Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten går i högvarv


pinturicchio_

Rekommendera Poster

pinturicchio_

Hej!

 

Det är så att fläkten på min bärbara dator börjat gå i högvarv ofta på sistone, och nu undrar jag var det kan bero på? Jag bytte fläkt för 4 månader sen. Kan det vara så att det bara finns för mycket damm där igen helt enkelt? Kan det bero på något annat?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att det bara finns för mycket damm där igen helt enkelt?

JA

Kan det bero på något annat?

JA du kan tex ha uppdaterat Windows och energispardrivrutinerna du har funkar inte så bra med "det nya Windows" du fått efter uppdateringen från Microsoft.

(var glad datorn fungerar, många har råkat ut för att datorn inte fungerar alls efter uppdatering http://www.idg.se/2.1085/1.151916 vilket är väl känt i branschen citat "Idag kommer de traditionsenliga rapporterna om datorer som slutat fungera.")

 

Kolla hos datortillverkaren om det finns nya drivrutiner till datorn.

 

JA det kan vara något annat program som drar mer energi efter uppdatering, tex Adobe Reader (för pdf dokument) Adobe Flash (för annonser, video, film)

På en bärbar dator minskade surftiden från 6 timmar till 3 timmar med Adobe Flash aktiverat. Dvs energiförbrukningen fördubblades med Flash aktivt och värmen måste kylas bort.

 

JA du kan ha fått nått skitprogram i datorn, trojan eller liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

GPU-Z och PCwizard 2010 är två program som kan upplysa om varför fläkten varvar upp.

 

Det första visar tempen hos grafikkortet .Det andra ger, om det minimeras, i övre högra hörnet uppgift om CPUns belastning ,frekvens och temperatur.

 

Vet inte hur din bärbara dator är konstruerad men det kan ju vara fel på värmeöverföringen till "fläkten" från CPU och GPU. Ex. havererad heatpipe (läckage),dålig kontakt emellan heatpipe/ kylfläns och CPU /GPU

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...