Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

192.168.0.1


Marghita

Rekommendera Poster

Jag vill komma i kontakt med min telefoniadapter (Linksys SPA-2102) för att konfigurera den, så jag skriver in adressen 192.168.0.1 i webläsaren!

MEN webläsaren visar en massa sidor OM 192.168.0.1 i stället för att sätta mig i kontakt med telefoniadaptern!

 

Jag har även införskaffat en trådlös router - men jag måste ju först och främst komma i kontakt med telefoniadaptern innan jag kan installera routern.

När jag installerar routern så behöver jag ju också använda adressen 192.168.0.1 i webläsaren - hur skall jag göra?

 

Jag har också fått rådet att öppna portar (Port 5060 och 5061 för UDP bör öppnas för att det skall fungera) när jag installerar routern för att telefonin skall fungera - var gör jag det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Jag antar att webbläsaren skickar 192.168.0.1 till en sökmotor i stället för att gå till adressen? Prova att vara lite övertydlig genom att lägga till http:// före och se om det hjälper:

 

http://192.168.0.1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webläsaren lägger automatiskt till http:// så det blir samma sak!

 

Vad göra? - jag är novis på detta och vill att det skall funka:

IP-telefonioperatören (Bahnhof) hänvisar till adaptertillverkaren (Cisco/Linksys), Cisco/Linksys hänvisar till Bahnhof och routertillverkaren (D-Link) och D-Link hänvisar till de andra.

Således får jag ingen hjälp av företagen utan måste klara det självthumbsdown.gif !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du routern idag?

Du kommer ju uppenbarligen ut på internet(?)

Vad är det du vill konfigurera i telefoniadaptern?

 

S.K "tripple play" modem brukar ha en port för telefoni, en för internet och en för strömmad media typ TV. Varje port brukar ha en egen färg.

 

Om du kopplar routern till modemet så brukar den få kontakt och erhålla en adress/anslutning automagiskt. Även om den inte lyckas med det så kan du komma in i den och konfigurera routern i alla fall.

 

1. koppla ifrån alla andra aventuella nätverk i din dator.

2. slå på din router om du inte redan har gjort det och anslut den till internet/LAN-porten på ditt modem.

3. anslut antingen trådlöst eller med sladd till routern. (Borde heta något med fabrikatet som trådlöst natverksnamn (typ DLink_xxx)

4. Knappa in 192.168.0.1 (kan vara t.ex. 192.168.1.1 också, kolla manualen) i din webläsare

5. ange anv. id och lösenord enligt manualen.

6. Gör de inställningar du vill ha, framför allt byt lösenord till routern och konfigurera kryptering av nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill komma i kontakt med min telefoniadapter (Linksys SPA-2102) för att konfigurera den, så jag skriver in adressen 192.168.0.1 i webläsaren!

Jag har exakt samma telefonidosa, men jag har aldrig behövt gå in i dosan för att konfigurera den utan jag bara kopplade den till en ledig port i min D-Link router.

Från min bordstelefon kopplade jag till Phone 1 på telefonidosan. Sedan fungerar allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för Era svar!rolleyes.gif !

 

Använder du routern idag?

Du kommer ju uppenbarligen ut på internet(?)

Vad är det du vill konfigurera i telefoniadaptern?

 

S.K "tripple play" modem brukar ha en port för telefoni, en för internet och en för strömmad media typ TV. Varje port brukar ha en egen färg.

 

Om du kopplar routern till modemet så brukar den få kontakt och erhålla en adress/anslutning automagiskt. Även om den inte lyckas med det så kan du komma in i den och konfigurera routern i alla fall.

 

1. koppla ifrån alla andra aventuella nätverk i din dator.

2. slå på din router om du inte redan har gjort det och anslut den till internet/LAN-porten på ditt modem.

3. anslut antingen trådlöst eller med sladd till routern. (Borde heta något med fabrikatet som trådlöst natverksnamn (typ DLink_xxx)

4. Knappa in 192.168.0.1 (kan vara t.ex. 192.168.1.1 också, kolla manualen) i din webläsare

5. ange anv. id och lösenord enligt manualen.

