Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemkrav för SP2


Villaforever

Rekommendera Poster

Villaforever

Hej.

Vad är det för systemkrav på detta tänkte mer på dvdram m.m något mer man behöver tänka på. Har en dator som ja vet inte klarar av sp3 så de är ingen ide att tipsa om att fixa det istället och köpa bättre prestanda är inte aktuellt.

 

Tack för svar

Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad är det för systemkrav på detta tänkte mer på dvdram m.m något mer man behöver tänka på. Har en dator som ja vet inte klarar av sp3 så de är ingen ide att tipsa om att fixa det istället och köpa bättre prestanda är inte aktuellt.

 

Tack för svar

Jonas.

 

Systemkrav XP SP2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar godtagbart med 512 MB och XP SP2, men bra är lite för mycket sagt, tycker jag. När SP2 var nytt gick det bra, men alla uppdateringar har gjort det segare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Det funkar godtagbart med 512 MB och XP SP2, men bra är lite för mycket sagt, tycker jag. När SP2 var nytt gick det bra, men alla uppdateringar har gjort det segare.

 

så ditt råd är att inte uppdatera alls eller att ha kvar sp1??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator med XP utan SP 2 ska inte anslutas till internet. Eftersom det finns så mycket säkerhetshål i den är den ett lätt mål för dem som är ute efter att infektera datorer t ex för att ha dem i botnet för t ex spamskickande.

 

Om datorn inte ansluts till internet så går det ju bra att använda den utan säkerhetsuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

okej men kompisen använt internet med sp1. Men kanske är tid att installera sp2 då.

Kanske är fel forum men jag föröker installera avira antivir. Men verkar inte hitta n¨ågot som fungerar. söker jag på download och laddar ner det som finns det skriver den något om man måste ha win 2000 sp4 eller bättre vad betyder det? Blir man av med problemet tro om man installerar xp sp2 2??

 

Sen testade jag googla avira antivir system krav och kom in på pcforalla och ladda ner avira antivir 9.0 därifrån då gick det bra att installera men när jag skulle skicka in registreringen så dog datorn och starta om sig. Sedan fungerade det inte koppla upp sig på det mobila bredbandet. Tog ur modemet och satte i det igen då fungera det.

 

Så vad klan vi göra nu för att få ett virusprogram. Datorn måste ju ha ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det finns ju fler gratis antivirusprogram om du googlar litegrann. Avast och AVG är några exempel.

 

...för att få uppdateringar till Windows i fortsättningen krävs SP3. Klarar datorn inte av SP3 är det ju problematiskt. Men det går för all del att köra SP2 framtill 13 juli i år. Sen är det slut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Det finns ju fler gratis antivirusprogram om du googlar litegrann. Avast och AVG är några exempel.

 

...för att få uppdateringar till Windows i fortsättningen krävs SP3. Klarar datorn inte av SP3 är det ju problematiskt. Men det går för all del att köra SP2 framtill 13 juli i år. Sen är det slut!

 

 

blev problem när jag försökte installera sp2 det här kom fram då, se bild

post-70301-1271519346,4_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Det finns ju fler gratis antivirusprogram om du googlar litegrann. Avast och AVG är några exempel.

 

...för att få uppdateringar till Windows i fortsättningen krävs SP3. Klarar datorn inte av SP3 är det ju problematiskt. Men det går för all del att köra SP2 framtill 13 juli i år. Sen är det slut!

 

Jaha okej, men jag föredrar nog avira. Men berodde det att jag hade sp1 då tro? Kommer det funka om man fixar sp2?

 

vad är det för uppdateringar då. Att få ner virusuppdateringar går väl. Det är nog enda kompisen kommer behöva, några andra uppdateringar blir nog inte så aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jaha okej, men jag föredrar nog avira. Men berodde det att jag hade sp1 då tro? Kommer det funka om man fixar sp2?

 

vad är det för uppdateringar då. Att få ner virusuppdateringar går väl. Det är nog enda kompisen kommer behöva, några andra uppdateringar blir nog inte så aktuellt.

