Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Krashad hårddisk eller annat fel?

Kapten Haddock

Recommended Posts

Kapten Haddock

Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig ställa en diagnos på vad som hänt med min stationära dator av modell HP Pavillion a1209se med Windows XP Home SP3. Den är ca fem år gammal. Jag är en amatör på området felsökning, och undrar om min hårddisk gett upp eller om min dator slutat fungera av annan anledning.

Jag ska försöka fatta mig kort men detaljerat över senaste tidens händelseförlopp. Det började med att datorn vid ett flertal tillfällen startade om utan förvarning, men återgick till Windows med meddelandet ”datorn har återställts efter ett allvarligt fel”. De senaste gångerna jag startat upp den har fläkten gått onormalt högt och bilden på skärmen varit ”suddig” men Windows har startat och fungerat. Nu har dock även Windows vägrat starta, jag kommer till BIOS (med ”suddig” skärm) med tre alternativ;

ESC=Boot menu

F1=Setup

F10=System recovery

Väljer jag Boot menu får jag upp CD/DVD-enheterna men ingen hårddisk, väljer jag Setup står det ”None” på ”First channel device” på ”Second device” står CD/DVD-enheterna. Väljer jag System recovery står det ”Disk boot failure, insert system disk and press enter”. Ska också tillägga att jag inte har några återställningsskivor.

Att datorn inte hittar hårddisken tolkar jag som att den troligen är död, men vad som förbryllar mig är att skärmen är suddig. Har aldrig varit med om en hårddiskkrash så jag vet inte om det ser ut så här då… Kan det vara något annat fel? Har kollat alla tips jag läst om i andra trådar här – blåst bort damm, kollat kondensatorer, lossat och satt tillbaka kablar till HD, tagit ur och satt tillbaka batteri…

Jag inser att datorn är gammal, så det primära är att rädda det på HD:n som jag inte hunnit ta backup på, vilket tyvärr är en del viktiga saker… Vet att det finns dockningsstationer med USB-anslutning för några hundralappar, men undrar om det är värt att lägga pengar på om det är så att disken är död för gott.

Tacksam för tips!

Det är inte helt säkert att hårddisken är död. Man kan också tänka sig att kabeln eller den elektronik på moderkortet som hanterar hårddisken har gått sönder. Har du någon annan kabel av samma sort att pröva med?

Beroende på vad du har mer för dator och typ av anslutning till hårddisken så är det inte säkert att du behöver en dockningsstation utan det kan gå att ansluta hårddisken inuti en annan dator.

jannejanne

Har du testat att ändra i BIOS till något annat än NONE på first channel?

Står det NONE i BIOS betyder det att det inte finns något där och BIOS kommer inte söka efter en hårddisk på first channel.

Och då startar givetvis inte Windows.

Är det så att du kan ändra NONE till nått annat och får igång Windows så ser jag 2 möjligheter till suddet på skärmen:

1) Skärmen håller på och blir sämre. Fenomenet suddighet är typiskt för äldre tjockskärmar.

2) Fel på datorn. NONE i BIOS är inte följden av skärmfel utan av datorfel.

Där det lindrigaste är att BIOS batteriet behöver bytas ut.

Kapten Haddock

Tack för snabba svar!

Cecilia: Jag har dessvärre ingen annan kabel, men det kanske kan vara värt att införskaffa och testa. Den enda andra dator jag har är en laptop, det var därför mina tankar föll på en dockningsstation.

Janne: Min skärm är ok, det är en relativt ny plattskärm. Angående att ändra "None"; jag kan välja "IDE Channel Master" None, Auto, Manual samt "Access Mode" CHS, LBA, Large, Auto. Som en glad amatör vet jag inte vad de olika alternativen innebär, men har testat alla varianter med samma resultat - datorn startar om och återgår till "None". Du nämner även batteribyte - jag funderade på detsamma, men i BIOS är klocka/datum korrekt, jag antar att den inte varit det om batteriet varit slut, eller?

Jag har dessvärre ingen annan kabel, men det kanske kan vara värt att införskaffa och testa. Den enda andra dator jag har är en laptop, det var därför mina tankar föll på en dockningsstation.

Har du någon kompis som har en stationär och kan tänka sig att se om det är liv i din hårddisk eller låna ut en kabel?

Om det visar sig att det inte hjälper och om innehållet är värt några tusen så finns det filräddningsföretag som Ibas och Ahlberg Data.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...