6. Gör de inställningar du vill ha, framför allt byt lösenord till routern och konfigurera kryptering av nätverket.

 

* Nej - jag använder inte routern idag, vilket jag skrivit ovan (jag måste (läs: vill) ju först och främst komma i kontakt med telefoniadaptern innan jag kan installera routern.)!

* Ja - jag kommer ut på Internet utan problem, och ringer också via VOIP utan problem!

* Jag behöver inte konfigurera telefoniadaptern, men eftersom jag skall kunna komma i kontakt med dess konfigurering genom att skriva adressen i webläsaren så försökte jag.

Men - när jag skall installera routern så behöver jag komma i kontakt med den (routern) via 192.168.0.1/192.168.1.1, och då uppstår förmodligen samma problem: webläsaren kommer att visa en massa sidor OM 192.168.0.1/192.168.1.1 i stället för att sätta mig i kontakt med routern!

 

* Jag har inte något modem utan ett "bredbandsuttag" i min bostad!

 

 

Jag har exakt samma telefonidosa, men jag har aldrig behövt gå in i dosan för att konfigurera den utan jag bara kopplade den till en ledig port i min D-Link router.

Från min bordstelefon kopplade jag till Phone 1 på telefonidosan. Sedan fungerar allt.

 

* Som jag skrev ovan så behöver jag inte konfigurera telefoniadaptern - utan vill mer av nyfikenhet komma i kontakt med konfigureringen!

* Jag skall, som jag också skrev ovan, försöka installera routern - men förmodligen kommer jag inte heller då i kontakt med 192.168.0.1!

* Om det mot förmodan funkar så skall jag koppla telefoniadaptern till routern - enligt Ditt rådsmile.gif - och hoppas på att det funkar, men min IP-provider (Bahnhof) skriver ju att jag måste öppna vissa portar!

 

 

Huvudproblemet är alltså att jag inte kommer i kontakt med 192.168.0.1!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Har du provat att bara skriva in ett ipconfig i commandpromten för att se vilket nät du ligger på och vilken default gateway du har?? Vissa modem ligger även på IP 192.168.x.254.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står:

Anslutningsspecifika DNS-servrar: bahnhof.se

IP-adress: 81.xxx.xxx.41

Nätmask: 255.255.255.0

Standard-gateway: 81.170.186.1

 

 

Jag har inget modem - bara en telefoniadapter som jag kopplar direkt i bredbandsuttaget till stadsnätet!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ansluter datorn till routern så kommer datorn att få en IP-adress mm från routern. Den IP-adressen kommer att göra det lätt för dig att komma till routerns inställningssida på 192.168.0.1.

 

Om du, av någon outgrundlig anledning, måste göra någon inställning i telefoniadaptern nu så måste du ändra i datorns nätverksinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudproblemet är alltså att jag inte kommer i kontakt med 192.168.0.1!!

Du har ett publikt ipnr på din dator. Det gör att du inte kan komma i kontakt med 192.168.0.1 som är ett "privat" ipnr.

 

När din dator ska kontakta en annan ipadress kollar den på din adress och på din nätmask för att se om du sitter på samma nät som den adress du vill kontakta. Gör ni det så kommer din dator att kontakta adressen direkt, gör ni inte det kommer trafiken att skickas via Gateway. I ditt fall säger nätmasken att adresser som börjar på 81.xxx.xxx finns på ditt nätverk. 192.168.0.1 gör det således inte. Problemet med 192.168.0.1 är att det är en adress som är avsedd att användas på privata nätverk, så när din dator försöker kontakta Gateway för att nå den adressen blir det fel.

 

Du kan prova att manuellt ändra din ipadress till tex 192.168.0.2 och se om du kan komma åt telefonidosan då, eller får du försöka ta reda på vad dosan faktiskt har för ipnr, för den lär också ha ett publikt ipnr, förmodligen i samma serie som din dator, dvs som börjar på 81.xxx.xxx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ansluter datorn till routern så kommer datorn att få en IP-adress mm från routern. Den IP-adressen kommer att göra det lätt för dig att komma till routerns inställningssida på 192.168.0.1.

