Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Funderingar om Radeon HD 5830

nickerunesson

Recommended Posts

nickerunesson

Hej jag undrar varför Radeon HD 5830 heter pixmania Radeon HD 5830 på www.pixmania.se ? Har pixmania döpt om det till pixmania eller? för kortet kommer väll från AMD eller ?. Jag blev lite orolig om det verkligen är 5830 kort i överhuvudtaget när det heter pixmania radeon HD 5830 på doms 5830 grafikkort. Kan någon vara snäll och svara på varför dom har gjort så eller vad ni tror det kan va ? tackar till svar Mvh Nicke.

Alla grafikkort heter normalt tex

Gigabyte Radeon HD 5830

ASUS Radeon HD 5830

där först står det företag som satt sitt namn på grafikkortet

(tillverkare kan vara en kinesisk underleverantör som gör alla 5830 grafikkorten och bara väljer vilket namn som ska sitta på kortet efter beställningarna från tex HIS, MSI, GIGABYTE, XFX, Asus osv.)

Men det kan också vara direkta skillnader mellan kort med samma namn, exempel:

Jag har köpt 2 st XFX Geforce 9800GTX+ 512MB grafikkort.

Det första kortet hade 2 st PCI-E anslutningar för 12V från nätaggregatet.

Direkt märktes problem, av mina 4GB RAM så hittade XP bara 2,5GB mot normalt ca 3,2GB

fick tipset uppgradera BIOS i grafikkortet! Vilket lyckades. Efter det hittade Windows 3,2GB RAM med ett moderkort, 3,5GB RAM med ett annat moderkort. Allt väl.

Köper ett nytt XFX Geforce 9800GTX+ 512MB. Kortet ser annorlunda ut. Har bara en PCI-E

anslutning för 12V. Samma problem. Windows hittar bara 2,5GB RAM. Uppgraderar till samma BIOS som det gamla kortet. Efter det fungerar kortet inte, helt svart skärm....

XFX har billiga grafikkort. Och man får vad man betalar för.

Sapphire har billiga grafikkort. Och man får vad man betalar för (hela kylflänsen med fläkt och allt lossnade när limmet släppte på ett Sapphire kort jag köpt)

Grafikkort jag har bra erfarenhet av är Gigabyte, HIS, MSI.

Vad man har för uppfattning om Pixmania, läs själv.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374

och jämför med tex Inet.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=141

fick tipset uppgradera BIOS i grafikkortet! Vilket lyckades. Efter det hittade Windows 3,2GB RAM med ett moderkort, 3,5GB RAM med ett annat moderkort.

Det ska ändå "komma ut" 3.5GB om bara mjukvaran (bios:ar) hänger med – jag sitter nu bredvid en XP-maskin som har ett HIS HD4850 och som får ut 3.5GB...

Sapphire har billiga grafikkort. Och man får vad man betalar för (hela kylflänsen med fläkt och allt lossnade när limmet släppte på ett Sapphire kort jag köpt)

Grafikkort jag har bra erfarenhet av är Gigabyte, HIS, MSI.

Referenskorten brukar Sapphire sälja billigt, men dock har de ju andra modeller också, t ex Vapor-X och Toxic är rätt grymma faktiskt. Och rörande kvalitén generellt kan man ju inte döma efter ett enda olycksexemplar!? Visst har jag också fått skicka tillbaks ett Sapphire för några år sen, ett X1950Pro AGP, men det fick jag skylla mig själv eftersom jag hade klockat sönder det, he he. :rolleyes: Nåväl ersättningskortet (nu aldrig klockat) lever fortfarande i yngsta brorsans dator.

Pixmania har jag handlat ifrån EN gång eftersom jag fick så bråttom att få ett HD5870 då det släpptes i höstas... Det fanns då ännu inte i lager i någon butik i Sverige och Pixmania har jag för mig är en fransk butik. Men den känns inte helt ärlig för mig så det blir nog kanske bara denna enda beställning..?

Hej tror ni att man får med adapter till grafikkort samt strömförsörjnings kabel samt manual till grafikkort på Pixmania ? tex detta http://www.pixmania.se/se/se/5020944/art/pixmania/radeon-hd-5830-1-gb-gddr5.html Mvh Nicklas.

Tror inget alls ingår.

Om du klickar på "Vårt favoritrabattpaket" 1918kr

"Se detta erbjudande" så dyker det upp en hel rad tillbehör längre ner på sidan, alla med pris.

Du kan jämföra Gigabytes hemsida.

Här finns både Drivare och Manual till nedladdning.

Men jag kanske missade det hos Pixmania?

http://www.gigabyte.com.tw/Products/VGA/Products_Accessories.aspx?ProductID=3353&ver=#anchor_os

nickerunesson

Okej vilken tur att jag beställde förut

favoritrabattpaket för 1918kr då. Det var med någon adapter som jag såg på pixmania. smile.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...