Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hantera flervalsvärden (strategi)

Kalinka

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett formulär som anställda fyller i. I formuläret ska det gå att fylla i vilka problem som uppstått och då vill jag att man ska kunna fylla i flera olika (utifrån en lista)

Jag har alltså en lista på olika problem:

Sent

Fel

Tidigt

Skadat

Jag vill att användarna ska kunna fylla i ett eller flera problem. Det kommer att läggas till och tas bort problem allt eftersom och problemen är kopplad till EN händelse

Som jag ser det finns det tre alternativ.

1. Att separera med ","
Exempel

Problem
-------
Sent,Skadat

2. Att ge "max tre problem"

Problem1  Problem2  Problem3
--------  --------  --------
Sent      Skadat

3. Att ha en kolumn för varje problem

Sent      Fel       Tidigt    Skadat
--------  --------  --------  --------
1         0         0         1

Problemet med alternativ ett är ju att det krånglar till ALLT när jag ska göra mina Pivottabeller och datamining till detta. Problem med alternativ två är att antalet problem blir begränsat (när jag lägger till problem) och alternativ tre är att det blir supermånga kolumner (jag vill ha upp till 20 problem)

Hur fungerar excelstrategierna vid dessa typer av utmaningar?

TACK*1000

Ja du, det är ett något man kan klura på....

Alternativ fyra: Du anger via kod alltid hur felvärdet är valt, exempelvis en etta för valt, en nolla för icke valt och ditt resultat blir typ en binär kod: 0001 om skadat, 1001 om skadat och sent. eller på liknande vis sparar som en kortare kod där 0001 blir A, 0010 blir B, 0011 blir C osv.

Fast svårt att tyda för den som inte vet.

Men inte smidigt det heller.

Jag tror du ska börja med att fundera på vad du vill få ut. Sedan anpassar du vad du ska spara till det.

Mitt enkla tips är att du har en kolumn per problem, enligt ditt alternativ 3. Om du sedan har behov av att sammanfatta det har du nu alla data i enkelt format. Via formler i tabellen kan du då enkelt kondensera ned dina data till exempelvis

* Har den fel

* Allvarligt fel (kanske att den är skadad är allvarligt)

* Mindre allvarligt fel (sen)

* Obetydande fel (tidigt)

Grrupperingar i din tabell som sedan Pivot kan använda.

20 kolumner. Visst, lite jobb men du har sedan allt jobb gjort och det är den mest flexibla lösningen.

Inför en kolumn med ärendenummer. Är det flera fel för samma händelse använder man samma ärendenummer. Som kolumn två har du problemet.

T ex kan du ha

Ärende Problem

1 Sent

1 Skadat

2 Fel

3 Tidigt

3 Fel

3 Skadat

Det kan du sen enkelt pivotera. Ärendenumren kräver lite fundering, kan kanske vara datum+tid för att vara unikt.

Inför en kolumn med ärendenummer. Är det flera fel för samma händelse använder man samma ärendenummer. Som kolumn två har du problemet.

T ex kan du ha

Ärende Problem

1 Sent

1 Skadat

2 Fel

3 Tidigt

3 Fel

3 Skadat

Det kan du sen enkelt pivotera. Ärendenumren kräver lite fundering, kan kanske vara datum+tid för att vara unikt.

Tack för bra svar! Det där är väl "databaslösningen" ) alltså "en till många", det vill säga att en kontroll kan kopplas till många olika problem! Och det är ju precis så jag vill ha det!

Men kommer jag inte få problem när jag ska bygga Pivottabeller till det senare?

Tack för bra svar! Det där är väl "databaslösningen" ) alltså "en till många", det vill säga att en kontroll kan kopplas till många olika problem! Och det är ju precis så jag vill ha det!

Men kommer jag inte få problem när jag ska bygga Pivottabeller till det senare?

Som sagt i mitt svar. Testa och bygg några små tabeller och se vilka data du enkelt kan få ur dem. Det är ganska enkla test att göra.

En tabell byggs alltid med avseende på dels vilka data man har, man vill spara, och dels på hur enkla de ska vara att ta ur tabellen.

Som Monshi skriver kan du enkelt testa. Sen behöver du säkert ytterligare kolumner, datum (om inte ärendenumret innehåller det) och vem som loggat etc.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...