Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"lån erhålls" och "lån upphör" är på en timme. Går det att ändra?


WALT DISNEYY

Rekommendera Poster

WALT DISNEYY

Hej alla datortekniker.

Detta har jag skrivit till min Internet leverantör:

 

"Nu har jag skrivit till er ett par gånger via mail och har inte fått svar på varför ni delar ut leasing tid på en timme bara? Jag har kollat upp parametrarna i Registereditorn och det går inte att ändra på datorer. Parametrarna för tcpip får helt enkelt inte ändras på persondatorer. Så står det även på Microsofts sida. ALLTSÅ LIGGER FELET HOS ER SOM INTERNETLEVERANTÖR."

Problemet är att "Lån erhölls" och "lån upphör" är på en timme och alltså varje timme så krachar mitt VPN nätverk, som jag då får starta om hela tiden. Så när jag ringer till min Internetleverantör så har de påstått en massa som att det är fel på min dator och att jag ska ändra i parametrarna i registereditor o.s.v men det är ju skitsnack eller hur? Ett annat argument de på kundtjänst hos Internetleverantören har hittat på är att VPN tjänsten är ett annan nätverk ju och då kan det hända att det funkar med deras leasingtid på min dator, detta sa de mer: ”men vårat nätverk är annorlunda och därför tar inte din dator vår leasingtid på 24 timmar som vi ger dig. Vilket bulshit. Jag menar datorn ställer in automatiskt leasingtiden som skickas eller hur? Leasing tiden som jag får från VPN tjänsten är ju korrekt så jag förstår inte vad min internetleverantör pratar om? Det måste ju vara Internetleverantörens fel eller hur? Så hur eller vad kan jag göra för att lösa detta? Anmäla min Internet leverantör eller finns det faktiskt något i inställningarna jag kan ändra på för att det ska funka med längre leasingtid? Jag har inte rett ut detta problem under hela tre veckor, helt otroligt ju. Om någon undrar så har jag precis anlitat internetleverantören och haft problem med dem från dag ett, helt sjukt ju. Jag vill inte köpa en router. Tackar för alla tips. Ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hej alla datortekniker.

Detta har jag skrivit till min Internet leverantör:

 

"Nu har jag skrivit till er ett par gånger via mail och har inte fått svar på varför ni delar ut leasing tid på en timme bara? Jag har kollat upp parametrarna i Registereditorn och det går inte att ändra på datorer. Parametrarna för tcpip får helt enkelt inte ändras på persondatorer. Så står det även på Microsofts sida. ALLTSÅ LIGGER FELET HOS ER SOM INTERNETLEVERANTÖR."

Problemet är att "Lån erhölls" och "lån upphör" är på en timme och alltså varje timme så krachar mitt VPN nätverk, som jag då får starta om hela tiden. Så när jag ringer till min Internetleverantör så har de påstått en massa som att det är fel på min dator och att jag ska ändra i parametrarna i registereditor o.s.v men det är ju skitsnack eller hur? Ett annat argument de på kundtjänst hos Internetleverantören har hittat på är att VPN tjänsten är ett annan nätverk ju och då kan det hända att det funkar med deras leasingtid på min dator, detta sa de mer: ”men vårat nätverk är annorlunda och därför tar inte din dator vår leasingtid på 24 timmar som vi ger dig. Vilket bulshit. Jag menar datorn ställer in automatiskt leasingtiden som skickas eller hur? Leasing tiden som jag får från VPN tjänsten är ju korrekt så jag förstår inte vad min internetleverantör pratar om? Det måste ju vara Internetleverantörens fel eller hur? Så hur eller vad kan jag göra för att lösa detta? Anmäla min Internet leverantör eller finns det faktiskt något i inställningarna jag kan ändra på för att det ska funka med längre leasingtid? Jag har inte rett ut detta problem under hela tre veckor, helt otroligt ju. Om någon undrar så har jag precis anlitat internetleverantören och haft problem med dem från dag ett, helt sjukt ju. Jag vill inte köpa en router. Tackar för alla tips. Ha det.

