Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DELETE i en annan databas


ottarpslisa

Rekommendera Poster

ottarpslisa

Jag skulle vilja skriva

DELETE Tabell.* IN annanDatabas.mdb

FROM Tabell;

men det tycker inte Access om, är detta en korkad fråga och hur enkelt som helst eller är det omöjligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Hm det kanske hade fungerat men tyvärr fungerar det inte i denna Accesslösningen.

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga varför det inte skulle funka? Om det är så att det är flera databaser och tabeller du vill arbeta emot så går det att koppla om länkarna med kod.

 

Annars återstår nog bara att använda kod som skapar ett nytt databasobjekt som kopplar upp sig till annanDatabas.mdb och kör frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Jo jag gör fyra databaser de heter Lilla, Stora, LillaTillStora och StoraTillLilla. När användaren av Lilla (.mde) ska rapportera till Stora komprimerar och skickar han/hon LillaTillStora dit med mail. När Stora vill ge Lilla mer arbete gör han/hon likadant och skickar hela den komprimerade StoraTillLilla till Lilla.

Det behöver alltså inte vara samma StoraTillLilla som används varje gång.

 

Om jag hade kunnat tömma StoraTillLilla.mde innan användaren lägger i nya objekt hade jag varit säker på att det alltid var den senaste ändringen som var med. Det finns kanske andra sätt att göra det på. Den tabell jag ska skicka är mycket begränsad så jag kan inte lägga till eller ändra någon egenskap (typ senast uppdaterad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur flyttar du data mellan tex Lilla och LillaTillStora? Det känns som att om du kan flytta data mellan databaserna kan du även ta bort data på liknande vis.

 

(Tycker att detta inlägg har hamnat fel. Det är ett Access specifikt problem snarare än en fråga om SQL.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Jag flyttar dit det med en SQL fråga

INSERT INTO tabell IN databas.mdb

SELECT...

men jag kan inte syntaxen för att deleta på samma sätt

 

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dieselmannen

Skulle kunna vara annan syntax, tex DELETE FROM Tabell.dindatabas.mdb eller DELETE FROM Tabell IN annanDatabas.mdb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ottarpslisa

Så enkelt!

och så effektivt så det är läskigt ;)

Tusen tack för hjälpen!

 

Syntaxen? jo den blev såhär:

DELETE Tabell.*, Tabell.egenskap

FROM Tabell IN 'C:\sökvägen\Andrabasen.mde'

WHERE (((Tabell.egenskap)="namn"));

 

Åtminstone i Access...

Lisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...