Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendation trådlös router


Uran

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har idag 100 mbit fiber in i huset. Har satt en trådlös router för att skydda mig lite och för att kunna köra trådlöst i huset.

 

Nu är jag inne på min andra router. Den första jag hade var en Dlink (24mbit tror jag) prisklass ca 600-700:- , Den jag har nu är en Netgear 54 mbit. Routrarna har fungerat bra när man är typ 2 pers som kör mot dom. Men så fort vi kopplar in 5-6 datorer som kör trådlöst så blir det segt, eller att den 6:e personen inte kan koppla upp sig mot routern såvida jag inte startar om routern.

 

Så nu är min fråga om någon här har en rekommendation på en stabil router när det gäller att ha så pass många uppkopplingar samt att få ut max prestanda?

/Balthazar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att underlätta för datorerna att koppla upp sig så är ett knep att i datorn ställa in adressen.

Här hemma har routern 192.168.1.1 och den delar automatiskt ut adresser från

192.168.1.2 och uppåt till datorerna.

Så våra 2 viktigaste har fått fasta adresser 192.168.1.11, 192.168.1.12

vilket ställs in i datorn (att den inte ska hämta adress från routern utan har den här adressen)

Detta är inget problem för vi har som mest haft 5 gäster och de får från routern

låga adresser, med 5 gäster högst 192.168.1.6

Nackdelen med detta är att det blir svårare när man själv är gäst, då måste datorn ställas om till dhcp för att hämta adress hos värdens router.

 

Vad det gäller att hastigheten sjunker med många trådlöst anslutna så är detta normalt.

Trådlöst anslutna delar ju på routerns trådlösa hastighet. Med 5 datorer anslutna är hastigheten till varje dator högst 100%/5=20% jämfört med 1 dator ansluten.

Så här hemma kör alla speldatorer med kabel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo, så har jag gjort innan. Men i vissa fall så har jag inte haft behörighet att pilla i nätverksinställningar, eller så har person fått problem med att koppla upp sig på nästa ställe där dhcp krävs. Så jag föredrar dhcp tilldelning av den förklaringen. Frågan är om en dyrare router är bättre? eller om det är ett känt problem att routrarna inte klarar så många samtidiga användare och börjar bete sig skumt?

 

 

 

 

 

 

För att underlätta för datorerna att koppla upp sig så är ett knep att i datorn ställa in adressen.

Här hemma har routern 192.168.1.1 och den delar automatiskt ut adresser från

192.168.1.2 och uppåt till datorerna.

Så våra 2 viktigaste har fått fasta adresser 192.168.1.11, 192.168.1.12

vilket ställs in i datorn (att den inte ska hämta adress från routern utan har den här adressen)

Detta är inget problem för vi har som mest haft 5 gäster och de får från routern

låga adresser, med 5 gäster högst 192.168.1.6

Nackdelen med detta är att det blir svårare när man själv är gäst, då måste datorn ställas om till dhcp för att hämta adress hos värdens router.

 

Vad det gäller att hastigheten sjunker med många trådlöst anslutna så är detta normalt.

Trådlöst anslutna delar ju på routerns trådlösa hastighet. Med 5 datorer anslutna är hastigheten till varje dator högst 100%/5=20% jämfört med 1 dator ansluten.

Så här hemma kör alla speldatorer med kabel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för router-modeller du har använt?

 

Med 54 Mbit/s i lufthastighet så kan det bli ca 25 Mbit/s i filöverföringshastighet och är det 5 datorer som delar på det så blir det 5 Mbit/s för varje dator. Under förutsättning då att det är bra förutsättningar för övrigt, t ex bra kvalitet på förbindelsen mellan router och datorer, inga andra trådlösa nätverk (bärbara telefoner, Bluetooth) i närheten som stör.

 

En del äldre routrar har problem med många samtidiga koppel, vilket t ex fildelningsprogram orsakar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för router-modeller du har använt?

 

Med 54 Mbit/s i lufthastighet så kan det bli ca 25 Mbit/s i filöverföringshastighet och är det 5 datorer som delar på det så blir det 5 Mbit/s för varje dator. Under förutsättning då att det är bra förutsättningar för övrigt, t ex bra kvalitet på förbindelsen mellan router och datorer, inga andra trådlösa nätverk (bärbara telefoner, Bluetooth) i närheten som stör.

 

En del äldre routrar har problem med många samtidiga koppel, vilket t ex fildelningsprogram orsakar.

 

De modeller jag använt är Dlink Airplus 624+ samt Netgear wpn 824 range max. Samtliga uppdaterade med senaste firmware. Uppmätta hastigheter via bredbandskollen har varit följande:

På en trådlös dator: 14-15 Mbit/sec

På en trådbunden datór: 35 Mbit/sec

 

Köpte en ny router igår, en Dlink Dir-615, uppdaterade firmware och nu är siffrorna lite annorlunda:

På en trådlös dator: 22-45 Mbit/sec (för det mesta 45)

På en trådbunden dator: 95 Mbit/sec

 

Mätningarna är gjorda inom 30 minuters spännvidd.

 

3 Trådlösa inkopplade och igång (en av dessa är splitterny och presterar 45 Mbit/sec). 3 stationära datorer inkopplade och igång.

Jag känner mig ganska nöjd, och problemet är löst för denna gången. Ska tillägga att jag inte har routern optimalt placerad, så det går säkert att bättra på siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...