Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutinerna går inte att läsa in


gerd

Rekommendera Poster

Hej alla!

Min internetuppkoppling har krånglat under en längre tid. Ibland har det fungerat bra,

ibland inte alls. Så hittade jag äntligen fram till enhetshanteraren och vid en koll av

nätverkskorten fick jag föjande besked för 6to4 adapter (Microsoft): den här enheten

fungerar inte korrekt eftersom det inte går att läsa in de nödvändiga drivrutinerna (kod 31).

Jag försökte läsa in drivrutinerna manuellt, men det gick inte. (Det är den andra adaptern

jag har, den första gick sönder).

Så nu undrar jag om detta är anledningen till internetkrånglet och vad jag i så fall ska göra

åt det. Jag har en skiva med drivrutiner, ska jag köra den kanske?

 

Tacksam för svar,

 

hälsningar, gerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och Tack!

Jag har Vista, men i länken du skickade fanns det en länk till

motsvarande problem i vista så det ska jag titta närmare på.

 

Mvh,

gerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har löst problemet än så kan du se om det blir bättre om du i inställningarna för nätverksanslutningen (Kontrollpanelen - Nätverks- och delningscenter - Hantera nätverksanslutningar - högerklick på anslutningen - Konfigurera) avbocka IP v6 eftersom det brukar inte vara nödvändigt att ha det igång i Vista. IP v6 och 6to4 adapter hänger ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag gjorde som du sa och till att börja med verkade det som

om anslutningsproblemet var löst, men dessvärre kom det tillbaka.

Det pendlar mellan "inte ansluten", "delvis ansluten" - och om jag

har tur, ansluten. Nätverkskorten fungerar. Så vad är det för fel????

Jag har en känsla av att detta går att lösa, men hur?

 

Mvh, gerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur ser din internet uppkoppling ut?

Trådlös Router till modem, kabel till router/modem?

Ge oss lite mer detaljer, provat att avaktivera din brandvägg i datorn, för att testa?

Kört http://www.bredbandskollen.se/ för att testa att din uppkoppling håller utlovad hastighet?

Kollat om din internet leverantör har driftstörningar i ditt område?

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Svar på dina frågor: Jag har kabel till modem, hastigheten på uppkopplingen

är bra, Telia säger nej, inga driftstörningar i området. Men vågar jag avaktivera

brandväggen och skulle det göra något till uppkopplingen?

 

Mvh, gerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

först kan vi prova att återställa din hostsfil, ladda hem denna fix från Microsoft, och följ instruktionerna.

Den är helt ofarlig, och återställer bara standardvärden.

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/972034?p=1

 

Efter att du installerat den, prova åter att ansluta till internet.

 

Om detta inte fungerar, återkom med din typ av brandvägg och Antivirus program du använder.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur beter sig lysdioderna på modemet, vad är det för skillnad när du har en anslutning som fungerar och en som inte fungerar ordentligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag laddade ner fixen, men tyvärr så hjälpte den inte. Jag har Avast antivirus, version 5.0.462

och Windowsbrandväggen.

En lysdiod på modemet är släckt när uppkopplingen är helt nere och blinkar när den kommer

och går (vilket är högst irriterande) och lyser stadigt när uppkopplingen fungerar. Det verkar

väldigt nyckfullt och oförutsägbart.

 

Mvh,

gerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

vad heter ditt modem, Modell osv?

Har du provat att dra ur kontakten, elkabel, på modemet under minst 30 minuter för att återställa det?

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har testat att återställa modemet en gång men inte under så lång tid

som 30 minuter, det kan jag ju försöka.

Modemet heter ZyXEL modellnr: P-66OH-D1 och lysioden som blinkar heter Ethernet 1.

En fråga nu: När det blinkar kommer det upp en ruta där det står fjärranslutning, anslut

till bredbandslutning 2. I rutan finns en flik med inställningar, den klickade jag på idag

och kommer till ny flik: internetalternativ, ny flik: klicka på konfigurera om du vill skapa en

ny internetanslutning. Är det något ni rekommenderar?

Om jag bara klickar på anslut så händer ingenting.

 

Mvh, gerd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jodå, allt är anslutet som det ska. Och nu ska jag prova att återställa modemet.

 

Mvh,

gerd

 

Det låter bra det!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...