Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vulkanutbrottet


BoEriksson

Rekommendera Poster

Vulkanutbrottet på Island kan hålla på i flera månader, så ...

 

Om några veckor går de första flygbolagen i konkurs, därefter föjer sedan några researrangörer med samma öde, av det föjer förstås att turistnäringen i vissa länder, t.ex Grekland som redan ligger risigt till närmar sig konkurs. Jag kan spy ännu mera galla och göra en lång lista av vad som kommer att ska.

 

När sotmolnet gått ett varv runt jorden så kommer även Usa att drabbas (beror på vindarna förstås).

Om detta fortgår ett tag så kan vi väl kalla det för en pandemi.

Men då är det ju bara att ropa på lite vaccin. Det funkade ju med svininfluensan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men då är det ju bara att ropa på lite vaccin. Det funkade ju med svininfluensan.

 

Som i sig bara var en lite "droppe" i havet, med facit i handen, så hade detta massvacinerande inte behövts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är det ju bara att ropa på lite vaccin. Det funkade ju med svininfluensan

Detta var bara lite ironi från min sida.

Säger en ovaccinerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i det stora hela har dom också varnat för att i teorin kan denna vulkan kunna slås ihop underifrån med Islands stora vulkan om det hela fortsätter tillräckligt länge, och katastrofen kan bli ett faktum enligt experterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det som nu händer kanske kan vara en bra väckarklocka.

Vi måste ju trotts allt förstå att moder jord styr vi ju inte över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser detta vulkanutbrott som något positivt. Problemet är ju att jetmotorerna på stora flygplan inte är konstruerade för att flygas igenom partiklarna som askan består av. Även fönster och ... chassi? på flygen har också svårt att klara av det.

 

Så jag nominerar att vi kompletterar jetflyg med ... håll i er nu. Luftskepp! Ja just det. Dom klassiska zeppelinarna kan nu göra en fin comeback. Jag har alltid velat flyga luftskepp. Och då dessa kommer klara sig mycket bättre i askan än reaplanen så kommer det naturligtvis bli en otrolig vinst både för flygen, turismen och klimatet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror tyvärr inte att luftskepp är lösningen.

Inte för att de är för långsamma utan snarare för att inget kan åka genom askan.

 

Nu vet jag inte hur snabbt ett flygplan åker men det krävs inte så hög speed på en sandbläster.

 

För det är väl vad som händer. Ett snabbt plan åker genom sandpartiklar. Kan inte gå mer än illa.

 

Fast nu när jag skriver det får jag tanken. Ett långsamt (läs luftskepp) objekt genom "sandstorm" kanske kan funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara farten spelar roll. Även altituden. Partiklarna är antagligen koncentrerade på en viss höjd, och de flesta föredrar ett tyst luftskepp som seglar förbi över trätopparna istället för en 747 som skjuter fram i 500 knutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser detta vulkanutbrott som något positivt. Problemet är ju att jetmotorerna på stora flygplan inte är konstruerade för att flygas igenom partiklarna som askan består av. Även fönster och ... chassi? på flygen har också svårt att klara av det.

 

Så jag nominerar att vi kompletterar jetflyg med ... håll i er nu. Luftskepp! Ja just det. Dom klassiska zeppelinarna kan nu göra en fin comeback. Jag har alltid velat flyga luftskepp. Och då dessa kommer klara sig mycket bättre i askan än reaplanen så kommer det naturligtvis bli en otrolig vinst både för flygen, turismen och klimatet!

 

Får jag påminna om att även ett luftskepp har en liten motor för drivning, så det fungerar inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemen är väll inte att askan innehåller sand utan små sylvassa lava klumpar.

 

Visst drivs luftskeppet av en motor, men det är ju skillnad på motor och motor.

Turbinarna suger ju in luften och pressar den igen motorn i en hisklig fart, lite skillnad om man jämför med en gammal hederlig förbränningsmotor av kolvtyp.

 

Sedan så klart att en förbränningsmotor av kolvtyp också kräver ren luft, men det finns ju luftfilter och utvecklingen går ju framåt i en rasande takt så vem säger att det inte går att konstruera ett luftfilter för dessa små elaka partiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilar verkar ju inte ha några större problem att köra genom askbeströdda vägar på Island. Blir inte alls lika varmt inne i en bensin/diesel som i en jetmotor antar jag, att däri är den stora skillnaden. Samt mängden luft processerna kräver. En kolvmotors intag går att filtrerar, en jetmotor går icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...