Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluescreen vid XP Home nyinstall.


zync

Rekommendera Poster

hej, har bytt ut MB, CPU o minnen i mitt gamla bygge som funka dåligt, Fick BS lite väl ofta på slutet, mest vid spel men även när som helst, till o med när jag stängde av. CPUn gick ofta på max men blev inte så varm, ca55 grader.

Men nu när jag bytt lite prylar, och vill göra en ominstall av XP Home (från CD)så sa de stopp i installationen, fick ny BS där programmet börjar instalera nerladdade filer och visar "antal 35 min. kvar". har tagit bort alla extra Hd, ljudkort m.m. Trodde felet då kanske låg i HD så det blev en ny sån me, men inte det hjälpte heller.

 

Det jag inte bytt är mitt Sparkle 8800GT Coolpipe, men har prövat med ett annat grafikkort, Samma fel där: IRQL NOT LESS OR EQUAL.....

Tror inte det kan va fel på Agg. eller DVD...

 

Frågan är nu om jag fått ihop grejor som funkar, eller om det kan vara nåt annat fel, har inte provat med annan CD.

 

Burken består nu av: Antec 900/agg,Corsair 650/MB,Gigabyte P55 USB3/CPU,IntelCore i5-750-266Ghz/2x2GB Corsair1600MhzXMS3/8800GT/Seagate Barracuda 320GB./DVD-ROM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Inget av det här verkar stämma in på din situation:

http://wiki.answers.com/Q/What_is_IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL_blue_screen_error

 

Provat att endast stoppa i begränsat med hårdvara?

Alltså bara ha hårdvara så att datorn fungerar som en dator t ex ett minne, grafikkort, DVD-spelare, processor och hårddisk. Felet många gör är att stoppa in allt dom köpt. Då blir det problem när och om fel uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skulle kunna vara ett minnesfel, kontrollerat minnet?

Alternativt grafik kortsdrivrutiner.

 

 

Citerar från denna länk:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/157098-35-blue-screen-irql-equal

It looks like a hardware problem but I can't tell which one given the

information you've provided. I suggest you check the device manager and

make sure there's no yellow or red marks beside any devices. You should

also check your system information to see if there are any conflicts. To do

this, Start---Run--type in "msinfo32" without the quotes and it bring up a

system summary. Look into the hardware resources and components section for

errors/conflicts.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för svar.

Svarar Mats först, har ju köpt nytt o vill installera om datorn från grunden finns inga drivrutiner än, minnena är helt nya.

Och Stefan, har strippat så mycke jag kan, ett minne går ej att körs på = långt pip.

Följer upp din länk, finns en som är igång nu som påminner om hur jag hade innan jag bytte prylar. Får kolla runt mer där senare i dag.

Men nu har det ju stoppat i XP-installationen, med samma error....skumt, börjar ju tro att det finns kvar i lådan/aggregatet/dvdrom.

sifferkoderna efter error minns jag inte exakt och sökte på dessa i gamla datorn, men fick inge bra svar där, skrev upp en : 0x0000000A(0x10000008,0x00000002,0x00000000,0x804E8206). men sista siffergruppen ändrades från gång till gång,

Första frågan är om grejerna matchar varandra?

Är lite kass på BIOS, kan man kolla konflikter där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ett minne går ej att körs på"

känner igen det här efter att ha kört med 2 minnen

testa och nollställ BIOS på moderkortet

brukar vara nån bygel som ska flyttas

tänk på att tex minnen är ytterst känsliga mot statisk elektricitet

har själv blåst minne för 4000kr på den tiden jag servade datorn liggande bredvid den under skrivbordet

numera håller jag till med datorn på diskbänken (rostfriplåt) för bra jord.

iförd bomullskläder, barfota och tar i diskbänken innan jag tar i någon datordel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja.. menade att "bara ett" minne inte kan användas, måste vara 2 st. i för att datorn ska gå igång, inte att ett pajat. :D

Är mycke noga vid intrång i burken.

 

Läste om ditt inlägg, menar du att man kan ändra i BIOS så att det går at köra på endast ett minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen, har prövat med nytt Op-system, Win7 - 64bit.. Fungerade perfekt att installera o har inte vållat några BS ännu :lol: . antar att mitt gamla XP från -91 var föråldrat för mina nya prylar. Blev lite jobbiga timmar där, men tänk va erfarenhet man får av dessa krånglande datorer (ni som inte har det kan väl inget)....

 

Tack iallafall för det lilla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...