Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Phaser 6125N problem!


Rob Blake

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har haft problem med denna skrivaren ända sen jag köpte den och jag kan inte riktigt komma underfund med vad det är som orsakar problemet.

 

Jag ska försöka förklara:

Skrivaren är kopplad så den är IP-baserad, alltså enbart ansluten med en nätverkskabel till routern.

Jag installerar drivrutinerna med hjälp av skivan som tillkommer. Allting fungerar perfekt, den skriver ut och fungerar felfritt. Men sen när jag några dagar senare ska använda den igen så reagerar den inte. Så då installerar jag om drivrutinerna och då funkar den igen.

Men det är ju lite tidskrävande att behöva göra detta varje gång jag vill använda den. Jag börjar fundera på om det är för att den inte har en statisk IP adress? Utan att IP adressen byts ut lite då och då? Om detta nu är problemet, hur fixar jag så att skrivaren stannar kvar på samma IP adress hela tiden?

 

Hoppas ni förstod problemet, var kanske lite dåligt förklarat men bara fråga om det är något som inte är solklart.

 

Mvh Robin Sjögren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Robin,

 

Om skrivaren är inställd för dynamisk IP-adress så är det ju DHCP-servern i nätverket som avgör vilken adress den skall få varje gång den frågar.

 

Manualen för din skrivare hittar du här: http://download.support.xerox.com/pub/docs/6125/userdocs/any-os/sv/user_guide_sv.pdf

 

På sidan 34 i PDF:en så hittar du instruktioner för att ställa in IP-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som det står på sidan 36 i manualen, alltså angav skrivaren IP manuellt. Nu återstår det att se om detta fungerar. Det enda problemet jag kan komma på är ju att datorerna i mitt nätverk skiftar IP adress lite då och då, detta kan väl skapa en konflikt om nu en dator får samma IP adress som skrivaren har blivit tilldelad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är möjligt att det kan bli en konflikt. Lättast är att undersöka den enheten i ditt nätverk som delar ut IP-adresser. Ofta kan man definiera ett spann med adresser som man låter den arbeta med. Är det ett vanligt hemmanätverk så räcker det ju gott och väl att låta tex 192.168.1.1 till 192.168.1.100 vara tillgängliga för automatisk tilldelning och sedan ge skrivaren tex 192.168.1.101.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju oftast i routern reservera en ip-adress för en viss (varje) enhet. Så har jag gjort för alla stadigvarande enheter i hemmanätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...