 

Om du, av någon outgrundlig anledning, måste göra någon inställning i telefoniadaptern nu så måste du ändra i datorns nätverksinställningar.

 

Denna "outgrundliga anledning" är ren nyfikenhetsmile.gif

 

 

 

Du har ett publikt ipnr på din dator. Det gör att du inte kan komma i kontakt med 192.168.0.1 som är ett "privat" ipnr.

.....

Du kan prova att manuellt ändra din ipadress till tex 192.168.0.2 och se om du kan komma åt telefonidosan då.....

 

Som sagt så är jag novis på det här: hur gör jag för att byta IP-adress??mellow.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfikenhet är okej :) men det blir nog enklare att nå telefoniadaptern när du har kopplat in routern eftersom datorn då kommer att få en IP-adress som liknar telefoniadapterns, dvs i samma undernät 192.168.0.

 

Men man kan ställa in en fast IP-adress för nätverkskortet, men då går det inte att komma åt internet innan du har ändrat tillbaka. I XP gör man det i Kontrollpanelen - Nätverksinställningar (något liknande i andra Windows) där man högerklickar på nätverksanslutningen och väljer Egenskaper (eller kanske Konfigurera?). Därefter ska man konfigurera TCP/IP-protokollet och ändra från dynamisk IP-adress till fast, t ex den adress som gip föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare tycker jag att du ska prova följande för att få reda på din dosas ipnr.

 

Determine the address of the ATA device.

a. Connect an analog telephone to the Phone 1 port of the ATA device. (You may

not hear a dial tone. Continue to step b.)

b. Press **** on the keypad to access the IVR menu.

c. Press 110# to determine the Internet (WAN) IP address.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare tycker jag att du ska prova följande för att få reda på din dosas ipnr.

 

Determine the address of the ATA device.

a. Connect an analog telephone to the Phone 1 port of the ATA device. (You may

not hear a dial tone. Continue to step b.)

b. Press **** on the keypad to access the IVR menu.

c. Press 110# to determine the Internet (WAN) IP address.

 

 

Då får jag reda på att telefonidosan IP-adress är: 81.170.186.114.

Skriver jag sedan in denna adress i webläsaren så kommer jag tillbaks till steg 1: webläsaren visar en massa sidor om 81.170.186.114 i stället för att sätta mig i kontakt med telefoniadaptern!sad.gifthumbsdown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfikenhet är okej smile.gif men det blir nog enklare att nå telefoniadaptern när du har kopplat in routern eftersom datorn då kommer att få en IP-adress som liknar telefoniadapterns, dvs i samma undernät 192.168.0.

 

Men man kan ställa in en fast IP-adress för nätverkskortet, men då går det inte att komma åt internet innan du har ändrat tillbaka. I XP gör man det i Kontrollpanelen - Nätverksinställningar (något liknande i andra Windows) där man högerklickar på nätverksanslutningen och väljer Egenskaper (eller kanske Konfigurera?). Därefter ska man konfigurera TCP/IP-protokollet och ändra från dynamisk IP-adress till fast, t ex den adress som gip föreslog.

 

 

Jag har gjort som Du föreslår och ändrat IP-adressen i TCP/IP till fast (192.168.0.1) och sen skrev jag in denna adress i webläsaren och kom till en tom sida: sidan kan inte hittas!

Så jag bytte tillbaks till dynamisk IP-adress!

Jag tror nästan att det aldrig kommer att fungera!!sad.gifthumbsdown.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte välja samma IP-adress som telefonidosan har, utan t ex 192.168.0.10. Du bör dessutom ta bort telefonidosan från internet för datorer med 192.168... ska inte förekomma på internet. Står inte sådant här i dosans manual för om det är meningen att man ska kunna göra inställningar i den så borde de ju skriva hur man kommer till inställningssidorna.

