Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket grafikkort ska jag välja?


margaretax

Rekommendera Poster

Har en HP pavilion t713 stationär dator. Inköpt juli 07. Min plattskärm började sega för någon månad sedan med uppstart. För en vecka sedan lade den av men jag fick ändå bild efter flera omstarter. För att nästa gång vara helt död, eller rättare sagt, jag fick meddelande på skärmen -NO SIGNAL-. Jag bar iväg skärmen till en kompis och testade den där och fick ingen kontakt alls vilket innebar att jag köpte en ny plattskärm.

Men problemet kvarstår med meddelande -no signal detected-

 

Har letat över nätet efter hjälp att hitta felet och testat att standardställa bios utan skärm och skickat frågan till support men ej fått svar.

 

Jag har förstått att grafikkortet KAN vara det möjliga felet. Har kollat och upptäcker att det är för mig en soppa. Fattar ingenting. I datorn finns ett MSI-kort men jag tror att vissa ATI kan passa när jag kollar på utseendet av fästet. Jag är i stort behov av hjälp och tips om vad jag ska tänka på vid köp av ett grafikkort. Vi spelar inte men ser gärna streamad film och pysslar med foton och så. Samtidigt VET jag ju inte säkert att det är grafikkortet som felar. Hur hitta det verkliga felet isåfall? Är det någon som känner igen problemet? Och hur installerar jag ett nytt grafikkort?

 

Jag är en mormor på 50+ så jag har inte mycket kunskap om datorer så är det någon som svarar så försök skriva lättfattligt. Men jag vet hur en dator ser ut och dess innehåll iallafall.

Min yngsta dotter använder datorn i sitt skoljobb så det är fruktansvärt irriterande att inte fatta vad man ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är skärmen "totalt död", eller visas det någonting just när datorn startas?

-Med "någonting" menas en massa text som fort försvinner.

Exempelvis "American Megatrends BIOS 2.0.34.1" (påhittat exempel)..

 

Är skärmen totalt svart, ska man kolla alla kontakter först och främst.

Piper datorn mer än EN gång under uppstarten, är det något hårdvarufel.

Tyvärr (tyvärr är fel att säga) var det såpass länge sedan jag hade hårdvarufel, så jag minns inte hur många gånger datorn piper vid grafikkortsfel.

 

Men piper den bara en gång, är hårdvaran oftast okej.. (Den SKA pipa en gång).

 

//virtuosen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn piper inte alls och verkar gå igång som vanligt. Jag har öppnat den och allt snurrar på som det ska. Skärmen startar upp och visar BENQ därefter _no signal detected- och sätter sig i viloläge.

 

Kan det vara grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara grafikkortet men det behöver inte vara grafikkortet.

 

Normalt när en dator startar så ska den pipa till en gång som ett tecken på att de tester som görs i BIOS har gått bra. Om inte det pipet kommer så betyder det oftast att processorn inte börjar köra alls. Det kan bero på fel på t ex moderkort, processor eller nätaggregat.

 

Har datorn dammats ur under dessa år?

 

Du har reklamationsrätt på datorn ett par månader till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, tack för svar.

Du har rätt i frågan om urdammning, det var en del där inne som jag försiktigt har städat bort. Jag har "pluggat" datorteknik under några dagar nu och försöker förstå systemet. Därav har jag förstått att alla fel du räknar upp kan vara orsaken och jag känner lite som att jag måste köpa en helt ny dator men det är ju en hel del pengar och jag vill inte bara ge upp. Det skulle underlätta om man kunde se på grejerna var felet är :)). Känner mig så otroligt frustrerad när jag inte har en skärm att jobba i.

 

Jag har beslutat att köpa ett nytt grafikkort till att börja med, inget avancerat utan bara för att kolla om felet ligger där. Räcker det om fästet på grafikkortet stämmer med datorns fäste eller ska jag tänka på något mer?

 

Uppstarten av skärmen har försämrats under en längre tid och den gröna lampan har stått och blinkat upp till fyra-fem minuter innan bilden kommit fram, kan detta ge någon hint om var felet ligger?

