Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator 4 Today!


Enacleb

Rekommendera Poster

Det finns tusentals förslag på datorer att ha, men få förslag på vilken dator man bör skaffa idag. Därför vill jag nu att den frågan besvaras en gång för alla (eller åtminstone för några år framåt laugh.gif).

 

Villkoren är simpla. Datorn ska:

- Palla dagens spel (t.ex Crysis 2, BF BC 2, Far Cry 2 etc) på hög upplösning med bra FPS

- Palla kommande spel i några år framöver på hyfsad upplösning och bra FPS

- Kosta runt 10 000 kr

 

Knivig fråga, men slå nu era kloka skallar ihop och koka ihop ett svar wink.gif

 

Å alla nybörjares vägnar, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tusentals förslag på datorer att ha, men få förslag på vilken dator man bör skaffa idag. Därför vill jag nu att den frågan besvaras en gång för alla (eller åtminstone för några år framåt laugh.gif).

 

Villkoren är simpla. Datorn ska:

- Palla dagens spel (t.ex Crysis 2, BF BC 2, Far Cry 2 etc) på hög upplösning med bra FPS

- Palla kommande spel i några år framöver på hyfsad upplösning och bra FPS

- Kosta runt 10 000 kr

 

Knivig fråga, men slå nu era kloka skallar ihop och koka ihop ett svar wink.gif

 

Å alla nybörjares vägnar, tack!

 

Svårt helt klart, varför?

Jo för inom datorbranchen är utväcklingen under hög hastighet, det betyder att det helt enklet inte går att köpa en bra dator som en "investering" den kommer stupa om några år framöver då den kommer kännas orimligt seg och dålig, tråkigt nog. Därför kan man börja fundera på om det inte vore bättre att köpa en medelmåttigt dator för att istälelt ha råd att byta/uppgradera årligen, då kommer du ha en jämn och fin dator, som varken känns supersnabb, men ej heller gammal! :thumbsup:

 

Nåväl, jag ska väll försöka sätta upp vad JAG har som riktlinjer när jag skall köpa en "modern" dator:

 

multiocore alla dagar, köp en processsor med så många kärnor du har råd med, dvs, typ amd's 6 kärniga phenon för 1800:-

den kommer du dra nytta av länge, längre än 2-4 kärniga processorer!

 

Minne: minne är idag dyrt, men ju mer ju bättre, vi komemr dra nytta utav det. Se iaf till att ditt moderkort har 4 minnesslott (alt 6st med socket 1366) så du slipper slänga dina gamla minnen vid uppgradering (och på så sätt kommer billigare änn)

 

Moderkort: usb3, sata3 och en hej dundrade massa platser för hårdiskar, expansionkort och dyligt.

 

hårdisk: svårt val, vi liggger i en brytpunkt. satsa på en ssd och en lagringsdisk (5400rpm) eller vänta med det tilsl senare och köp en snabb mekanisk disk om budgeten inte är lika hög (ex samsung spinpoint f3 7200rpm)

 

grafikkort: Det skall ha directx11, men räkna med att du kommer få byta det inom ett tag...

 

nätaggregat: ja, givetvis skall det vara högsta kvalitet, så som corsair. Sedan kan man även spekulera hurvida datorer om 2-5 år komemr dra mer elelr mindre ström. Jag tror på mindre (ssd, 32nanometer, passiv kylning, högre verkningsgrader mm) och skuller köpt ett som passade idag, inte vara dum och köpt ett 1000w bara för att...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska skärm ingå?

Ska du bygga själv eller vill du köpa något färdigt?

 

Pillade ihop följande paket på Inet. Med en budget på 10kkr så tror jag att du ska hålla dig till en Core i5 CPU för att inte spräcka din budget. Jag la i ett Radeon HD 5850 grafikkort som ger runt 50fps i Far Cry 2 vid 1920x1200 Ultra High inställningar.

 

Cooler Master Elite 333 Svart, Utan nätagg 349 kr

Corsair VX 550W 80+ 760 kr

Gigabyte Radeon HD5850 1GB 2 742 kr

Asus P7H55 998 kr

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 1 190 kr

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart 203 kr

Intel Core i5 750, 2.66GHz 1 869 kr

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 690 kr

 

Summa: 8 801 kr

Frakt: 59 kr

Totalt: 8 860 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt förslag gip! Helt klart en grym dator för den summan thumbsup.gif

 

Själv gäller saken endast dator då jag redan har skärm osv. Vi är i forumet "Datorbygge" så bygga ska det vara rolleyes.gif. Jag satsar nog lite högre än gip's förslag, vill ha med den senaste tekniken.

