Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Krashad hårddisk eller annat fel?

Kapten Haddock

Recommended Posts

Kapten Haddock

Hej

Hoppas någon kan hjälpa mig ställa en diagnos på vad som hänt med min stationära dator av modell HP Pavillion a1209se med Windows XP Home SP3. Den är ca fem år gammal. Jag är en amatör på området felsökning, och undrar om min hårddisk gett upp eller om min dator slutat fungera av annan anledning.

Jag ska försöka fatta mig kort men detaljerat över senaste tidens händelseförlopp. Det började med att datorn vid ett flertal tillfällen startade om utan förvarning, men återgick till Windows med meddelandet ”datorn har återställts efter ett allvarligt fel”. De senaste gångerna jag startat upp den har fläkten gått onormalt högt och bilden på skärmen varit ”suddig” men Windows har startat och fungerat. Nu har dock även Windows vägrat starta, jag kommer till BIOS (med ”suddig” skärm) med tre alternativ;

ESC=Boot menu

F1=Setup

F10=System recovery

Väljer jag Boot menu får jag upp CD/DVD-enheterna men ingen hårddisk, väljer jag Setup står det ”None” på ”First channel device” på ”Second device” står CD/DVD-enheterna. Väljer jag System recovery står det ”Disk boot failure, insert system disk and press enter”. Ska också tillägga att jag inte har några återställningsskivor.

Att datorn inte hittar hårddisken tolkar jag som att den troligen är död, men vad som förbryllar mig är att skärmen är suddig. Har aldrig varit med om en hårddiskkrash så jag vet inte om det ser ut så här då… Kan det vara något annat fel? Har kollat alla tips jag läst om i andra trådar här – blåst bort damm, kollat kondensatorer, lossat och satt tillbaka kablar till HD, tagit ur och satt tillbaka batteri…