Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk oåtkomligt (referenser krävs)


Robin86

Rekommendera Poster

Bakgrundsfakta: Jag har en htpc, ps3, xbox och flera laptops kopplade till mitt trådlösa nätverk. Alla frågar efter wpa lösenordet när jag vill ansluta och efter att jag skrivit in det så det anslutet. D-link DIR 655 heter routern.

 

Problemet: Jag har en stationär dator med windows xp professional som inte kommer in på nätet. Jag får upp en lista av flera olika nätverk när jag ska välja var jag vill koppla upp mig. Alla nätverk utom mitt eget frågar efter lösenord.

 

När jag klickar anslut på mitt eget nätverk så får jag meddelandet: "Windows kunde inte hitta något certifikat som låter logga in dig på nätverket". I nätverkslistan bredvid namnet står det "Referenser krävs".

 

Om jag tar bort wpa lösenordet helt så fungerar det men jag vill ha wpa och inte vara utan eller ha wep när jag har så många maskiner som funkar ok med wpa inställningen.

 

Tips och tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du anger inte vilken version av Windows du använder, men om det är XP, testa att gå igenom följande steg:

 

* Välj egenskaper för det trådlösa nätverkskortet (Start, Inställningar, Kontrollpanelen, Nätverksanslutningar)

* Välj fliken "Trådlösa nätverk"

* Leta upp ditt nätverk i "Önskade nätverk"

* Ta bort detta nätverk

 

Testa sedan att gå tillbaka till "Egenskaper för trådlös nätverksanslutning" och visa de tillgängliga trådlösa nätverken. Anslut nu igen till ditt nätverk och se vad som händer. Får du fortfarande en fråga om att "referenser krävs", testa nedan:

 

* Öppna fliken "Trådlösa nätverk" igen och leta upp ditt nätverk i listan

* Välj egenskaper

* Är "Aktivera IEEE 802.1x-autentisering" ikryssat under fliken autentisering så bocka ur detta, testa igen.

 

Fungerar inte detta heller så ta reda på vad det står under flikarna Association, Autentisering och Anslutning och posta här.

 

Du kan även posta information om vad det är för trådlöst nätverkskort i din dator och om det finns någon mjukvara installerad på datorn från tillverkaren av det trådlösa nätverkskortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för din tid.

 

Hej,

 

Du anger inte vilken version av Windows du använder, men om det är XP, testa att gå igenom följande steg:

 

* Välj egenskaper för det trådlösa nätverkskortet (Start, Inställningar, Kontrollpanelen, Nätverksanslutningar)

* Välj fliken "Trådlösa nätverk"

* Leta upp ditt nätverk i "Önskade nätverk"

* Ta bort detta nätverk

 

Testa sedan att gå tillbaka till "Egenskaper för trådlös nätverksanslutning" och visa de tillgängliga trådlösa nätverken. Anslut nu igen till ditt nätverk och se vad som händer.

Ja, jag har windows xp professional men problemet kvarstår tyvärr efter att ha provat detta.

 

Får du fortfarande en fråga om att "referenser krävs", testa nedan:

 

* Öppna fliken "Trådlösa nätverk" igen och leta upp ditt nätverk i listan

* Välj egenskaper

* Är "Aktivera IEEE 802.1x-autentisering" ikryssat under fliken autentisering så bocka ur detta, testa igen.

 

Nu fick jag meddelandet: "Begränsad eller ingen anslutning"

 

Fungerar inte detta heller så ta reda på vad det står under flikarna Association, Autentisering och Anslutning och posta här.

 

Du kan även posta information om vad det är för trådlöst nätverkskort i din dator och om det finns någon mjukvara installerad på datorn från tillverkaren av det trådlösa nätverkskortet.

 

Under association har jag testat "öppen" och "WPA, WPA-PSK samt både AES och TKIP som datakryptering". Inget har hjälpt.

På autentisering testade jag nu att aviktivera IEEE 802.1x utan resultat.

På anslutning är det bockat för där det står "Anslut till det här nätverket när det är tillgängligt".

 

Nätverkskortet är ett D-Link AirPlus DWL-G520 och jag har installerat medföljande cd. Kan också tillägga att det här nätverkskortet har fungerat på min dator tidigare. Jag tog av det förra veckan och avinstallerade drivisarna för att testa ett nätverkskort som en vän haft problem med. Efter att jag testat och avinstallerat det satte jag tillbaka mitt och installerade drivisarna igen.

 

Det funkar nu om jag kör helt öppet nätverk men innan körda jag wpa utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog av det förra veckan och avinstallerade drivisarna för att testa ett nätverkskort som en vän haft problem med. Efter att jag testat och avinstallerat det satte jag tillbaka mitt och installerade drivisarna igen.
Ofta är det så med nätverkskort att man först ska installera från CD-skivan och sedan ansluta kortet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i och jag följde beskrivningarna i manualen som sa det du sa. Jag uttryckte mig lite slarvigt här på forumet bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...