Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med min dator


mattan100

Rekommendera Poster

mattan100

Hej jag har ett problem med att min dator inte vill starta XP det är en Fujutsi Simens Amilo Pa 2510.Har prövat installera om flera gånger. Kommer bara in i felsäkert läge och kan se att det är problem med mitt inbyggda nätverkskort så skulle vilja inaktivera det men i BIOs finns det inte sådana allternativ bara boot och main. Tänkte om det finns ett sekundert bios och hur man kommer in där eller finns det andra lösningar.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det om du inaktiverar eller avinstallerar nätverkskortet i Enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt ser du att det är problem med nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattan100

konflikter. Fick tipset av en datorkunnig men han sa att jag skulle inaktivera det i det sekundera bioset för att det inte finns en sådan funktion i det vanliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur visar sig konflikterna?

 

Vad gjorde du innan detta problem började? Det kan ju inte plötsligt bli hårdvarukonflikter utan att man gör något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattan100

Den har varit på reparation för ca 6månader dom skulle byta moderkort för det var det som gick slut. sen sen när jag fick tillbaka den från Sverige för jag bor på Åland men datorn är köpt i Sverige. Så skulle jag starta den men den starta inte så jag öppnade den för att kolla om något var fel och det visade sig att det inte fanns någon hårddisk i den. Jag ringde och klagade och dom sa att dom skulle skicka en ny hårddisk för jag hade inte möjlighet att fara till sverige. Men jag fick alldrig någon hårddisk och efter många samtal till butiken där jag köpt datorn så har jag inte fått en hårddisk. Så jag köpte en ny och stoppade i den i datorn och installerade XP och ja nu så starta dden inte xp. Var välldigt försiktig när jag la in den nya hårddisken så tror inte jag gjort någon skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn fungerar i felsäkert läge så har ju knappast det att du stoppat in en hårddisk gjort någon skada.

 

Men varför tror du att det beror på nätverkskortet att datorn inte fungerar i normalt läge?

 

Har du hämtat alla drivrutiner för din dator från Fujitsus webbplats och försökt installera dem?

 

Visserligen så finns det ju en del datorer med sekundärt BIOS, men det är väl i så fall en reserv om något händer med det ursprungliga. Om man nu skulle kunna komma åt några inställningar i det (och om det skulle finnas i just din dator) så kommer nog inte de inställningarna att användas att det vanliga BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattan100

Okej. Vet inte så noga men jag kommer inte in i "felsäkert läge med nätverk" så därför tror jag det är nätverkskortet men om inte så vad skulle det kunna va? Har även försökt installera typ 10 linux, Bl.a ubuntu men funkar inte blir bara svart efter jag tryckt på installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även försökt installera typ 10 linux, Bl.a ubuntu men funkar inte blir bara svart efter jag tryckt på installera.
Om du kikar in i ventilationshålen och lyser med en ficklampa, ser du då till damm eller liknande? För det skulle ju kunna vara överhettning. I felsäkert läge belastas datorn inte alls så mycket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mattan100

har prövat reparera xp men funka inte stannar alltid på samma ställe när dom där blåa strecken farit över 5 gånger. Var ingetr damm kollade nogrant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i Loggboken (Kontrollpanelen - Administrationsverktyg) just vid en tidpunkt då uppstarten hängde sig, går det då att hitta något fel?

 

Man kan åstadkomma lägen som är mitt emellan normalt och felsäkert läge genom att i Start - Kör - msconfig avbocka rader på flikarna Autostart och Tjänster (rör inte Microsofts tjänster), samt genom att inaktivera enheter i Enhetshanteraren (dock behövs viss försiktigthet så man inte inaktiverar sådant som verkligen behövs).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

HEjsan var länge sen har haft fullt upp, men jag prövade att göra en sådan start som cecilia föreslog men funkar fortfarande inte men nu stannade "strecket" som laddar i början av XP på ett annat ställe. Flera förslag mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

startar/laddar den i felsäkert läge?

Om den gör det och du följt Cecilias råd, kanske du bockat av ngt du inte skulle?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...