 

Kan det vara nätaggregatet trots att fläktar snurrar och datorns lampa lyser? Innan skärmen dog tyckte en av mina döttrar att skärmen startade upp när hon rörde på nätkabeln vid skärmanslutningen, men jag har bytt till ny kabel och felet kvarstår :((.

 

Om jag köper nytt moderkort inklusive proccesor, försvinner det som finns på hårddiscen vid installation?

 

tacksam för all hjälp, från datornovis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, reklamation nämner du och jag läser på baksidan av kvittot att man kan göra det inom en 3-årsperiod. Det står även att det ska vara fel som fanns vid leveransen om jag förstår det riktigt och jag vet inte om det är det. Då måste jag lämna in den för felsökning och anser de att så inte är fallet måste jag betala. Men det var ett mycket bra råd då jag inte visste det. Jag ska ringa till Siba och fråga runt lite om hur de går till väga och om de har kostnadsförslag, så tack tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Margareta(x),

 

De steg jag skulle ta för att någorlunda enkelt kunna utesluta diverse hårdvara / tillbehör är följande;

1. Pröva en annan bildskärm för att utesluta att det faktiskt är skärmen som felar.

2. Du säger att du prövat andra kablar, har du enbart prövat annan strömkabel eller även VGA / DVI kabel (kabeln från dator till skärm.)

3. Om datorn har ett integrerat grafikkort pröva att ansluta skärmen till den porten på datorn istället för den som sitter på det externa grafikkortet.

 

Mvh,

Daniel Ekeroth

DELL Teknisk Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som komplettering till ditt försiktiga sätt att ta bort damm föreslår jag en burk med tryckluft. Den ser ut så här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=429485 och finns i de flesta datorbutiker och i en del andra butiker. Med en sådan så kommer man åt bättre i kylflänsar.

 

Räcker det om fästet på grafikkortet stämmer med datorns fäste eller ska jag tänka på något mer?
Det ska räcka bra med att kontakterna passar ihop. Med tanke på att datorn är mindre än tre år så borde kontakten vara PCI Express och det är det vanligaste idag. Ett strömsnålt grafikkort bör du välja.

 

Uppstarten av skärmen har försämrats under en längre tid och den gröna lampan har stått och blinkat upp till fyra-fem minuter innan bilden kommit fram, kan detta ge någon hint om var felet ligger?
Har det som kommit fram efter fem minuter sett ut som när datorn just är påslagen eller har Windows då redan varit fullt igång så det har varit dags att logga in på en gång?

I det första fallet lutar det åt problem med nätaggregat/moderkort, medan i det andra åt grafikkort/skärm.

 

Kan det vara nätaggregatet trots att fläktar snurrar och datorns lampa lyser?
Ja, problemet kan vara att det inte ger tillräckligt med ström till processorn men tillräckligt för att sådant som inte kräver så mycket ska fungera.

 

Om jag köper nytt moderkort inklusive proccesor, försvinner det som finns på hårddiscen vid installation?
Det är bäst att göra en komplett installation av Windows och inte låta något på C: vara kvar, men ibland kan det räcka med en reparationsinstallation där man behåller alla egna filer och bara byter ut Windows-filer och drivrutiner.

 

Du har möjlighet att flytta över hårddisken, som extra-disk, till en annan dator för att göra kopior på viktiga filer inför ominstallationen, eller komma åt filer nu innan datorn är igång.

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat kondensatorerna, gick in på föreslagen sida men det tog ett tag innan jag förstod vad det var. De verkar i alla fall "fina". Inga läckage eller annat som ser konstigt ut.

 

Jag har köpt en ny plattskärm inklusive sladdar till den eftersom jag trodde att det var skärmen som var felande. Själva nätkabeln dator/vägguttag har jag inte bytt.

 

Skärmen har segat som attan och därefter kommer windows logan + inloggning. Överhuvudtaget har det varit segt att jobba i datorn och jag bytte från internet ex till firefox för några veckor sedan vilket gav lite snabbare arbete.