 

Gurre G, du är en GUD! Fattar nu att möjligheten att uppgradera i framtiden är mycket viktigt. Att köra med en 6-kärnig processor är genialiskt. Särskilt eftersom AMD's 6-kärniga kostar lika mycket som en i5:a. Läste en roadmap från ASUS och för 2011 planerar de att deras moderkort ska vara kompatibla med processorer som har MINST 4 kärnor och uppåt. Det är bara om 1 år. Om +5 år lär 6 kärnor vara minimum. Ännu tidigare kanske?

 

Hörde ni det alla fellow gröngörlingar laugh.gif? Det viktigaste att tänka på, prestanda och budget åsido, är att skiten ska gå att uppgradera i framtiden så att du slipper köpa ny dator vart 5 år. Kanske bara en halv ny dator... wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh Cecilia, så sant... Å andra sidan kan man ju råka nysa till eller något och råka trycka på en knapp som heter "Ladda ner". cool.gif Det kanske inte funkar, har aldrig prövat. Funkar det? Eller är det bäst att vara hederlig? wink.gif

 

Okej här är mitt förslag till en speldator 4 today. Vore schyst om ni kunde kolla igenom och se om jag har missat någon vital del (är rätt tankspridd blush.gif) eller om någon komponent inte är kompatibel med den andra eller om någon komponent är gårdagens, ja ni fattar.

 

 

 

Chassi:

APLUS Case CS-Twin Engine --- 1399 kr

 

Nätaggregat:

Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU --- 1119 kr

 

Processor:

AMD Phenom II X6 1055T --- 1895 kr

 

Moderkort (med nätverk och ljud, right?):

MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3 --- 1899 kr

 

Primärminne:

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7 --- 1250 kr

 

Sekundärminne:

WD Caviar® Black 1TB --- 985 kr

 

Grafikkort:

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 --- 3595 kr

 

CD/DVD-läsare:

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S --- 275 kr

 

TOTALT = 12420 kr

Dyrare än vad jag siktade på, men å andra sidan om den funkar så är den ju ett MONSTER cool.gif!!

Jag hoppas att man inte behöver lägga till ett separat nätverkskort?!blink.gif

 

Btw, allt är plockat från komplett.se.

 

*Dessutom följer spelet Alien vs Predator (lirade demot, awesome) med grafikkortet, så kostnaden för datorn är egentligen lite mindre än 12000 kr!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så är det bäst att vara hederlig. Annars så kan det bli en dag då Microsoft har svartlistat den illegala licens man använder och stänger av funktioner i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålrajt. Antar att du har rätt rolleyes.gif. Får lägga till en tusenlapp då angry.gif. Fortfarande billigare totalt sett än om man köper en likvärdig dator från dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålrajt. Antar att du har rätt rolleyes.gif. Får lägga till en tusenlapp då angry.gif. Fortfarande billigare totalt sett än om man köper en likvärdig dator från dell.

Ja, det blir ju som sagt fortfarande billigare. Till din fördel är att bland annat moderkort och nätaggregat håller mycket högra kvalitet i ditt egna packet, än i dell's.

 

Övriga fördelar med egenbygge är att datorn oftast är tystare samt svalare (beror ju givetvis på bla. vilket chassi man köper, men oftast...) samt att garantin är oftast längre. Med en "vanlig" oem daor (altså en som du köpepr från ex dell elelr hp) så har man oftast bara 1 års garanti som standard, medan exempelvis många hårdiskar, grafikkort och nätaggregat har minst 3 års garanti, ytterliggare en fördel.

 

Behöver jag ens nämna att det även är roligt att bygga ihop datorn själv? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir ju som sagt fortfarande billigare. Till din fördel är att bland annat moderkort och nätaggregat håller mycket högra kvalitet i ditt egna packet, än i dell's.

 

Övriga fördelar med egenbygge är att datorn oftast är tystare samt svalare (beror ju givetvis på bla. vilket chassi man köper, men oftast...) samt att garantin är oftast längre. Med en "vanlig" oem daor (altså en som du köpepr från ex dell elelr hp) så har man oftast bara 1 års garanti som standard, medan exempelvis många hårdiskar, grafikkort och nätaggregat har minst 3 års garanti, ytterliggare en fördel.

 

Behöver jag ens nämna att det även är roligt att bygga ihop datorn själv? :lol:

 

Haha så sant biggrin.gif!

Såg du något skumt med mitt förslag?

 

Feedback är mycket uppskattat blush.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha så sant biggrin.gif!