 

Jag syftade på säkerhetsuppdateringar som kommer ut andra tisdagen varje månad till Windows. Antivirusuppdateringar blir det säkert inga problem med då det inte tillhör systemet på samma sätt.

 

Prova att skippa MS Update för SP2 och hämta ned SP2 separat härifrån:

 

http://snipurl.com/vk7vj (förkortad länk)

 

...då får du hela SP2 och inte delar av SP2, som du får från MS Update.

 

Viktigt är också att datorn är "ren" från virus, trojaner och annat skräp när du installerar SP2. Ja, servicepack överhuvudtaget. Bäst är att installera SP på en helt reninstallerad dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Jag syftade på säkerhetsuppdateringar som kommer ut andra tisdagen varje månad till Windows. Antivirusuppdateringar blir det säkert inga problem med då det inte tillhör systemet på samma sätt.

 

Prova att skippa MS Update för SP2 och hämta ned SP2 separat härifrån:

 

http://snipurl.com/vk7vj (förkortad länk)

 

...då får du hela SP2 och inte delar av SP2, som du får från MS Update.

 

Viktigt är också att datorn är "ren" från virus, trojaner och annat skräp när du installerar SP2. Ja, servicepack överhuvudtaget. Bäst är att installera SP på en helt reninstallerad dator.

 

Okej tack för länken, men det är ju svårt att veta om datorn är fri från skit om man inte får igång något virusprogram. Det har jag ju inte fått nu med sp1 om det nu är det de beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Okej tack för länken, men det är ju svårt att veta om datorn är fri från skit om man inte får igång något virusprogram. Det har jag ju inte fått nu med sp1 om det nu är det de beror på.

 

Provat att köra en onlinescan:

 

http://housecall.trendmicro.com/

 

Det är inte så att kompisens dator redan har ett antivirusprogram installerat? Ofta har märkesdatorer det redan från köp t ex Norton. Ofta en trial som får förnyas efter en månad.

 

I så fall gör du smartast i att avinstallera existerande antivirusprogram först innan du installerar ett gratisdito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Provat att köra en onlinescan:

 

http://housecall.trendmicro.com/

 

Det är inte så att kompisens dator redan har ett antivirusprogram installerat? Ofta har märkesdatorer det redan från köp t ex Norton. Ofta en trial som får förnyas efter en månad.

 

I så fall gör du smartast i att avinstallera existerande antivirusprogram först innan du installerar ett gratisdito.

 

 

jo han hade norton antivirus men det tog jag bort. När jag klickade på okej på den där rutan så fortsatte den installera sp2, men sedan kom det felmedelande upp och sedan starta den om sig och efter det har vi inte lyckas komma in i windows inte ens i felsäkert läge... Så vad gör man nu... Har tagit med hela skiten hem till mig så jag kan lugn o ro kan sitta med den, men frågar är ju vad man ska göra, omformatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Hej,

När du tog bort Norton, använde du Nortons avinstallationsprogram?

Annars kan du ha fått problem!

 

Vad sa felmeddelandet?

Du kan prova att reparera installationen.

Du har tillgång till XP CDn?

Följ denna guide.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php/topic/1873-hur-du-reparerar-din-windows-xp-installation-reparera/

Mvh

Mats H

 

 

Nej jag tog bort norton med lägg till ta bort program. Men det var ju långt innan, den börja "krångla"

 

jag vet inte om jag har tillgång till xp cd:dn vad kan den heta? fick med mig lite skivor från kompisen igår men ja vet inte om ja fick med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Hej!

Borde vara en Microsoft CD, märkt Windows XP, svår att ta fel på!

Recovery CD hittar du här!

http://www.ubcd4win.com/

Mvh

Mats H

 

Okej. Men jag har en cd där det står acer aspire recovery cd, sen står det cd 2 oich xp home sp1a... är det en sådan skiva?? jag har en acer aspire system cd också... om man ska omformtera datorn räcker dessa två skivor då, elelr fattas de nån skiva tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...