra.

 

Vilka utgångar för bild har du på din laptop och vilka ingångar har du på Hitatchi TV'n?

 

Är du helt säker på det? :(

På laptopen har jag PC utgången(kommer inte på namnet), och HDMI utgång.. Och Hitatchi TVn har inget av det, enbart S-video och SCART!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en VGA eller en DVI utgång på datorn så kan du köpa en VGA -> TV omvandlare

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98223&path=636500000,686000000,695000000

 

Har du DVI måste du dessutom ha en konverter från DVI -> VGA

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68111&path=97000000,159500000,170000000,176500000

 

Vissa TV apparater kan man få att funka med en enkel kabel från VGA till Scart. Kan vara värt att prova om du får lämna tillbaka kabeln om det inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rob Blake
Vissa TV apparater kan man få att funka med en enkel kabel från VGA till Scart. Kan vara värt att prova om du får lämna tillbaka kabeln om det inte funkar.

 

Vad för kabel skulle detta vara? Eftersom datorn enbart har VGA och HDMI utgångar så är DVI uteslutet.

Hur får jag bästa möjliga bild? Genom VGA-SCART eller VGA-S-video?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för kabel skulle detta vara? Eftersom datorn enbart har VGA och HDMI utgångar så är DVI uteslutet.

Det är bra att du inte har DVI så slipper du en konverter. :-)

Hur får jag bästa möjliga bild? Genom VGA-SCART eller VGA-S-video?

Scart är inte en standard som går att jämföra med S-Video. En Scart kan överföra samma signal som en S-Video men och signaler som är både bättre och sämre beroende på vad dina apparater klarar och hur du ställer in det.

 

Använder du konvertern jag länkade till så får du bättre bild med S-Video än med komposit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rob Blake

Det är bra att du inte har DVI så slipper du en konverter. :-)

 

Scart är inte en standard som går att jämföra med S-Video. En Scart kan överföra samma signal som en S-Video men och signaler som är både bättre och sämre beroende på vad dina apparater klarar och hur du ställer in det.

 

Använder du konvertern jag länkade till så får du bättre bild med S-Video än med komposit.

 

Okej, tackar för svaren! Du har ingen aning om den finns någon billigare någon annanstans eller en lite mindre avancerad kanske? För 499kr är i dyraste laget för mig just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar för svaren! Du har ingen aning om den finns någon billigare någon annanstans eller en lite mindre avancerad kanske? För 499kr är i dyraste laget för mig just nu

Du kan även prova med en sån här kabel, men det är långt ifrån alla tv apparater som klarar av att visa bilden. Kolla om du kan öppna förpackningen utan att det syns så kan du ju lämna tillbaka kabeln om det inte skulle funka. :-)

 

http://www.biltema.se/Kontor---Teknik/Radio-och-TV/Kablar/Scart--VGA/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rob Blake

Perfekt!

 

Jag kom på nu att jag glömt nämna att TVn även har Video/Audio-in, det kanske går att koppla med hjälp av dem ingångarna?

 

UPDATE: Provat med denna - SCART-VGA kabeln, detta funkade inte. Fick ingen bild alls!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rob Blake

Är det enda lösningen att åka och köpa den där för 499kr? Eller får det att gå via Video/Audio in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det enda lösningen att åka och köpa den där för 499kr? Eller får det att gå via Video/Audio in?

Har du provat kabeln så är det en omvandlare som gäller. Möjligt dock att det går att hitta något billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rob Blake

Har du provat kabeln så är det en omvandlare som gäller. Möjligt dock att det går att hitta något billigare.

 

Okej. Nej jag hittar inget billigare :( får väl prova den då! Men hur mycket bildförlust kommer jag förlora?

 

UPDATE: Provat med VGA till TV omvandlaren från Kjell&Company. Bildkvalitén blev rent ut sagt usel och bilden var så suddig så man kunde knappt se vad det stod.

Men om någon mot förmodan vill prova detta, rekommenderar jag att kolla Tradera eller Blocket. Fanns avsevärt mycket billigare där, dock så kan man ju inte vara garanterad kvalitén..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...