Såg du något skumt med mitt förslag?

 

Feedback är mycket uppskattat blush.gif.

 

Nja, ditt datorbygge ser väll ut att fungera bra, måhända hade jag personligen valt lite andra delar, men sen så är vi ju olika individier med olika krav, och smaken är ju som baken.

 

Själv sitter jag på ett fractal design r2, och skulle inte tveka att köpa det. Jag skulle behållt corsair nätaggregatet, altenativt köpt ett fractal design tesla (om jag inte missminner namnet) då det är modulärt. Jag skulle hållt mig till ett 5850 då det sparar mycket pengar sett till dyrare storebror som inte är så mycket snabbare endå. Angående hårdisk så skulle jag köpt en intel 40GB ssd och den billigaste 5400rpm aren inom 1TB-2TB området, måhända samsungs 1.5TB are som finns för under 900:- det vill säga, under 60 öre per GB!

 

Ja som du ser är nästan "allt" annorlunda, men som sagt, det är vad jag hade valt, sett utefter mina perspektiv och behov, och det finns inget "rätt eller fel" :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har då en fråga gällande chassit, fractal design r2: Har för mig att det är ett miditower? Räcker det? Om du tar en titt på grafikkortet så är det enormt! Funkar miditower om man tänker på kylning och utrymme? Annars verkar det grymt!

 

När det gäller nätaggregat, så valde jag 700 W för att vara på den säkra sidan. Vilken effekt krävs tror du? Modulärt är en fördel, men verkar inte vara något problem om man har ett chassi med bra sladdlösningar, men helt klart bekvämt.

 

Saken är den att syftet med datorn är spel och det jag vill är då A) Grym prestanda in-game, blåsa polarna cool.gif och B) Korta laddningstider. Min fiffiga uppfattning är att om man har en snabbare hårddisk minskar laddtiderna. En seg 5400 funkar inte i så fall. SSD låter bra, men dyrt som fasen. Minskar hellre på utrymmet till 1 TB och har en snabb hårddisk. Caviar är den snabbaste 7200-disken på 1 TB idag.

 

Sedan undrar jag också över RAM-minnet och hur varmt det blir, om det ens sker. Minnet i mitt förslag är påkostat en extra hundring för "aluminium-något-kylning". Kan man spara in en hundring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har då en fråga gällande chassit, fractal design r2: Har för mig att det är ett miditower? Räcker det? Om du tar en titt på grafikkortet så är det enormt! Funkar miditower om man tänker på kylning och utrymme? Annars verkar det grymt!

 

När det gäller nätaggregat, så valde jag 700 W för att vara på den säkra sidan. Vilken effekt krävs tror du? Modulärt är en fördel, men verkar inte vara något problem om man har ett chassi med bra sladdlösningar, men helt klart bekvämt.

 

Saken är den att syftet med datorn är spel och det jag vill är då A) Grym prestanda in-game, blåsa polarna cool.gif och B) Korta laddningstider. Min fiffiga uppfattning är att om man har en snabbare hårddisk minskar laddtiderna. En seg 5400 funkar inte i så fall. SSD låter bra, men dyrt som fasen. Minskar hellre på utrymmet till 1 TB och har en snabb hårddisk. Caviar är den snabbaste 7200-disken på 1 TB idag.

 

Sedan undrar jag också över RAM-minnet och hur varmt det blir, om det ens sker. Minnet i mitt förslag är påkostat en extra hundring för "aluminium-något-kylning". Kan man spara in en hundring?

 

ja, det är ett miditower, dvs du kan ha atx moderkort och totalt 7 expansionskort. Notera skillnaden mellan fulltower (som är änn större) Jag har hört att du får i alla kort ur 5000 serien förutom dubbelmackan hd5970.

 

De medföljande 2 fläktarna är relativt klena, tysta, men jag skulle inte vilja packa in allt för mycket hårdvara, generellt kyler jag min 4 kärniga intel q9300 tillsamans med ett 5750 och ett 3450 med fläktarna på lägsta, temperaturerna håller sig inom "rimliga" värden, men chassit har ju inte en chans i värden att som standard kyla lika bra som exempelvis haf 932(lägg till lite fler fläktar och de blir jämnare, men det förstör ju ide'n med att chassit skall vara tyst.... ) :thumbsdown:

 

Nätaggregatet är ju bra sålänge du har råd, jag tror ett corsair 400watt hade räckt, och ett corsair runt 550watt vore optimalt (man vill ju belasta med runt 50% ).

