Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
JistaX

BSOD väldigt ofta och oftast utan något speciellt error-meddelande.

Rekommendera Poster

JistaX
Postad (redigerade)

Hej!

Hoppas att någon därute kan hjälpa till :).

 

Det enda jag får ut av loggen är:

 

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000007e (0xffffffffc0000005, 0xfffff80002cb4371, 0xfffff88003179608, 0xfffff88003178e70). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 042110-20872-01.

 

edit: har även fått:

 

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000000a (0x0000000000000028, 0x0000000000000002, 0x0000000000000000, 0xfffff80002ccd410). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 042110-28688-01.

 

Min dator består av:

Moderkort: ASUS GA-EP35-DS3L

RAM: 3st 1GB Kingston DDR2, 400MHz

Grafikkort: ATI XFX Radeon HD 4350

Hårddisk: 320GB Seagate

40GB Samsung

Jag har även inkopplat en skrivare: OKI B2500

Windows 7 64-bitars är det som är installerat.

 

Har sökt en del på felkoden men inte hittat något mer än att det kan vara antingen, ATI's drivrutin (har testat att installera om, uppdatera och nergradera men inget funkar) eller drivrutinen till OKI B2500 (hittar ingen ny drivrutin till denna och har aldrig fått något fel som visar mera på att det är den).

Jag hade ett RAM-minne som hade fel på sig som jag nu tagit ur och trodde problemet skulle lösa sig men det gjorde det ju inte.

 

Någon som kan ha en aning?

 

Tack på förhand!

 

//Pontus

Redigerad av JistaX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mats H

Hej,

delföklarning kanske!

 

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/500157.html

STOP 0x0000007E = System Thread Exception Not Handled

0xFFFFFFFFC0000005 = Access Violation (AV error)

A system thread (i.e a thread running in kernel mode) attempted to access some memory that it doesn't have permission to, or is an invalid memory address.

 

http://www.geekswhoknow.com/articles/stop-0x0000000A-0x000000A-irql_not_less_or_equal.htm

STOP 0x0000000A, 0x000000A (Parameter 1, Parameter 2, Parameter 3, Parameter 4) IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Parameter 1 – The address of memory that was incorrectly accessed

Parameter 2 – The interrupt request level (IRQL) that was required

Parameter 3 – The type of operation, read-0, write-1

Parameter 4 – The address of the instruction itself

 

Så en memtest kanske vore på sin plats!

Hittar du här, tar tid, bara så att du vet.

http://www.memtest.org/

 

Rent personligt tycker jag att du har lite RAM minne för att köra Win64, 3GB, vilket 64 bitars kan gå iväggen med om du har minnesintensiva processer. Skulle rekommendera dig att ha minst 4 Gb, för en bra drift.

 

Mvh

Mats H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Körde det när jag hittade att det var fel på det andra minnet men hittade inget mer fel då. Men jag ska låta en memtest gå under dagen så får se ifall det hittar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Min dator består av:

Moderkort: ASUS GA-EP35-DS3L

RAM: 3st 1GB Kingston DDR2, 400MHz

GA-EP35-DS3L är ett moderkort från Gigabyte.

Det är inte alla moderkort som fungerar bra med tre minneskretsar, särskilt inte när de har stöd för "dual channel" som GA-EP35-DS3L.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Jag har testat och köra minnena var och ett, två timmar vardera i varje port men än så länge har jag bara fått fel när jag har alla minnen i.

Ska testa det sista minnet i alla portar idag och se ifall jag får något fel på det.

 

Cecilia: Okej, jag hade fyra minnen i innan men fick blåskärm då också och då testade jag att köra minnena ca 20 min fast började med ett minne sen satte i två osv. sen blev de fel på det sista så har skickat iväg det på garantin.

Jag antar att "dual-channel" menas att den körs bäst med jämna antal ram-minnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Jag antar att "dual-channel" menas att den körs bäst med jämna antal ram-minnen?

Det är t o m så att man får en prestandavinst när man har jämnt antal RAM-minnen i ett moderkort med stöd för "dual channel".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Ohtusan.

Jag har iaf testat mina ram-minnen nu och jag får inget fel.

Kan tilläga att ibland när jag fick blåskärm fick den det igen direkt efter jag startat om datorn efter jag försökt logga in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Hårddiskfel är ju en rätt vanlig orsak när felkoderna varierar som i ditt fall. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Nu har jag testat mina hårddiskar och 40GB:arn hade några fel på sig så nu har jag dragit ur den så får vi se ifall det löser sig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX
Postad (redigerade)

Det verkade inte vara det :/.

Inatt fick jag blåskärm igen med bugcheck som såg ut såhär.

The bugcheck was: 0x000000c5 (0xfffffb80041c1118, 0x0000000000000002, 0x0000000000000001, 0xfffff80002da990d).

