Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir svart och ljudet hänger upp sig


Gryning

Rekommendera Poster

När jag spelar spel (world of warcraft och Sims3 som är de spel som spelas på datorn) händer det att skärmen försätts i viloläge och ljudet hänger upp sig. Jag har provat med två andra skärmar med samma resultat, så har uteslutit att det skulle vara fel på skärmen.

 

Detta har hänt under en längre tid, och har gått så långt att datorn till sist inte fungerat att använda alls, då den hängt sig så fort jag kommit in i windows. Jag har blivit tvungen att lämna in den fyra gånger när det inte längre hjälpt att starta om den. Hittills har jag fått nytt nätaggregat, ny hårddisk, nytt grafikkort och nytt moderkort på garantin. När jag fick tillbaka den senast, vilket var i början av februari,fungerade den toppenbra, men efter ca en månad hände det igen en gång. Sen har det blivit mer ofta, och jag valde att lämna in den igen, innan den slutar att fungera helt. Jag fick tillbaka den som den var. De kan inte hitta något fel på den.

 

Jag funderade lite på om det kunde vara något fel på minnet, och bytte därför de i min dator med de i makens. Men felet i min dator kvarstår ändå.

 

Mina kunskaper är mycket begränsade, men jag börjar tro att det är mitt eget fel att den går sönder. Men jag har virusskydd och brandvägg, och söker igenom datorn regelbundet. Jag börja känna mig uppgiven vad gäller datorn.

 

Min dator är en Packard Bell IXTREME X1632

 

Tack på förhand!

/Gry

 

Edit: Förtydligade posten lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket Windows har du på datorn?

Microsoft® Windows® Vista Home Premium

Service Pack 2

 

Storlek på minne?
4GB

 

Finns det några felkoder?

Nej, ingenting som jag kan hitta i varje fall. När skärmen slocknar, så slocknar den verkligen och blir svart. Ingen blåskärm, och jag måste stänga av datorn med strömknappen för att få igång den igen. När jag startar datorn igen får jag meddelande om att windows inte avslutades korrekt.

 

Skärmen försätts i viloläge som om jag stängt av datorn, bortsett från att ljudet hängt sig och datorn fortfarande är igång.

 

/Gry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har ng form av konflikt i din dator då det gäller spelens grafik och minnesutnyttjande, tror jag.

Prova att minska skärmupplösningen, sämre grafik för spelen, och se om det hjälper.

Kontrollpanelen, Maskinvara och Ljud - Bildskärm.

Om du har installerat ngn form av AERO gränssnitt för att "få Windows 7" liknade skärmfunktioner. Stäng av dem.

Återkom när du provat detta.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har redan gjort förändringar och hoppas så klart att detta enkla ingrepp ska göra skillnad. :)

 

Men jag är verkligen förbryllad. Hur kommer det sig att det blir en konflikt? Det är ju helt andra delar sen det började så här, och samma spel går felfritt på två andra datorer i hushållet, varav den ena är betydligt äldre än min.

 

Mycket mystiskt för mig. :blush:

 

Tack igen, och jag hör av mig om hur det har artat sig.

 

/Gry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat med sänkta grafikinställningar nu. Det gjorde ingen skillnad. Skärmen försätts i väntläge och ljudet hänger upp sig i högtalarna.

 

Speltid verkar inte heller påverka det, utan det sker helt slumpmässigt.

 

/Gry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kanske blivit något olämplig drivrutin installerad från Windows Update. Pröva med att installera de drivrutiner som Packard Bell har tagit fram http://support.packardbell.com/se/item/index.php?pn=PB81X13391&t=2007 Ta en i taget, börja med Chipset, och se om det hjälper. När flera likadana drivrutiner är listade så ta bara den senaste versionen och förstås bara de som är för din Windows-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...