 

HÅrdisk: ja, en 7200rpa'are sk du köpa om du ska ha den som systemdisk, och då är den du kollar på ett bra val. Altenativ är att köpa 2 st spinpoint f3 1TB för 700:- styck och raida, så du får upp till dubbla prestandan.

 

Minnen brukar sällan behövas kylas, sålänge du inte överklockar så är det bara onödigt sett i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt schyst att du svarar gång på gång, tack! thumbsup.gif

 

Jag kommer att ändra mycket i datorn och följa dina de flesta av dina tips. Visar resultatet senare.

 

 

Räknade ut ett hypotetiskt värde på strömförbrukningen. Tydligen kommer datorn att dra någonstans mellan 430 och 500 W, då på max belastning. Tänker nu satsa på ett nätagg runt 650 - 700 W. Fractals Tesla 650 verkar vara av bra kvalité (?) och billigt. Hoppas trådarna pallar ström bara.

 

Kommer preliminärt att köra på ett Cooler Master 932, vill inte ha ännu en bullerburk tongue.gif. Den ska tydligen vara både tyst och välkyld. Aldrig fel med plats, eh? Får se på kostnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt schyst att du svarar gång på gång, tack! thumbsup.gif

 

Jag kommer att ändra mycket i datorn och följa dina de flesta av dina tips. Visar resultatet senare.

 

 

Räknade ut ett hypotetiskt värde på strömförbrukningen. Tydligen kommer datorn att dra någonstans mellan 430 och 500 W, då på max belastning. Tänker nu satsa på ett nätagg runt 650 - 700 W. Fractals Tesla 650 verkar vara av bra kvalité (?) och billigt. Hoppas trådarna pallar ström bara.

 

Kommer preliminärt att köra på ett Cooler Master 932, vill inte ha ännu en bullerburk tongue.gif. Den ska tydligen vara både tyst och välkyld. Aldrig fel med plats, eh? Får se på kostnaden.

 

Alltid roligt att kunna hjälpa till, datorer är väll mer elelr mindre min hobby :thumbsup: Ska bli roligt att se hur du får till det!

 

Angående nätaggregat så ska jag väll inte säga att jag är direkt proffs, tvärtom, men jag har hört relativt mycket bra angående dessa fractal nätaggregat (notera att det är en relativt ny produkt) Det som bland annat är anmärkningsvärt är att kondensatorerna är utav hög kvalitet som klarar upp till 105grader c, vilket borgar för lång livstid och då temperaturen inte är lika känslig behöver fläkten troligen inte spinna lika hårt :thumbsup:

 

haf932 har fördelen att den har många stora fläktar. En stor fläkt behöver förståss inte snurra lika fort som en liten fläkt för att flytta samma mängd luft, vilket leder till att man kan köra fläkten långsamamre och datorn blir på så sätt tystare. Högt luftflöde i chassit (så som i haf 932) gör att cpu och gpu fläktarna mm inte behöver jobba lika hårt, så på så sätt blir ljudnivån lite tystare, men jag skulle tyvärr inte tro att chassit är allt för tyst, men det beror ju helt på hur kräsen man är samt vad man har haft för dator tidigare. Du slipper iaf det ljusa skrikande ljuder småa fläktar brukar kunna producera, till fördel från ett dovt ljud!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, här är den slutgiltiga (förhoppningsvis) versionen *drumvirvel*:

 

Chassi:

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 --- 632 kr

 

PSU:

FRACTAL DESIGN TESLA 650W --- 639 kr

 

Processor:

AMD Phenom II X6 1055T --- 1895 kr

 

Moderkort:

MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3 --- 1899 kr

 

RAM:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB CL9 --- 1150 kr

 

Hårddisk:

WD Caviar® Black 500 GB --- 565 kr

 

Grafikkort:

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 --- 3595 kr

 

CD/DVD-läsare:

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S --- 275 kr

 

DATOR = 10650 kr

 

Jag kommer fortsätta med min nuvarande XP licens (borde man ha windows 7, funkar inte dx 11 etc i xp?).

Man får väl lägga till 100 för frakt.

 

TOTALT = ca 10750 kr

Där har vi den mina vänner! Om man ska köpa en speldator idag och kan hosta upp sina sista slantar så ska man köpa en sådan här cool.gif!

Några invändningar?

