Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux Mint 8, grafiskt gränssnitt?


Mikael63

Rekommendera Poster

Har på en gammal dator installerat Linux Mint 8 Main vilket väl innebär Gnome?

 

Om jag skulle vilja testa att använda KDE eller Xfce - hur gör jag enklast då? Börja om helt eller?

 

Tidigare när jag testade olika dist. så var det en där man kunde växla mellan Gnome och KDE, ungefär som man byter tema i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

if you prefer to just install the KDE desktop on Gnome, open Package Manager and search kde-full. Install this package and you will be able to choose whether to use KDE or Gnome at the log-in screen - click "Sessions" and choose which one you want.
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=109&t=43502&p=258708

 

2. Use kubuntu repo and install kubuntu-desktop
http://www.techenclave.com/open-source-and-linux/help-linuxmint-6-gnome-to-kde-131228.html
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har på en gammal dator installerat Linux Mint 8 Main vilket väl innebär Gnome?

 

Om jag skulle vilja testa att använda KDE eller Xfce - hur gör jag enklast då? Börja om helt eller?

 

Tidigare när jag testade olika dist. så var det en där man kunde växla mellan Gnome och KDE, ungefär som man byter tema i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset.

Installerade kde-full och det såg riktigt mörkt ut ett tag, bara svart skärm. Efter lite trixande startade det hela. Såg att det inte var någon större skillnad men att alla applikationer blev seg som tusan. Avinstallerade kde-full och nu går det EXTREMT segt samt att "krysset" uppe i högra hörnet är borta. Edit: Hela titelraden är borta.

Finns någon slags restore av linux mint eller är det lika bra att börja om? Min dvd-läsare håller på att lägga av varför jag vill undvika köra från skivan.

 

Edit: Process med namn compiz.real (ellr likn.) tog nästan all cpu.

 

Får kolla närmare på detta när tid finnes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar detta som ett tecken att testa en annan Linux-dist på denna dator.

Eftersom mid dvd-läsare håller på att lägga av (bärbar Acer) så tänkte jag försöka via USB.

Har hittat flera artiklar som beskriver hur man gör och jag har en ännu äldre dator med Puppy installerad på. Tänkte köra "installern" via den till USB-minnet.

 

Men - alla artiklar (jag läst) beskriver hur man installerar, bootar och kör från USB.

Jag vill ju slippa USB-hanteringen och installera från USB till HDD. Fungerar det på samma sätt som från Live-CD?

Eller anses installationen på USB vara just det - installerad redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köra "installern" via den till USB-minnet.
Det där låter som att du installerar på USB-minnet, men jag kanske missförstår. Du vill väl ha Live-CDn liggande på USB-minne? Då är väl UNetbootin en möjlig väg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter som att du installerar på USB-minnet, men jag kanske missförstår. Du vill väl ha Live-CDn liggande på USB-minne? Då är väl UNetbootin en möjlig väg.

 

Exakt! :thumbsup:

 

Jag hör av mig om hur det går..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske påminner mer om en blogg(heter det väl?) snarare än ett inlägg men om någon hittar hit så kanske det kan va' till nytta:

Installerade UNetbootin.

Smidigt program, bra info.

Ack. så segt det gick att ladda via programmet. Hittar man motsvarande Torrent så är det att rekommendera.

Infon beskriver att man ska starta om datorn men i mitt fall så skulle ju installationen ske på annan dator varför man ska välja Avsluta istf. Starta om.

 

Lite klurigt att ändra i BIOS då ett USB-minne inte räknas som "External device" vilket jag antog. Man fick fälla ut och visa hårddiskar och där fanns pinnen som en disk så att man kunde välja startordning på dessa.

 

Testade först med Puppy men den kändes allt för "yxig" när jag under relativt kort tid vant mig med Mint varför det fick bli den i stället. Bra gränssnitt för att installera på disk.

 

Sensmoral: Pilla inte på det som fungerar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller guide/handledning kanske?

Trevligt att du skrev den i alla fall :thumbsup: och kul att det funkar nu igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...