 

Om jag byter nätaggregat är det då bara att byta och köra (om det är det felet) som vanligt?

 

jag kan inte se att jag har fler uttag för integrerat grfikkort, det sitter ett plasthölje för en ingång, typ dvi. Är det något jag kan använda mig av tro ifall jag inhandlar kontakt?

 

Ringde Siba angående reklamationstiden är tre år. Pratade med en trevlig tjej som hänvisade till HP-support i första hand. Hon sa också att ifall jag lämnar in datorn så kollar de den och de tar då kontakt med HP för att bestämma om det är ett reklamationsfall. Om inte så får jag bekosta, naturligtvis, och endast genomgång av datorn kostar ca 800-900kr.

 

Jag ringde HP support och fick då veta att eftersom garantin gått ut så kostar samtalen med teknisk support 8kr/min. Hon var dock så söt denna support att hon lade in min dators serienummer och jag fick även ett kundnummer som jag ska använda om jag vänder mig till teknisk support, vilket sparar många kronor. Det gäller ju att vara snabbpratad och ha alla papper framme vid kontakt.

 

Jag tycker det är lite svårt att släppa problemet, jag vill tro att jag ska kunna lösa det eftersom datorn liksom funkade och därefter bara "plopp" blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen har segat som attan och därefter kommer windows logan + inloggning.
Då tycker jag det mest verkar dröja att datorn startar och inte som att datorn knallar på utan att du ser något och sedan plötsligt visar skärmen vad datorn gör.

 

Har du flera kontakter på grafikkortet? Det är ju vanligt och i så fall bör man ju pröva med båda kontakterna?

 

Man kan inte vara säker på att det är nätaggregatet som är för dåligt utan det kan vara något annat också. Har du någon bekant som kan tänkas ha ett litet förråd av datorkomponenter, t ex nätaggregat? För det är ju lite tråkigt att hålla på och köpa delar i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde Siba angående reklamationstiden är tre år. Pratade med en trevlig tjej som hänvisade till HP-support i första hand. Hon sa också att ifall jag lämnar in datorn så kollar de den och de tar då kontakt med HP för att bestämma om det är ett reklamationsfall. Om inte så får jag bekosta, naturligtvis, och endast genomgång av datorn kostar ca 800-900kr.

 

Jag ringde HP support och fick då veta att eftersom garantin gått ut så kostar samtalen med teknisk support 8kr/min. Hon var dock så söt denna support att hon lade in min dators serienummer och jag fick även ett kundnummer som jag ska använda om jag vänder mig till teknisk support, vilket sparar många kronor. Det gäller ju att vara snabbpratad och ha alla papper framme vid kontakt.

Hej.

 

Du ser lätt på kvittot om du har rätt att reklamera datorn. Är det mindre än tre år sedan du köpte datorn har du rätt att reklamera den till säljaren, dvs Siba. Vad HP säger är ointressant. Tre år från datumet på ditt kvitto gäller!

 

Tycker att du ska fortsätta att försöka med Siba om det inte gått tre år, eftersom det fel du beskriver inte är något som man normalt är orsak till själv, dvs det är dåliga komponenter från början.

 

Jag vill också göra ett tillägg till tidigare råd om att blåsa med tryckluft i datorn. Det är väldigt viktigt att man sätter ett finger på fläktar som kan sätta fart på grund av luftdraget när man blåser. Om man inte gör det så kommer fläkten att generera ström när den snurrar, vilket kan skada komponenter i datorn.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte för rådet, jag ska ta itu med Siba till veckan. Jag får väl tjuras med dem då. Vad bra att du nämnde fläktarna, jag skulle inte tänkt på det annars.

 

Jag har också kommit underfund om, i mitt sökande på nätet, angående att datorn ska pipa när man startar den, -jag kunde inte påminna mig ifall jag hört någon signal tidigare, att om jag förstår allt rätt så hör man inte några signaler alls om datorn har intigrerat ljudkort och ej har högtalarna påslagna. Kan det stämma? Vi brukar slå på datorn först och därefter högtalarna. Jag ska koppla in dem igen, har flyttat datorn till köksbordet för tillfället.