 

 

Lease-tiden har inte med saken att göra. Din internetleverantör som delar ut din IP-adress bestämmet hur lång tid du får ha den innan din dator måste göra en ny DHCP-förfrågan. Så länge din dator är igång, kommer du få samma IP-adress igen (det finns dock undantag).

 

Anledningen till att man sätter kort lease-tid, är att man (leverantören) vill kunna återanvända IP-adresserna snabbt när en kund stängt sin dator.

 

Om ditt VPN påverkas av lease-tiden på din IP-adress, så har du troligtvis nåt trassel med ditt VPN. Vilken typ av VPN är det? Det finns en massa parametrar att ställa in på VPN, beroende på typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken internetleverantör har du?

Det finns internetleverantörer med fast IP.

I mitt fall är det routern som får adressen av ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WALT DISNEYY

"Lease-tiden har inte med saken att göra. Din internetleverantör som delar ut din IP-adress bestämmet hur lång tid du får ha den innan din dator måste göra en ny DHCP-förfrågan. Så länge din dator är igång, kommer du få samma IP-adress igen"

 

Problemet är att jag får ett nytt ipnummer varje timme? Jag gör så att jag har först dynamisk IP/DNS, sedan ändrar jag till statisk IP/DNS och tills sist så tar jag bort DNS servrarna i inställningarna eftersom jag har hört att DNS läcker för att den inte vill hålla sig på OpenVPN nätverket. I vilket fall om jag hadde haft 12 eller 24 timmar på "lån erhålls" och "lån upphör" så hadde jag ju inte haft några problem. Hur kan jag fixa så att just "lån erhålls" och "lån upphör" ändras till 24 timmar t.ex? Är det jag eller Internetleverantören sonm ska fixa till det? Det måste ju vara Internetleverantören eller hur?

 

Min Internetleverantör har tyvär ingen fast IP.Och har man router så måste man ta bort DNS fälten i routerinställningarna och manuellt ha skriva in det på sin dator annars så läcker både datorn OCH Routern DNS. Och en sak jag har undrat över är hur Routern ska funka med ISP utan DNS. Kanske likadant som nu? Och då är jag ju likförbaskat tillbaks i samma dödläge där jag måste starta om OpenVPN på nytt en gång i timmen.

 

Som sagt hur ändrar jag Lån erhålls och lån upphör? Det är det enda jag vil ha svar på. Och om det är jag eller Internetleverantören som ska fixa till det?

 

Tackar för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En timmes lånetid är redan det längre än vad de flesta internetoperatörer har. Det är ju vanligare med 20 eller 30 minuter.

 

Men du verkar ju ha en router så gäller diskussionen egentligen lånetiden mellan din internetleverantör och routern eller är det lånetiden mellan routern och datorn?

 

I det första fallet så ska routern, när halva lånetiden har gått, begära en förnyelse av lånet, dvs lånetiden ska aldrig ta slut. Om det inte funkar så verkar det ju vara något fel på routern.

 

I det andra fallet så ska datorn begära en förnyelse av lånet när halva lånetiden har gått. Begäran skickas till routern. Det innebär att lånetiden aldrig ska ta slut. Om man stoppar vissa Windows-program i brandväggen så kan inte förnyelsen ske utan lånetiden går ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WALT DISNEYY

Hej igen. Nej jag har ingen Router så ni vet fast det står ju i texten sedan innan om man läser från början, men det kvittar. I vilket fall så är tiden på en timme kort. Jag känner flera som har mellan 12-24 timmar. Har ni tips på Internetleverantörer som har det? Alltså 12-24 timmar minst på Lån erhölls och lån upphör? Om man fixar statisk ip hos någon Internetleverantör som har den tjänsten slipper man då Lånet erhölls och lånet upphör då? För det vore ju i såfall en lösning att byta Internetleverantör.

 

Vilka Windows program exakt pratar du om Cecilia?

