Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felkod 0xC000001D på alla program


Henkabus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Startade datorn idag och det jag möts av är en massa rutor med samma felkod för alla program (0xC000001D)

 

Får göra absolut inget, så fort jag försöker starta ett program kommer rutan upp.

 

Har testat att hoppa tillbaks till tidigare säkerhetskopia men blir ingen skillnad.

 

Försökt att boota med windows vista skivan och se om jag kan göra något den vägen. Men kommer inte in där heller, börjar ladda men sedan kopplar skärmen av.

 

Laddade ner ett program som skulle kunna fixa just den felkoden från annan dator och förde över via usb hårddisk, men får inte starta den installationen heller.

 

Vore väldigt tacksam för all hjälp, har suttit med eländet hela dagen, och helt ärligt börjar jag bli väldigt ledsen nu ;)

 

Hoppas jag inte posta på fel ställe, men vet inte vad felet är och jag kör iaf windows vista 64bit ;)

 

Kommer in i den här datorn/utforskaren, om det kan hjälpa på något sätt

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad är det för dator, märke, stationär, Laptop?

kommer du in i datorn?

Rengjord nyligen, damm i fläktar, osv?

Har du anslutit någon ny hårdvara?

Dra ur alla USB anslutningar,anslut ett "vanligt tangentbord , PS2, och mus".

Något nytt spel som autostartar?

Bytt minnesmoduler?

Denna felkoden indikerar oftast ett hårdvarufel, eller BIOS eller drivrutinsproblem.

 

Återkom med lite svar, så kanske vi kan komma en bit till!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är en stationär dator som jag plockat ihop själv, för ett bra tag sedan dock, så har inget med det här felet att göra ;)

 

 

Intel Core I7 950

ATI Radeon HD4870x2

6 gig ram

 

Jag kommer in i datorn utan problem, men så fort jag försöker starta något, vad som helst av program, e-post firefox osv så kommer samma felmed. upp.

 

Rengjorde den i morse efter problemet börja.

 

Inte installerat något nytt varken hårdvara eller mjukvara.

 

Ska försöka hitta ett "vanligt" tangetbord, kör trådlös just nu. dock kopplat via ps2/mus.

 

Så märkligt, funkade fint igår, stängde av som vanligt och så blir det så här idag...

 

Tänkte passa på och ta bort lite program jag ändå inte använder, men det får jag tydligen inte heller göra just nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökt att boota med windows vista skivan och se om jag kan göra något den vägen. Men kommer inte in där heller, börjar ladda men sedan kopplar skärmen av.
Kan du förklara lite mer om detta? Menar du att datorn stänger av sig? Har programmet på Vista-skivan börjat köra?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara lite mer om detta? Menar du att datorn stänger av sig? Har programmet på Vista-skivan börjat köra?

 

Glömde skriva det igår, men skivan funkar som den ska igen, vet inte varför den krångla först..

 

Gick in den vägen och gick tillbaks till en senare säkerhets kopia, men problemen kvarstår.

 

Har sökt så mycket jag kan på nätet, alla trådar jag hittat är att personen har problem med 1 program.

 

Jag har verkligen problem med alla program, på alla hårddiskar. Det ända jag fortfarande kan göra är att gå in

 

utforskaren och flytta filer, men så fort jag försöker gå in i något program kommer felkoden upp.

 

Så problemet är att jag inte heller kan starta något felsökningsprogram heller.

 

försökte gå in i sfc loggan och se om jag fick reda på felet där, men det står bara att jag inte har tillgång och

 

så får jag upp ett tomt notpad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag rekommenderar dig att att köra en test av ditt minne, då felkoden indikerar det som ett av möjliga fel:

Memtest hittar du här, tar en bra stund, många timmar, så att du vet det!

http://www.memtest.org/

 

om minnet passerar så är en hårddisk test nästa steg, den hittar du här:

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Denna test tar de flesta märken av hårddiskar.

Läs instruktionerna noga!

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan jag inte installera några nya program eller använda några jag redan har intsallerade.

 

 

Testade även nu att dels lägga in install filen på usb minne och intstallera programet på usb minnet. Men får upp samma felkod även då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort windows egna minnes test utan några fel. Jag gick tillbaks så långt jag kunde välja (23.e april)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte många systemåterställningpunkter som var lagrade det om du bara kunde backa en dag. Har du ändrat inställningarna för systemåterställningen eller har du väldigt ont om plats på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker det var väldigt kort tillbaks oxå.

 

Har aldrig ändrat någon inställning där vad jag vet, har dock bara 10 gig ledigt på systemdisken. Om det kanske kan vara anledningen?

 

Funderar på att lägga in vista igen, har ingen större lust med allt jag förlorar. Vet inte om det hjälper heller, kanske inte är vista som skapar problem denna gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns 10 GB ledigt på hårddisken så finns det ju gott om plats för återställningspunkter och normalt så får ju upp till 15% av hårddisken användas till återställingspunkter.

 

Gjorde du något särskilt vid datorn dagen innan detta började som kan ha tagit bort systemåterställningpunkter?

Du kom väl ihåg att bocka i visning av återställningspunkter som äldre än 5 dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä inget speciellt, facebook, läsa tidningen och kolla mail...

 

 

 

"Du kom väl ihåg att bocka i visning av återställningspunkter som äldre än 5 dagar? "

Hittar inget sådan alternativ. Kan bara välja den som dom rekomenderar eller "välja en annan återställningspunkt"

Och där får jag upp en ny lista. Men den tidigaste är som sagt 23 april.

Datorn vann denna strid, installerar om vista och hoppas allt löser sig. Tack för er tid och tips :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där får jag upp en ny lista.
Där har jag en ruta att bocka i för att visa äldre återställningspunkter.

 

Det kan nog vara bra att installera om Windows i det här fallet, åtminstone göra en reparationsinstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta beror oftast på att nån system fil är korrupterad eller att nåt virus har skrivit över nån viktigt kod/funktion i minnet/fil.

 

Försök köra virus scanning om du inte redan har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...