Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det bara nätagget som gått ?


idås

Rekommendera Poster

hej!, kom hem efter valborg och bakis som fan. gick u till datan och såg till min förvåning att proppen hade gåt i kåken, drog tillbaka den och satt på datan den va helt död. chansade att det va nätagget eftersom att det inte hände ett skit.

 

röck den hela skiten öppnade det och såg att det satt en glassäkring som hade gått så tröck i en ny, samma sak igen direkt när jag sätter i kabeln så smäller den, måste ju vara kortis i nätagget nånstans tänkte jag men vad har ni andra för ideer,

 

eftersom att det liksom smäller verkligen direkt jag nuddar med kabeln i nätagget. en rikti smäll blir det. hade 2 säkringar hemma så provade att döda nätdelens fläkt men det va inte den som va pajj iaf. säkringen i huset går varje gång och ( jord grejen ) löste ut också sista gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det har åskat litegrann där jag bor. Hur har det varit där du bor?

Min första tanke då är att ett blixtnedslag dödat datorn.

 

Hur ser det ut i datorn om du tittar på moderkort också vidare? Kan du se några brända områden?

Om inte skulle jag provat med ett annat nätaggregat. Har du tur i oturen är det i så fall bara nätaggregatet som fått sig en rejäl smäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det åskade inte på valborg , ( natten då datorn dog ) men dagen innan däremot.

 

vad ska man satsa på för nätagg då, 300- 400 w elelr me ?

 

hade en annan dator hemma en hp med de va inte samma anslutning till varken hårdisken eller moderkortet. har en sata disk vekar vara annorlunda till dom . säkrast att rycka ur nätagget och gå in med det i butiken eller hur ska jag veta vilken sorts nätagg jag har ?

 

kollade på moderkortet såg inga kondensatorer som var skadade och inte heller några brände delar.

 

kan det vara så att nätagget gått för att det blivit för varmt , för det var ortroligt mycket damm och smuts när jag öppnade datan alltså att den blivit övehettad och sedan blivit kortslutning nånstans ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
vad ska man satsa på för nätagg då, 300- 400 w elelr me ?

 

Det brukar finnas en etikett på nätaggregatets ena långsida där det står hur många watt det är på.

Ser du inte etiketten när du öppnar datorn får du skruva av det helt. Enkelt att skruva ur. Dra sladdarna och skruva av fyra skruvar på datorns baksida. Du ser vilka som är nätaggregatets.

 

hade en annan dator hemma en hp med de va inte samma anslutning till varken hårdisken eller moderkortet. har en sata disk vekar vara annorlunda till dom . säkrast att rycka ur nätagget och gå in med det i butiken eller hur ska jag veta vilken sorts nätagg jag har?

 

Nätaggregatet kanske inte har samma watt som sitter i den HP-datorn du hade hemma? Kolla det!

Stämmer watten kan du prova ansluta HP-datorns nätaggregat till den andra datorn, som nu är död.

 

Är HP-datorns hårddisk en SATA-disk? En SATA-disk har smala sladdar i jämförelse med en IDE. Även strömanslutningarna till en SATA-disk ser lite annorlunda ut. Du får kolla upp det också. Jämföra datorerna innan du skruvar för mycket, för att sedan finna att det inte fungerar för att sladdarna inte stämmer.

 

kan det vara så att nätagget gått för att det blivit för varmt , för det var ortroligt mycket damm och smuts när jag öppnade datan alltså att den blivit övehettad och sedan blivit kortslutning nånstans ?

 

Damm kan döda elektronik, så det är inte helt omöjligt att det hela orsakats av damm i nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade ch såg att det inte går att köra med den andra aggregatet. men ska ta ut mitt och åka in till alina kl 12 när dom öppnar och be om ett nytt återkommer senare med om det nya också ryker eller om det bara va nätdelen som va pajj.

 

vet att det va en kondensator i trasiga datorns nätdel som hade läckt lite och va lite bulig på toppen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppnade nyss nätagget efter att den small igår, va helt äker på att det va säkringen som hade gått som dom 2 tidigare gångerna och såg till min förvåning att de inte va säkringen.

 

så de small till i nätagget säkringen och den här jord grejs brytaren slog av, med säkringen i nätdelen gick alldrig av. riktigt skumt såg en kondensator som såg skumm ut den va bulig uppepå så tröck lite med fingret på den då gick det hål i toppen så jag antar att den är riktigt trasif nu iaf ;)

 

ska kanske prova att koppla in den utan att ha den i datorn och se vad som händer om det smäller igen då vet jag iaf att det inte är nått annat i daorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En trasig konding = skrota nätagget.

Kan säga större POFF samt om du har det öppet är det en direkt livsfara du utsätter dig för.

 

Sedan om datorn är helt död eller ej det är omöjligt att säga något om utan att testa den. Risken finns ju att nätagget sänt ut olämpliga spänningar i datorn eller, om det varit störning i elnätet, de letat sig in i datorn på annat vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innan har ju alltid säkringen gått av så det borde ju ha räddat datorn för hoppningsvis. men nu hade det blivit brännmärken under kortet från en "transformator" tror jag. så jag får väll chansa på att det bara tagit nätagget.

 

men jag vet ju fortfarande inte vad som fick säkringen att gå första gången, eftersom det hände helr random när datorn stod på. nån gång under natten.

 

go hard or go home får jag nog köra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...