Btw, Gurre, om datorn brinner upp så ska du betala! Skojja laugh.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer fortsätta med min nuvarande XP licens (borde man ha windows 7, funkar inte dx 11 etc i xp?).
DirectX 11 fungerar inte i XP.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, här är den slutgiltiga (förhoppningsvis) versionen *drumvirvel*:

 

Chassi:

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 --- 632 kr

 

PSU:

FRACTAL DESIGN TESLA 650W --- 639 kr

 

Processor:

AMD Phenom II X6 1055T --- 1895 kr

 

Moderkort:

MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3 --- 1899 kr

 

RAM:

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB CL9 --- 1150 kr

 

Hårddisk:

WD Caviar® Black 500 GB --- 565 kr

 

Grafikkort:

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 --- 3595 kr

 

CD/DVD-läsare:

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S --- 275 kr

 

DATOR = 10650 kr

 

Jag kommer fortsätta med min nuvarande XP licens (borde man ha windows 7, funkar inte dx 11 etc i xp?).

Man får väl lägga till 100 för frakt.

 

TOTALT = ca 10750 kr

Där har vi den mina vänner! Om man ska köpa en speldator idag och kan hosta upp sina sista slantar så ska man köpa en sådan här cool.gif!

Några invändningar?

Btw, Gurre, om datorn brinner upp så ska du betala! Skojja laugh.gif.

 

Haha, om datorn brinner upp betalar jag med glädje!

 

Nej men skämt åsido, det ska fungera helt okej om du sätter fläktarna på högsta (tyst endå) och nöjer dig med acceptabla temperaturer. Men, köp till 2 120mm fläktar och placera en i botten och en i fronten så har du än bättre kylning utan att för den delen behövt ta bort några ljuddämpningsmattor.

Intressant läsning kanske: http://www.sweclockers.com/galleri/5344-phii-x6-1090t-5870-2gb-eyefinity-6-editon-fd-r2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirectX 11 fungerar inte i XP.

 

Det är väl lika bra att skaffa Windows 7. Tack för varningen! thumbsup.gif

 

Haha, om datorn brinner upp betalar jag med glädje!

 

Nej men skämt åsido, det ska fungera helt okej om du sätter fläktarna på högsta (tyst endå) och nöjer dig med acceptabla temperaturer. Men, köp till 2 120mm fläktar och placera en i botten och en i fronten så har du än bättre kylning utan att för den delen behövt ta bort några ljuddämpningsmattor.

Intressant läsning kanske: http://www.sweclocke...-6-editon-fd-r2

 

 

Haha okej. Tack igen för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev det alltså totalt:

 

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 --- 795 kr

FRACTAL DESIGN TESLA 650W --- 795 kr

AMD Phenom II X6 1055T --- 1895 kr

MSI 890FXA-GD70, Socket-AM3 --- 1899 kr

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB CL9 --- 1079 kr

WD Caviar® Black 500 GB --- 565 kr

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 --- 3595 kr

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S --- 275 kr

ACE FROST PRO SERIES 120MM 15DB RETAIL --- 75 kr

SCYTHE SLIP STREAM 140MM FAN 800RPM --- 125 kr

Frakt --- 100 kr

 

TOTALT = 11198 kr

Dyrare än planerat men vad fan, den är grym! cool.gif

 

La till en 120 mm och en 140 mm fläkt också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej allihopa. Vill såhär ett halvår senare ge lite feedback på systemet :P .

 

DET ÄR AWESOME! Jag kan lira alla spel, snabb som satan på cykel och har usb 3 och sata 6, vilka jag haft enorm nytta av, särskilt usb 3, som är ett MÅSTE för nya datorer. Den 6-kärniga processorn har ju även de bästa förutsättningarna för överklockning av alla processorer idag så vitt jag vet, så den kommer att hänga med länge, och när den inte gör det så överklockar jag den, så hänger den med lite till!

 

Temperaturerna är mycket bra, inga värmeproblem alls.

 

Det enda jag skulle ändra om jag kunde är att byta ut chassit mot ett Cooler Master HAF-912 eller vad det heter. Byggde ihop en nästan identisk maskin till min bror fast med det chassit, och det är helt klart ett bättre chassi eftersom det är gjort i metall och därför är lite mer bastant. Det har också mer utrymme, så bättre kylning och lättare att arbeta i.

 

Jag har även köpt till 2 GB extra RAM till min maskin då det behövs för vissa spel som har många objekt i rörelse samtidigt :).

 

Och kan även berätta att priset för min brors maskin som har ett radeon HD 6870 grafikkort, WD Caviar Blue 1 TB och 6 GB RAM samt en annan PSU med samma effekt istället för motsvarande delar i min maskin, bara kostar ca 9000 kr från komplett i dagsläget!! Det resulterar i en i praktiken lika bra dator (med mer utrymme och RAM men lite sämre grafikkort) för 3000 kr mindre! HELT SJUKT!

 

Ha d bra! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...