Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony Vaio VPCEB1S1E ljudproblem via HDMI


170KJ

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har i dagarna köpt en Sony Vaio VPCEB1S1E då min gamla Fujitsu Siemens gett upp.

Har dock problem med ljudet på datorn. När jag kör via HDMI till min Marantz SR7001--->Samsung LCD TV så hackar ljudet vid film. Spelar ingen roll om det är lågupplöst, högupplöst eller streamat från nätet (youtube)

 

Provat avinstallera ljudenheterna i enhetshanteraren och sedan starta om. Det knepiga som inträffar då är att realteks drivrutin inte installeras utan microsoft. Trycker jag på uppdatera drivrutin och väljer katalogen där realteks drivrutin ligger får jag bara till svar att enheten använder den senaste drivrutinen. Med microsoft drivrutin försvinner möjligheten att välja högre än 16 bitar (24 bitar går att välja med realteks) därmed även Dolby Digital och DTS mf. Ljudet hackar fortfarande.

 

Detta har jag gjort ett flertal tillfällen utan resultat. Pratat med Sonys support utan att dom kunnat hjälpa mig heller. Dom skyller på TV:n och säger att det är problem med kompabiliteten mellan Sony och Samsung. Har därför prövat att koppla ur tv:n och enbart köra ljudet till förstärkaren. Fortfarande samma problem.

 

Blir snart tokig på detta. Någon som har någon idé?

 

Mvh Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har i dagarna köpt en Sony Vaio VPCEB1S1E då min gamla Fujitsu Siemens gett upp.

Har dock problem med ljudet på datorn. När jag kör via HDMI till min Marantz SR7001--->Samsung LCD TV så hackar ljudet vid film. Spelar ingen roll om det är lågupplöst, högupplöst eller streamat från nätet (youtube)

 

Provat avinstallera ljudenheterna i enhetshanteraren och sedan starta om. Det knepiga som inträffar då är att realteks drivrutin inte installeras utan microsoft. Trycker jag på uppdatera drivrutin och väljer katalogen där realteks drivrutin ligger får jag bara till svar att enheten använder den senaste drivrutinen. Med microsoft drivrutin försvinner möjligheten att välja högre än 16 bitar (24 bitar går att välja med realteks) därmed även Dolby Digital och DTS mf. Ljudet hackar fortfarande.

 

Detta har jag gjort ett flertal tillfällen utan resultat. Pratat med Sonys support utan att dom kunnat hjälpa mig heller. Dom skyller på TV:n och säger att det är problem med kompabiliteten mellan Sony och Samsung. Har därför prövat att koppla ur tv:n och enbart köra ljudet till förstärkaren. Fortfarande samma problem.

 

Blir snart tokig på detta. Någon som har någon idé?

 

Mvh Kristian

 

 

Tjenare Kristian.

 

Först av allt så finns det, mig veterligen, inga kända kompabilitetsproblem mellan VAIO och Samsung.

 

Jag skulle rekommendera dig att du tar ner original drivrutinen igen och ominstallerar den. Du hittar den på www.vaio-link.com (Där väljer du din modell i två steg, gå sedan till fliken "Original Drivers")

 

Hoppas detta kan hjälpa dig vidare.

 

//VL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har laddat ner drivrutinerna på nytt. Däremot är jag osäker på om jag installerar på rätt sätt?

När jag fått hem filen kör jag setup i mappen som kom ner. Den extraherar och sedan skapas en ny mapp. I den kör jag återigen setup. Då kommer det upp någon ruta en kort period (hinner inte läsa vad det står men ser ut som en "installationsruta", pelare som går från vänster till höger väldigt snabbt. Sedan stängs den ner väldigt snabbt. Kör jag rätt eller hur vet datorn att det är den nya drivrutinen som gäller och inte den gamla?

Har även laddat hem två uppdateringar som supporten sa jag skulle göra. Den ena var för att förbättra hdmi överföringen sade dom.

 

Efter jag provat detta är resultatet detsamma sad.gif

Börjar bli enormt trött på detta nu!

 

Mvh Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat lite olika kombinationer:

 

Dator--->Marantz SR7002--->Samsung LCD = ljud sprakar

Dator--->Marantz SR7002 = ljud sprakar

Dator--->Samsung LCD = ljud sprakar

Dator--->Samsung Plasma = ljud sprakar

 

Har provat 4 olika hdmi kablar.

 

Det sprakar nästan inget när man inte kör filmerna i helskärm. Trycker man upp bilden på helskärm så börjar det spraka kraftigt (skrev hackar i första inlägget men det hänger ihop med att min förstärkare klipper ljudet helt istf att "spraka").

 

Verkar nästan som att grafiken stör ut ljudet!? Inga problem what so ever om jag kör ljudet via spdif/hörlurs utgången.

 

Mvh Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...