Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony Vaio FW41 drivrutiner och test?


avalancher

Rekommendera Poster

Hjälp! har precis köpt datorn begagnad (13mån garanti kvar), och betalat via tredje part Internetgirot (funkar som Payson ungefär). Måste godkänna eller underkänna köpet på måndag, så det är bråttom. Fn-knapparna funkar inte så jag antar något behövs, program, dirvruit, ja gud vet. Hårddisken har förra ägaren rensat helt och sen installerat win 7 på, så inga Sony program finns kvar. Skulle ockås vilja göra en system diagnostik, på hdd, cpu, gpu osv, tror Sony care kunde fixa det, men det finns ju heller inte kvar. Var hittar jag dessa, tittar jag på Sonys supportsida känner jag mig bara helt förvirrar, är hopplös på detta!

 

Sen, har hittat ett fel, en död pixel på skärmen. Betyder det att det är en dålig skärm? Skulle ni godtagit det (går inte på garantin för en pixel)?

 

Linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp! har precis köpt datorn begagnad (13mån garanti kvar), och betalat via tredje part Internetgirot (funkar som Payson ungefär). Måste godkänna eller underkänna köpet på måndag, så det är bråttom. Fn-knapparna funkar inte så jag antar något behövs, program, dirvruit, ja gud vet. Hårddisken har förra ägaren rensat helt och sen installerat win 7 på, så inga Sony program finns kvar. Skulle ockås vilja göra en system diagnostik, på hdd, cpu, gpu osv, tror Sony care kunde fixa det, men det finns ju heller inte kvar. Var hittar jag dessa, tittar jag på Sonys supportsida känner jag mig bara helt förvirrar, är hopplös på detta!

 

Sen, har hittat ett fel, en död pixel på skärmen. Betyder det att det är en dålig skärm? Skulle ni godtagit det (går inte på garantin för en pixel)?

 

Linda

 

Välkommen till Eforum.

 

Om du har köpt datorn begagnad, men upptäckt att det finns fel på den, så kanske du inte ska ha så bråttom att godkänna köpet.

Mycket beror ju på om säljaren upplyst dig om dessa fel eller inte.

Följer samtliga skivor med som fanns med original?

Har du köpt den via en sajt, typ blocket, tradera eller helt privat?

 

Gällande pixelfelet, så brukar det normala vara att man får godta upp till 5-6 felaktiga pixlar som inte går på någon garanti, om man inte har skrivit något papper om detta specifikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! : )

 

Via Blocket. Han har originalkvittot kvar vilket jag fått och det är inget skumt med det hela (uppkollat). Finns inga skivor alls och det fanns det inte från början, Sony hade lagt in en partition man kunde starta om ifrån. Men han hade rensat hårddisken från både Vista och Sonys och lagt in win 7 istället.

 

Säljaren har inte sagt pip om en död pixel, i övrigt verkar datorn i mycket fin skick, han påstår också den är väldigt lite använd. Har kollat med serienumret att den aldrig varit på reparation. Skulle vilja kolla om det är originalhårddisken i (för garantin), men vet inte hur man ska göra det... tycker det är lite skumt han blåst rent allting.

 

OBS! Om jag inte kan få tag i Sonys egen sonycare program, finns det något annat behändigt program för att göra en ordentlig systemkoll? Vill gärna göra den kollen innan jag godkänner, om jag nu ska godkänna.

 

Vet inte om en död pixel är skäl nog att underkänna men han sa ju inget om det. Och jag hade faktiskt inte köpt den om jag vetat om det. Jag förstår 5-6 (faktiskt t.o.m. upp till 9 pixlar på en full hd skärm har jag just läst i Sonys policy) är "acceptabelt", jag bara undrar om det tyder på en dålig skärm att det redan nu finns en död pixel. I övrigt är skärmen helt jäkla fantastisk, det bästa jag någonsin sett med 1:500 kontrast och dubbellampa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du måste vara mer specifik när det gäller datormodellen för det finns flera VGN-FW41-modeller. Vad står det i underkanten av skärmen?

http://support.vaio.sony.eu/computing/vaio/downloads/updates/index.aspx?l=sv_SE&m=0&s=VGN-FW#

 

Hårddisken kan du kolla upp dels med ett program som HD Tune och dels med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86 http://www.memtest.org/ Låt minnestesten stå och gå i flera timmar, t ex under en natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sony hade lagt in en partition man kunde starta om ifrån. Men han hade rensat hårddisken från både Vista och Sonys och lagt in win 7 istället.

Du kan få problem att utnyttja garantin eftersom supporten kan kräva att du återställer datorn till leveransskick för att de ska vara säkra på att något datorproblem inte beror på något program eller liknande som du har installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det hade jag ingen aning om! Får ringa Sony på måndag och kolla det med garantin. Modellen är Fw41 M/H. Hittar inte Sonys testprogram, kan inte se det alls i deras programlista!

 

Den döda pixeln, tyder det på någon slags måndagsex skärm? Hur vanligt är det? Jag måste ta reda på om hårddisken är original eller inte också, det är en Toshiba hd, och kan inte för mitt liv hitta vad som borde sitta i en Fw41M/h...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ta reda på om hårddisken är original eller inte också, det är en Toshiba hd, och kan inte för mitt liv hitta vad som borde sitta i en Fw41M/h...
Det brukar inte tillverkarna specificera eftersom de köper in de hårddiskar som de för tillfället får bra pris på.

 

Toshiba tillhandahåller inget testprogram utan då kan man t ex använda Hitachis DFT som brukar fungera bra även med andra tillverkares hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, men hur ska jag då kolla att det är original hårddisken som sitter i? En försiktigt männsika kan ju skruva av och på skruvarna utan att det syns. Jag hörde just ett högt pitchigt ljud från fläkten när jag körde igång ett spel, varade några sekunder, tydligen är Sony kända för detta men jag undrar ändå om det är normalt.

 

Har ÄNTLIGEN fått igång fn-knapparna! : ) Och det där med skärmen som sagt, dålig skärm om det finns död pixel på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju meningen att fläkten ska dra igång när datorn får jobba lite mer, t ex läsa in mycket från hårddisken.

 

Numera så är det ju inte så vanligt med döda pixlar men jag har en ständigt grön pixel på den av mina skärmar som är från 2003 och då var det ju väldigt vanligt att det var några pixelfel på skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...