 

Så långt jag kan hitta verkar detta vara ett drivrutinsfel och alla mina drivrutiner är helt uppdaterade. Finns det något sätt att leta upp just vilken drivrutin som gav fel?

Redigerad av JistaX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mats H

Hej,

eftersom du kör Windows 7, så kan du felsöka datorn från Kontollpanelen, Åtgärdscenter och Felsökning.

Återkom med resultatet.

Mvh

Mats H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Hittar inget fel med hjälp av felsökningsverktyget.

 

med hjälp av Windbg kunde jag få fram informationen som blåskärmen visade och det var följande:

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)

An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an

interrupt request level (IRQL) that is too high. This is usually

caused by drivers using improper addresses.

If a kernel debugger is available get the stack backtrace.

Arguments:

Arg1: 0000000000000028, memory referenced

Arg2: 0000000000000002, IRQL

Arg3: 0000000000000000, bitfield :

bit 0 : value 0 = read operation, 1 = write operation

bit 3 : value 0 = not an execute operation, 1 = execute operation (only on chips which support this level of status)

Arg4: fffff80002cc7410, address which referenced memory

 

Debugging Details:

------------------

ADDITIONAL_DEBUG_TEXT:

Use '!findthebuild' command to search for the target build information.

If the build information is available, run '!findthebuild -s ; .reload' to set symbol path and load symbols.

 

MODULE_NAME: nt

 

FAULTING_MODULE: fffff80002c15000 nt

 

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP: 4b88cfeb

 

READ_ADDRESS: unable to get nt!MmSpecialPoolStart

unable to get nt!MmSpecialPoolEnd

unable to get nt!MmPoolCodeStart

unable to get nt!MmPoolCodeEnd

0000000000000028

 

CURRENT_IRQL: 0

 

FAULTING_IP:

nt+b2410

fffff800`02cc7410 48f7412800ffffff test qword ptr [rcx+28h],0FFFFFFFFFFFFFF00h

 

CUSTOMER_CRASH_COUNT: 1

 

DEFAULT_BUCKET_ID: VISTA_DRIVER_FAULT

 

BUGCHECK_STR: 0xA

 

LAST_CONTROL_TRANSFER: from fffff80002c84b69 to fffff80002c85600

 

STACK_TEXT:

fffff880`069504c8 fffff800`02c84b69 : 00000000`0000000a 00000000`00000028 00000000`00000002 00000000`00000000 : nt+0x70600

fffff880`069504d0 00000000`0000000a : 00000000`00000028 00000000`00000002 00000000`00000000 fffff800`02cc7410 : nt+0x6fb69

fffff880`069504d8 00000000`00000028 : 00000000`00000002 00000000`00000000 fffff800`02cc7410 00000000`00000000 : 0xa

fffff880`069504e0 00000000`00000002 : 00000000`00000000 fffff800`02cc7410 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x28

fffff880`069504e8 00000000`00000000 : fffff800`02cc7410 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 : 0x2

 

 

STACK_COMMAND: .bugcheck ; kb

 

FOLLOWUP_IP:

nt+b2410

fffff800`02cc7410 48f7412800ffffff test qword ptr [rcx+28h],0FFFFFFFFFFFFFF00h

 

SYMBOL_NAME: nt+b2410

FOLLOWUP_NAME: MachineOwner

IMAGE_NAME: ntoskrnl.exe

BUCKET_ID: WRONG_SYMBOLS

Followup: MachineOwner

---------

 

 

Jag kan inte hitta att det står någonstans vad för drivrutin det är, bara att det är någon "vista-driver" :/.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Har suttit och sökt och läst lite nu och det jag hittar som kan vara orsaken till detta är att min CPU är överklockad, mina drivrutiner inte är helt uppdaterade eller gjorda för 64-bitars operativ.

Jag ska testa installera om alla drivrutiner och hjälper inte det ska jag ställa in bios på att köra i fail-safe mode. Uppdaterar när jag testat detta, antagligen till imornkväll :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Jag har testat att installera om hela operativet och installera nya uppdaterade drivrutiner från varje tillverkare och även ställt in bios inställningar på felsäkert men nu efter helgen när jag kom hem så fick jag inte igång datorn alls utan den bara blåskärmade så fort jag försökte logga in. Har återställt datorn med återställningspunkt och än så länge är den igång.

 

Från BlueScreenView får jag fram att det är aswTdi.SYS och ntoskrnl.exe som felar.

Jag har sökt en hel del men hittar verkligen inte vad som är fel :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Det verkar ju som att det är avast så jag ska testa avinstallera det så får vi se hur det går efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
JistaX

Jag tog bort Avast men fick blåskärm ändå efter att jag installerat nod32 men jag avinstallerade min brandvägg Zone Alarm och sen dess har jag inte fått en blåskärm!

Tack för all hjälp jag fått! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...