 

Om jag har Aututomatisk IP/DNS inställning så funkar ju internet som det ska men då läcker ju DNS. Och om det funkar med automatiska inställningar så ska det väl funka med Statisk IP/DNS inställning också väl? Ooch eftersom det funkar med automatiska inställningar så har jag väl inte hindrat något windowsprogram som har med detta att göra väl? Det är väl inte skillnad på program som har med tcpip att göra beroende på automatisk eller statisk inställning? Om det är det så vore det konstigt tycker jag eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka Windows program exakt pratar du om Cecilia?
Jag kommer inte ihåg exakt längre, men jag försökte för flera år sedan stoppa sådant som lsass och services i datorns brandvägg och fick då olika konstiga problem t ex att IP-adressen inte förnyades.

 

Men du kan ju i Kommandotolken med kommandot ipconfig /all se om den kvarvarande lånetiden någonsin blir mindre än hälften av lånetiden.

 

Först så antog jag att du inte hade en router men när du sedan började skriva om en router så trodde jag att jag hade missförstått.

 

Om man fixar statisk ip hos någon Internetleverantör som har den tjänsten slipper man då Lånet erhölls och lånet upphör då?
Ja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WALT DISNEYY

Ok, tackar. Jag ska kolla när jag har Automatiska inställningar då. Men jag kollade nu och då hittar ipconfig i cmd ett nätverkskort med ett skumt namn: ” Tunnel-kort Teredo Tunneling Pseudo-Interface” är det ok? Har alla den? För egentligen ska jag ju ha två stycken d.v.s. hårdvaru nätverkskortet som ju sitter i moderkortet och den virtuella OpenVPN nätverkskortet. Men vad är den tredje för något?

 

En annan sak som är bevis på att Leasingtiden är på en timme (Detta har inte med DHCP anropen att göra) är att om jag efter att OpenVPN krachat som det alltid gör efter en timme, bara lägger till DNS servrarna i TCP/DNS inställningen för mitt hårdvarunätverkskorts och sedan försöker logga in igen med OpenVPN igen så funkar det inte. Detta innebär ju att ipnumret inte gäller mera. Tyvär. I vilket fall så är det bara Lånet erhålls och lånet upphör jag skulle vilja fixa till och det ligger hos Internetleverantören att fixa till.

 

Tackar för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då hittar ipconfig i cmd ett nätverkskort med ett skumt namn: ” Tunnel-kort Teredo Tunneling Pseudo-Interface” är det ok? Har alla den?
Alla som har IP v6 aktiverat.

 

En annan sak som är bevis på att Leasingtiden är på en timme
Beviset på vad lånetiden är får man genom att se efter med kommandot ipconfig /all.

 

Jag ser nu att du har lagt till ett stycke i ditt förra inlägg som jag inte såg innan jag svarade på det.

Om jag har Aututomatisk IP/DNS inställning så funkar ju internet som det ska men då läcker ju DNS. Och om det funkar med automatiska inställningar så ska det väl funka med Statisk IP/DNS inställning också väl?
DNS betyder Domain Name Server och är en server som finns ute på internet, bland annat hos din internetleverantör. En server ute på internet kan inte du stoppa från att läcka, vad som nu skulle läcka, så vad menar du egentligen?

 

Du måste låta inställningarna stå på automatisk IP-adress när du har en dynamisk IP-adress från din leverantör. Annars så kommer ju inte datorn att begära en förlängning av IP-adressen, vilket innebär att internetleverantörens utrustning kommer att tro att datorn inte längre är ansluten när lånetiden upphör och då slutar de förstås att kommunicera med datorn. Det innebär att datorn inte längre har någon internetanslutning.

 

Däremot så är det inte nödvändigt att automatisk erhålla adresserna till DNSerna.

 

Jag känner flera som har mellan 12-24 timmar.
Är du säker på att deras datorer inte är anslutna till en router? Det är vanligt att routrar lånar ut IP-adresser under längre tid, t ex ett dygn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WALT DISNEYY

Cecilia jag har IP v6 inaktiverat så du vet. Kanske har det med den avstängda PPTP VPN att göra som jag har på datorn?

 

Det jag menar är att om jag loggar in med OpenVPN och testar DNS test så syns ISP:s DNS ip-nummer om jag har automatisk inställning av IP/DNS på hårdvarunätverkskortet. Om jag har statisk inställning och sedan tar bort DNS- IP numrena från Nätverkskortets inställningar, ja då syns inte ISP DNS IP-nummer utan OpenVPN företagets istället. Förstår du vad jag menar nu?