 

Sedan kan det ju tänkas att det blir mycket lättare om du börjar använda routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev du då http://81.170.186.114/

Dosan ska svara på det. Gör den inte det så skulle det tex kunna bero på att den inte är konfigurerad att svara på http, eller att den inte alls stödjer det. Manualen som jag hittade anvisningen i gäller nämligen för flera VOIP dosor.

http://www.cisco.com/en/US/docs/voice_ip_comm/csbpvga/ata/administration/guide/ATA_AG_v3_NC-WEB.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Du kan inte välja samma IP-adress som telefonidosan har, utan t ex 192.168.0.10. Du bör dessutom ta bort telefonidosan från internet för datorer med 192.168... ska inte förekomma på internet. Står inte sådant här i dosans manual för om det är meningen att man ska kunna göra inställningar i den så borde de ju skriva hur man kommer till inställningssidorna.

 

Sedan kan det ju tänkas att det blir mycket lättare om du börjar använda routern.

 

 

Han kan kanske inte använda routern på telefonen eftersom han har 2st Publika IP en för internet och en för sin IPtelefoni!.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte välja samma IP-adress som telefonidosan har, utan t ex 192.168.0.10. Du bör dessutom ta bort telefonidosan från internet för datorer med 192.168... ska inte förekomma på internet. Står inte sådant här i dosans manual för om det är meningen att man ska kunna göra inställningar i den så borde de ju skriva hur man kommer till inställningssidorna

 

 

Jag har nu testat med en likadan router som jag tänkte installera och det funkar INTE!!

Jag är nu "skitless" på det hela eftersom ingenting funkar och allt jag får som svar överstiger mina kunskaper!

 

 

Han kan kanske inte använda routern på telefonen eftersom han har 2st Publika IP en för internet och en för sin IPtelefoni!.

 

 

 

Jag är ingen "han" och egenskaperna i nätverket svarar att jag har en privat IP!!

 

DET FUNKAR INTE - VAD GÖRA???

 

Marghita

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt, fråga när det är något du inte förstår.

 

Hur kopplade du in routern?

Hur är datorns IP-adress inställd (TCP/IP-inställningarna), automatisk eller fast?

Har du startat om datorn efter att du kopplade om routern?

Vilken IP-adress fick datorn när den var ansluten till routern? Det kan du kolla genom att ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriva:

ipconfig

 

Samt vad står det efter Standard-gateway?

Vad händer när du skriver in IP-adressen som står efter Standard-gateway i webbläsaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga i all välmening. Om du tycker att det vi försöker beskriva för dig med IP adresser osv är krångligt, vad förväntar du dig att göra om du väl lyckas logga in i VOIP dosan? Jag länkade till en avancerad manual till din VOIP dosa. Det är troligt att svaren på rätt många av dina frågor står däri. Bara att börja läsa.

 

Glöm inte att en del leverantörer av fiber kräver att du loggar in på deras hemsida och aktiverar din utrustning för att kunna använda den. Dvs du måste kanske logga in på deras sida och aktivera din router för att den ska funka. Om detta krävs och du inte gjort det kommer varken dator eller telefon att funka när du kopplat dem bakom routern eftersom det är routern som identifieras utifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det lugnt, fråga när det är något du inte förstår.

 

Hur kopplade du in routern?

Hur är datorns IP-adress inställd (TCP/IP-inställningarna), automatisk eller fast?

Har du startat om datorn efter att du kopplade om routern?

Vilken IP-adress fick datorn när den var ansluten till routern? Det kan du kolla genom att ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriva:

ipconfig

 

Samt vad står det efter Standard-gateway?

Vad händer när du skriver in IP-adressen som står efter Standard-gateway i webbläsaren?

