Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärmar hela tiden


Molidor

Rekommendera Poster

Jag har problem med en bärbar dator, Samsung NP-N140.

 

Den blåskärmar ganska snabbt efter uppstart (allt från nån minut till ca 15min) med texten "BAD_POOL_HEADER" och kod "0x00000019 (0x00000020, 0xFF9D38E0, 0xFF9D3910, 0x4A06011C)"

 

Jag har gjort lite diverse enkla operationer utan resultat. Så kom med förslag bara! Allt är bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Visst kan det bero på ett minnesproblem.

Eller annat hårdvarufel.

 

http://www.computerh...es/ch001142.htm

 

Vilka "diverse enkla operationer" har du gjort?

 

Uppdateringar, avinstallerat grafikkortet, kört malwarebytes, defragmenterat, diskcheck, skapat en ny profil o kört, selektiv uppstart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner en bootcd, tex Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ och kör memtest från den.

 

Googlar man på felet så verkar det ofta vara ett drivrutinsproblem. Kan du dra dig till minnes någon uppdatering eller nyinstallation du gjort strax innan problemet uppträdde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner en bootcd, tex Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ och kör memtest från den.

 

Googlar man på felet så verkar det ofta vara ett drivrutinsproblem. Kan du dra dig till minnes någon uppdatering eller nyinstallation du gjort strax innan problemet uppträdde?

 

Ska ta en kik på länken, tack!

 

 

Nja, det är inte min dator.. Det enda hon nämnde var att hon var glad över hennes nya mus som hon köpt till hehe, men den kan nog inte orsaka såna här problem. Dessutom är den inte inkopplad.

 

Funderar på att gå tillbaka till en tidigare återställningspunkt? En som datorn gjorde 27april. Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kontrollera vad som skett mellan den punkten och dagens datum innan du ev. gör återställningen, installerade program, andra register ändringar.

Kolla med ägaren dessutom, vad hon gjort.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kontrollera vad som skett mellan den punkten och dagens datum innan du ev. gör återställningen, installerade program, andra register ändringar.

Kolla med ägaren dessutom, vad hon gjort.

Mvh

Mats H

 

Varför? :-) Är det inte bara att återställa, eller vad kan hända/inte hända+

 

Hon har inte gjort nånting, säger hon. Men vad vet jag :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

så inget har gjorts däremellan??

Inga Windows uppdateringar som kan ha innehållet någon ny drivrutin t.ex.

Ja då är det väl bara att hoppas!

Har du gjort minnestesten?

 

Lycka till.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

så inget har gjorts däremellan??

Inga Windows uppdateringar som kan ha innehållet någon ny drivrutin t.ex.

Ja då är det väl bara att hoppas!

Har du gjort minnestesten?

 

Lycka till.

Mvh

Mats H

 

Inte vad hon vet.. men det är ju som att fråga min mamma (det är hennes kompis dator) vad hon har gjort med datorn. "nää jag vet inte, igenting?" Suck :blink:

 

Jag tror att jag har lokaliserat problemet, kanske.. Jag körde återställningspunkt på 12 april. Då funkade datorn utan problem. Jag körde de rekommenderade Windows update-uppdateringarna och datorn stod och gick i flera timmar. När jag kom hem så körde jag även de frivilliga uppdateringarna och efter det så kraschade datorn. Dom frivilliga var en Windows 7 uppdatering, Office live och Atheros nätverkskort. Så nån av dom krånglar till det - troligen nätverkskortet, eller? Har backat återställning igen nu och tänkte köra bara de rekommenderade uppdateringarna...

 

Nä jag körde inte minnestestet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det kan säkert vara en anledning, stäng av rekommenderade uppdateringar så blir det nog bra!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det kan säkert vara en anledning, stäng av rekommenderade uppdateringar så blir det nog bra!

Mvh

Mats H

 

Jag hoppas det! Tror du att det är Atheros-uppdateirngen, eller är det omöjligt att säga?

 

Datorn kraschade igen nu, trots att jag återigen backat den till 12april. Finns windows uppdateringana kvar trots återställningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nej det bör de inte.

Dags för minnestest. http://www.memtest.org/

Datorn har uppenbarligen ngt hårdvaru problem med!

 

Återkom efteråt!

Tar en stund!

OBS; sörj för god ventilation när det är en Laptop. Kan bli varm!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nej det bör de inte.

Dags för minnestest. http://www.memtest.org/

Datorn har uppenbarligen ngt hårdvaru problem med!

 

Återkom efteråt!

Tar en stund!

OBS; sörj för god ventilation när det är en Laptop. Kan bli varm!

Lycka till!

Mvh

Mats H

 

 

Jo, de fanns kvar.. men de gick inte att ta bort. Så jag gick in i Enhetshanteraren och backade drivrutinen för nätverkskortet. Likförbannat så blåskärmar den! Jag är nästan stensäker på att det är nätverkskortets fel.. det verkar mest logiskt.

 

Vad är det som får dig att tro att det är minnesfel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bad Pool Header,

relaterar ofta till hårdvaruproblem, du kan googla dig blå, och hitta många olika anledningar HDD, kringutrustning, nätverkskort, men minnet ingår definitivt som en av dessa, många komponenter.

 

Men eftersom du har Windows 7 i datorn så finns ju ett antal alternativ.

Kontrollpanelen, System o Säkerhet och Åtgärdscenter.

 

Ytterligare:

Microsoft Fix it Center Online

 

Skulle testa alla dessa alternativ.

 

Även HDD:

http://www.hdtune.com/

 

Finns det garanti på datorn?