 

”Du måste låta inställningarna stå på automatisk IP-adress när du har en dynamisk IP-adress från din leverantör. Annars så kommer ju inte datorn att begära en förlängning av IP-adressen”

Det kan ju vara så som du säger, men då ljuger ju Internetleverantören till mig som menar på att jag ska kunna ha samma IP nummer i minst 24 timmar. Och om det skulle vara på 24 timmar varför ansöker min dator då om förlängning en gånng i timmen för då?

 

” Däremot så är det inte nödvändigt att automatisk erhålla adresserna till DNSerna.”

Du menar att det är ok att ha statisk inställning men att jag måste ha kvar DNS ip numrena i inställningarna för hårdvarunätverkskortet?

 

På forum har vissa sagt att de har router och andra inte, men at de ändå har längre än en timme. I vilket fall så borde ju problemet vara fixat om jag fixar statisk ip-nummer av en Internetleverantör som erbjuder tjänsten ju eller hur?

 

Tackar för dina svar. Om det finns någon mer som har några ideer så hör gärna av er i denna tråd. Ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så som du säger, men då ljuger ju Internetleverantören till mig som menar på att jag ska kunna ha samma IP nummer i minst 24 timmar. Och om det skulle vara på 24 timmar varför ansöker min dator då om förlängning en gånng i timmen för då?
Internetleverantören menar förstås att det gäller under förutsättningen att du låter datorn följa standarden för internet-access, dvs låter datorn begära en förnyelse av IP-adressen när halva lånetiden har gått ut.

 

Du menar att det är ok att ha statisk inställning men att jag måste ha kvar DNS ip numrena i inställningarna för hårdvarunätverkskortet?
I inställningarna för nätverksanslutningen kan du skriva in vilka DNSer du vill, men du måste ha automatisk IP-adress vald om internet ska fungera för dig med ditt nuvarande abonnemang. Andra vanliga allmänna DNS-servrar som du kan använda är t ex de från OpenDNS http://www.opendns.com/ eller Googles http://code.google.com/speed/public-dns/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WALT DISNEYY

Min dator jobbar såhär:

Leasing tid är på en timme

______________________X_________________________X

 

Efter 30 min sker första DHCP anropet från att jag loggat in på Internet. Alltså efter halva leasingtiden, nästa vid 90 min o.s. v.

30min 60min 90min 120min

___________x______________________x_______________

Min dator borde jobba såhär om leasingtiden är på 24 timmar som min ISP påstår, men det gör den ju inte :

Leasing tid är på en 24 timmar.

______________________X__________________________X

 

Efter 12 timmar sker första DHCP anropet. Alltså efter halva leasingtiden. Nästa sker vid 36 timar d.v.s. Efter halva leasingtiden.

 

12 timmar 24timmar 36timmar 48timmar

___________x______________________x_______________

 

 

Men tackar för dina svar, det var ju bra att veta det med att jag inte kan ha statisk ip när jag har abonnemang på Dynamisk IP. Jag får som sagt fixa en leverantör som har statisk IP. Vet du/ni föresten vad ett IGMP och UDP protokoll är bra för? Vet du föressten något om i fall man måste acceptera all protokoll med PeerBlock i samband med inloggning med VPN? Kan PeerBlock störa krypteringen med VPN om jag inte accepterar all IGMP och UDP protokoll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IGMP är internet-protokoll för hantering av nätet.

IGMP can be used for online streaming video and gaming, and allows more efficient use of resources when supporting these types of applications.
http://en.wikipedia.org/wiki/IGMP

 

UDP liknar TCP men är i huvudsak till för strömmande information, ljud, video, där det inte är väsentligt att varje paket kommer fram men att paketen kommer fram så fort som möjligt och i jämn takt. http://en.wikipedia.org/wiki/User_Datagram_Protocol

 

PeerBlock och VPN känner jag inte till på den nivån att jag kan svara på dina frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...