Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TestDisk: Partition på SATA HDD "ej allokerad" - hur rädda datan?


Granny

Rekommendera Poster

Nu blev det något fel… Jag skulle hjälpa min far att installera om XP (operativet hade börjat bete sig konstigt och segt). SATA-disken på 500GB är partitionerad med C=100GB och D=400GB=dokument, foton etc. Stoppade i XP-skivan och formaterade C och började nyinstallationen. Det verkade blivit något fel då installationen ”loopade” och aldrig blev klar, så till slut installerade vi XP på en äldre PATA-disk vilket gick fint. När jag sedan kopplade in SATA-disken, hittade datorn bara C-partitionen men inte D-partitionen. I diskhantering syns däremot det som var D-partitionen som 400GB ”inte allokerad”…

 

Efter att ha läst trådarna och alla goda råd, inte minst från Cecilia (som gett oss ovärderlig hjälp tidigare!), hämtade jag programmet TestDisk. Resultatet blev:

 

”Analyse”: ser bara C-partitionen. (bild 01.bmp)

 

”Quick search”:ser även D-partitionen (skönt!) (bild 02.bmp)

 

och med denna markerad ”p”: ser alla mappar och filer (ännu skönare!). (bild 03.bmp)

 

Alla filer verkar alltså finnas på partitionen. Då jag redan lyckats sätta mer än mitt eget hjärta i halsgropen då det verkade som vi förlorat mängder av foton, dokument mm, vill jag nu vara säker på att jag verkligen gör rätt, utan att riskera fler hjärtproblem för min gamla far.

 

Hur går jag bäst vidare för att rädda datan med TestDisk? Datan verkar ju finnas kvar, så det gäller kanske att återställa partitionsinformationen eller liknande. Instruktionerna till TestDisk känner jag mig inte helt hemma med och vi vill inte riskera förlora datan genom att välja fel kommando i TestDisk... Så hjälp från någon som vet vore mycket uppskattad!

 

 

 

PS! Tanken är att köra XP från den äldre PATA-disken (100GB) och använda "problemdisken" (500GB) för foton, film, dokument mm. Och vi har idag införskaffat en extern HDD för backup...

01.bmp

03.bmp

02.bmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig! Tänkte bara berätta kort om det är någon annan som råkar ut för liknande problem.

 

Till en början: TestDisk är ett suveränt program!

 

Problemet var nog att informationen till 400GB-partitionen förstörts, troligen av ett virus/trojan vi hade problem med innan vi bestämde oss för att installera om XP.

 

Om man börjar där jag slutade förra inlägget (tryck "p"), så kunde vi därifrån mycket enkelt kopiera hela mappar till en annan HDD. Detta gjorde vi för att vara på säkra sidan innan vi gick vidare med "Write" som skrev om informationen som hade förstörts (se ovan). Efter en omstart av datorn hittades även 400GB-partitionen i exakt samma skick med alla mappar och filer som innan problemen.

 

Stort tack till Christophe GRENIER som gjort detta underbara och gratis program!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där blev det en poäng för lösningen! :thumbsup:

 

Tack för den! Hoppas det kan hjälpa någon annan framöver!

 

Senare lyckades vi även enkelt rädda filer som låg på partition som blivit formaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...