 

Återkom efter att du testat lite mera!

Lycka till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo förvisso, men problemet var ju löst nyss.. den stod på i flera timmar utan blåskärm. Sen installerade jag lite fler updateringar, varav 1 var hårdvaruuppdatering, och nu kraschar den stup i kvarten igen. Har provat att lägga på de drivrutiner som fanns på samsungs hemsida (de va de jag la på tidigare, utan problem) men de löste inget.

 

Det går inte att köra Fix It Center i felsäkert läge och det är omöjligt att köra Windows "vanligt" för det bara blåskärmar. SFan, jag lägger ner....

 

Det borde finnas garanti, den ser ut att vara installerad i slutet på december.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du har inte möjligen tillgång till Windows 7 CDn, om det finns någon?

 

Du kan start kommandotolken, från sökrutan, skriv cmd, högerklicka på cmd ikonen, och skriv sedan sfc / scannow, kontrollerar systemfiler, och ersätter felaktiga, om du kan koppla upp.

 

Prova att starta Åtgärdscenter från Felsäkert läge.

 

Annars kanske en garantireparation inte är helt fel, menades att ngn hårdavara är felaktig.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du har inte möjligen tillgång till Windows 7 CDn, om det finns någon?

 

Du kan start kommandotolken, från sökrutan, skriv cmd, högerklicka på cmd ikonen, och skriv sedan sfc / scannow, kontrollerar systemfiler, och ersätter felaktiga, om du kan koppla upp.

 

Prova att starta Åtgärdscenter från Felsäkert läge.

 

Annars kanske en garantireparation inte är helt fel, menades att ngn hårdavara är felaktig.

Mvh

Mats H

 

Nää tyvärr, vet inte om det finns nån heller. Det är väl sällan det följer med va? Om man inte har gjort en RecoveryCD själv, men det tvivlar jag starkt på.

 

Det går inte att köra Åtgärdscenter i Felsäkert läge.

 

Den här biten "Du kan start kommandotolken, från sökrutan, skriv cmd, högerklicka på cmd ikonen, och skriv sedan sfc / scannow, kontrollerar systemfiler, och ersätter felaktiga, om du kan koppla upp" var jag inte riktigt med på...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är ett kommando som söker av Windows systemfiler o uppdaterar felaktiga.

Skulle kunna gå att köra för att se om det finns felaktiga systemfiler.

 

Utan att veta status på HDD o minnen så är det svårt att klura vidare!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

är ett kommando som söker av Windows systemfiler o uppdaterar felaktiga.

Skulle kunna gå att köra för att se om det finns felaktiga systemfiler.

 

Utan att veta status på HDD o minnen så är det svårt att klura vidare!

Mvh

Mats H

 

Vad gör det där minnesprogrammet då? Hur funkar det? Var laddar jag ner (fanns en del downloads, vilken av dom?)? Vågar jag testköra på min egen dator först?

 

(Nyss stod den på i säkert 10minuter innan den kraschade.. jag hann bli lite småglad, tyvärr :( Jag hade inte kollat på den under hela tiden men så fort jag tittade på den så kraschade den. Haha, de kanske är mig den har nåt emot.. suck. Jag lägger mig nu, tar ett breake från skitdatorn uder natten. Ser fram emot ditt svar imorgon! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan testa Windows 7 eget Minnestestprogram.

Skriv minne i sökrutan, klicka på Programikonen högst upp i fönstret!

Hoppas att detta går!

Du slipper åtminstone att ladda ned något program.

 

Prova även HDtune, om det är möjligt!

Detta kan du ladda ned på ett USB och flytta över!

 

Jag håller med dig om att denna dator är något besvärlig!

Ha en bra dag!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hinner få igång minnestesten inifrån Windows så brukar den väl finnas i samma meny som där man väljer felsäkert läge (F8-menyn).

 

Annars så testa minnet med ett minnestestprogram som man laddar ner och bränner på en CD. Sedan startar man datorn från CD-skivan. Memtest86 http://www.memtest.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört sfc / scannow och inga problem hittades.

Jag har inaktiverat båda nätverkskorten utan resultat.

Installerat om alla drivrutiner som fanns på Samsungs hemsida

osv osv.

 

BIOS vågar jag inte uppgradera eftersom risken är rätt stor att den kraschar och kraschar den i en BIOS uppgradering så är det nog god natt för alltid :-)

 

O nu står det still i hjärnan. What to do next....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört sfc / scannow och inga problem hittades.

Jag har inaktiverat båda nätverkskorten utan resultat.

Installerat om alla drivrutiner som fanns på Samsungs hemsida

osv osv.

 

BIOS vågar jag inte uppgradera eftersom risken är rätt stor att den kraschar och kraschar den i en BIOS uppgradering så är det nog god natt för alltid :-)

 

O nu står det still i hjärnan. What to do next....

Kolla om det installerats några Windows uppdateringar eller program nyligen och prova att avinstallera dem.

 

Finns det andra enheter till datorn vars drivrutiner du inte uppdaterat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det installerats några Windows uppdateringar eller program nyligen och prova att avinstallera dem.

 

Finns det andra enheter till datorn vars drivrutiner du inte uppdaterat?

 

Ja det har installerats rätt mycket men när jag går in under "Avinstallera uppdateringar" så finns det bara med uppdateringar som är installerade i mars. Inga av dom i varken april eller maj?! Så de går tyvärr inte att ta bort...

 

Hmm, nja. Jag har uppdaterat ljudet, nätvekrskorten, musen, chipset, bluetooth och grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...