Tyvärr så är jag inne i en av de jobbigaste perioderna på jobbet med nio dagar i rad så jag är rätt trött på kvällarna.

 

Jag hittade en sida gällande datorsignaler som jag tyckte var väldigt bra.

 

Computer Hope´s free computer help

Har inte hunnit kolla den ordentligt men den sidan kan nog vara bra vid datorkrångel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://welcome.hp.co...sv/support.html

 

Kan du länka till din modell,Hittar inte din modell.

 

Ett DVI uttag kan normalt användas som ett DVI-D uttag(DVI-A förekommer väl knappast) eller konverteras till HDMI Om det är ett DVI-I uttag kan det även konverteras till ett VGA uttag .Googla DVI Wiki tror jag man hittar någon beskrivning.

 

Om ett grafikkort inte är helt defekt kan det ofta hjälpligt fungera med Windows inbyggda grafikrutin:

Tryck upprepade ggr tangenten F8 vid start välj gärna VGA läge om tillgängligt annars felsäkert läge.

Får du någon bild när Windows startat om du gör så?Får du bild i det läget så finns ju sen möjlighet att felsöka .ex viruskontroll .lägga in nya drivrutiner för grafikkort och skärmm.m.

 

Du har väl inte förvägrats reklamationsrätt men reklammationsrätten är ju ingen garanti att det godtages.Det är köparen som har bevisbördan.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj , har visst skrivit fel beteckning på datorn, det är en HP Pavilion t3714. Lägger in en länk ändå.

 

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/product?lc=sv&dlc=sv&cc=se&product=3361615&lang=sv

 

Har DVI konverterat till VGA, jag har testat med F8.

 

Jag förstår att det kan bli svårt att reklamera en vara efter så pass lång tid men kan väl vara värt ett försök om jag inte får igång den när möjligheten finns. Helst vill jag ju kunna fixa den för att slippa dra datorn runt.

 

Jag har köpt ett begagnat grafikkort bara för att testa. Fästet passa men jag vet inte om det passar till min dator. lägger in länk till grafikkortet också. Tar gärna emot råd angående detta.

 

http://www.tradera.com/ATI-Radeon-EAX-1650-PRO-256MB-DDR2-Som-Nytt--auktion_341372_111056162

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu inte läst hela din gamla tråd men om jag avläser dig korrekt har du idag ett grafikkort i datorn som (kanske) slutat fungera. Om du nu länkat till rätt dator så har den även en integrerad krets för grafik. Troligtvis finns det en svart plastkåpa över kontakten på baksidan av datorn. ta ut ditt bråkande grafikkort, anslut monitorn till den (före detta) täckta kontakten och starta upp datorn...

 

Kanske en tur in i BIOS behövs för att aktivera grafikkretsen.

 

Rörande ditt nyinköpta kort, om det passar i datorn. Vet inte vad du har, lyckas inte läsa ut de detaljerna ur din länk. Sannolikt passar det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt ett begagnat grafikkort bara för att testa. Fästet passa men jag vet inte om det passar till min dator. lägger in länk till grafikkortet också. Tar gärna emot råd angående detta.

 

 

Är fästet samma så skall man utan risk kunna montera det.Är det helt bör datorn starta med det men i "fel" upplösning.Där bör man kunna avinstallera drivrutinen för ditt gamla PCI Express kort och därefter installera drivrutiner för det nya ASUS (EAX är väl ett ASUS kort med ATI chip)ASUS har säkert drivrutin för det.OOoops ser nu att installationsskivorna medföljer!Men det är inte fel att sedan uppdatera drivrutinen hos ASUS.