 

Det är inte lätt att vara kallt lugn när ingenting funkarsad.gif , men för att svara på Dina frågor:

 

* Jag kopplade routern i bredbandsuttaget och satte USB-mottagaren i datorn

* Automatiskt erhållande av IP-adress

* Jag har startat om datorn flera gånger efter att jag kopplat in routern

* IP-adressen som erhålls: 81.170.186.41

* Standard-gateway: 81.170.186.1

* Det visas en del sidor om 81.170.186.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga i all välmening. Om du tycker att det vi försöker beskriva för dig med IP adresser osv är krångligt, vad förväntar du dig att göra om du väl lyckas logga in i VOIP dosan? Jag länkade till en avancerad manual till din VOIP dosa. Det är troligt att svaren på rätt många av dina frågor står däri. Bara att börja läsa.

 

Glöm inte att en del leverantörer av fiber kräver att du loggar in på deras hemsida och aktiverar din utrustning för att kunna använda den. Dvs du måste kanske logga in på deras sida och aktivera din router för att den ska funka. Om detta krävs och du inte gjort det kommer varken dator eller telefon att funka när du kopplat dem bakom routern eftersom det är routern som identifieras utifrån.

 

 

Det är väl i och för sig inte krångligt - det var fel ordval av mig, men Ni som skrivit svaren tycks vänta Er att det bara är att göra som Ni skriver och sen funkar det!

MEN - det funkar inte och det tycks göra Er förvånade och tvivla på att jag gör som Ni skriver!

 

Jag har sysslat med datorer sen 1968 och ingenting inom vare sig hård- eller mjukvaruproblem förvånar mig!

Jag har däremot aldrig ens rört en router tidigare och som det beskrivs i media: artiklar, annonser m.m. är att det är en barnlek att koppla in routern, men det har det INTE varit!

Bahnhof kräver inte aktivering enligt vad jag vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bahnhof kräver inte aktivering enligt vad jag vet!

Bahnhof kräver aktivering i stadsnät här nere, men kan ha att göra med uppbyggnaden av nätet.

 

Det känns inte som att du får en IP adress av routern om du har kvar en 81.* adress. 99% av alla routers delar ut adresser som börjar med 192.168.

 

Jag vet inte riktigt vad som är din fokus här, men jag tolkar det som att du vill få router biten att funka med din VOIP, vilket jag tycker känns vettigt.

 

Koncentrera dig på att få nätverket mellan din dator och router att funka först. Till att börja med hade jag kopplat upp routern med nätverkskabel och inte trådlöst. Din dator bör få en adress som börjar med 192.168 och i de flesta fall så ska du få upp en websida om du försöker surfa till http://192.168.0.1, men kolla i manualen till routern för att få reda på exakt hur man kommer till routerns inställningssida.

 

Om datorn inte får en 192.168 adress så kan du prova att öppna en kommandotolk och skriva "ipconfig /renew" för att tvinga datorn att begära en ny adress från routern. Eventuellt kan du behöva göra "ipconfig /release" först för att tvinga datorn att släppa den gamla adressen. Funkar inte dessa kommandon så är det något fel mellan router och dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att vara kallt lugn när ingenting funkarsad.gif , men för att svara på Dina frågor:

 

* Jag kopplade routern i bredbandsuttaget och satte USB-mottagaren i datorn

* Automatiskt erhållande av IP-adress

* Jag har startat om datorn flera gånger efter att jag kopplat in routern

* IP-adressen som erhålls: 81.170.186.41

* Standard-gateway: 81.170.186.1

* Det visas en del sidor om 81.170.186.

Jag förstår att det är svårt att vara lugn, men försök.

 

Med de IP-adresserna så är antingen routern felkopplad eller felkonfigurerad. De IP-adresserna tillhör Bahnhof och är inte sådana som en router ska ha resp. dela ut till en dator.

 

Vem har tillverkat routern och vad är det för modell?

 

Kabeln från bredbandsuttaget ska gå till den port/kontakt på routern som heter internet eller WAN. Datorn bör anslutas med nätverkskabel till en av routerns LAN-portar för att eliminera en felkälla.

 

Tilägg: såg förstås inte gips inlägg så beklagar att det blev en hel del upprepning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...