Hade du inte ett integrerat grafikkort med vertikalt orienterad VGA anslutning också?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

margaretax

Ett STORT STORT TACK till "MONSHI" som är moderator här. Den svarta lilla kåpan trodde jag var en typ av plugg för att montera in ev kontakt. Jag läste ditt råd och funderade på vad du menade. Jag kollade flera gånger och tyckte det såg ut som att det bara skulle bli ett hål om jag tog bort plastkåpan. Tog ett gammalt grafikkort och tittade efter om jag kunde flytta den kontakten, men icke. I alla fall så skruvade jag bort pluggen och upptäcker en kontakt!! :)) Ehh.. så jag satte i skärmkabeln där OCH SKÄRMEN GICK IGÅNG !! Utan problem!! Så fatta att jag är oerhört tacksam för "MONSHI´s" tips. Windows installerade den nya skärmen och reparerade fel som uppstått i program. Elva dagars funderingar var över. Jag har förstått att det är många som får problem med "no signal" på skärmen och för mig måste det ha varit grafikkortet som felade.

Jag vet inte så mycket om integrerade grafikkort men antar att de inte är så starka eller hur man nu säger. Jag funderar på att installera grafikkortet jag köpt på tradera men jag tar gärna emot tips om vilket grafikkort + processor som passar bäst om man streamar film och och vill ha så bra bild som möjligt. Det skulle verkligen vara roligt att lära mer om uppdateringar och datorn möjligheter. När jag skruvade isär datorns skal så såg jag att det är flera outnyttjade platser på moderkortet. Man blir ju lite nyfiken på vad det är och vad man ska göra med dessa. För att inte säga alla kablar som är lösa från nätaggregatet, vad ska man göra med dem alla??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det ordnade sig. Ja, att du fick bild igen.

Integrerade grafikkretsar är vanligen lite klenare än de dedikerade men kanske den som finns i din dator är god nog för dig?

 

För dina önskemål krävs inte någon avancerade krets. Moderna grafikkort kan visserligen accelerera HD-video men vet inte om du har behov av det.

 

Grafikkortet du köpte på Tradera - testa och se. Om det passar i samma kontakt som ditt gamla och datorn orkar driva det har du ett som är bättre än den krets du kör nu på.

ed: Efter lite efterforskning - det kortet ska fysiskt passa i din dator, det har en PCI Express kontakt och sådan har du en i din dator.

 

Övriga kontakter i datorn är troligen PCI-platser, platser för expansionkort som interna TV-kort, extra hårddiskkontroller eller liknande.

 

lösa kablar från nätagg är bra att ha om du stoppar in fler hårddiskar, CD/DVD. Nyare grafikkort vill dessutom ofta har lite extra ström som de då kan få direkt från nätagget.

 

Din dator är inte ett prestandamonster direkt, ingen idé att satsa onödigt mycket pengar på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Enklast för dig är att gå in till Siba, be dom konstatera felet i butiken och sedan be dom skicka in den på reklamationsrätt. Be även säljare skriva på inlämningen "fel konstaterat i butik" så "ska" butiken ta kostnaden om verkstaden skickar tillbaka den med "fel ej konstaterat" fast dator helt plötsligt fungerar (en fuling verkstäder kan göra om det t.ex är frågan om uppdatering av bios - blåser både kund och säljare på pengar).

 

Tips från säljare i konkurrerande kedja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

margaretax

Hej lupus99!

 

Tack för ditt råd som flera än mig bör ta del av. Man är ju lite skraj att bli "blåst" när man lämnar in tekniska prylar som man inte själv förstår sig på.

 

Som du kan läsa tidigare i tråden så blev mitt problem löst, tack vare en moderator vid namn Mats H. Det var en enkel grej som jag säkerligen måst betala för vid inlämning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

felet kvarstår ju, du har ju betalat för det kraftfullare separata grafikkortet (som slutat fungera). Att (VGA) kontakten är pluggad är för att det inte är tänkt att man ska använda den (kan ställa till problem om moderkortet känner att det sitter något där det inte ska sitta något) om man har ett separat grafikkort.

I butiken där jag jobbar hade vi konstaterat grafikkortsfel och garanterat att det inte skulle kosta någonting (konstaterar vi ett fel och skriver det, står vi för alltid kostnaden).

Solklart 3-årigt reklamationsrättsfel då allting fungerar på inbyggda grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...