Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkorts problem!


kezkek

Rekommendera Poster

Hej!

 

Mitt moderkort har ett inbyggt grafikkort (NVIDIA Geforce 8200)

Jag försöker koppla in min tv med datorn via en HDMI kabel. Men det funkar inte, ingenting händer. Jag har försökt ladda hem en massa drivrutiner via mitt moderkorts hemsida (ASUS), men när jag ska installera drivrutinerna står det bara att det inte gick att hitta någon kompatibel maskinvara.

 

Eller så kanske det bara är fel på det inbyggda grafikkortet? Jag kan inte se det i enhetshanteraren. Jag har en skiva med drivrutinerna, men den fungerar inte med Windows 7 x64.

 

Hoppas det är någon som kan hjälpa mig!

 

Tack på förhand.

 

Kan tillägga att mitt moderkort är: ASUS M3N78-VM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, hur updaterar men det då? Jag brände filen till en skiva och startade om datorn, men inget hände. Även fast CD läsaren bootar först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Hämta senaste bios (som nu när jag kollar är version 1502) och lägg den nånstans var du kommer ihåg vart den fanns.

 

2) Hämta och installera ASUS Update vilken ligger under Utilities.

 

3) Starta ASUS Update och följ instruktionerna (bläddra till biosen, var du nu hade lagt den, uppdatera och starta om).

 

P.S. Avsluta övriga program innan du sätter igång uppdateringsprocessen. Inaktivera helst också antivirusprogrammet tillfälligtvis. Onödigt att tillägga kanske är att uppdateringen inte får avbrytas när den väl satt igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med ASUS update, men det står att det inte fungerar med x64, även fast jag har valt Win7 x64.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppdaterat med det mer än en gång under Vista x64 så nog borde det funka under Win7 x64 också..! :huh:

 

Säker på att du tog rätt program, alltså det från under Utilities (ASUS Update V7.16.01) och inte exempelvis 'Afudos BIOS update' under BIOS-Utilities..? ;)

http://tinyurl.com/yadotuc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nuså, jag var inne i Bios utilities -.-

 

Ska testa nu, hoppas bara att datorn startar efter uppdateringen! =)

 

EDIT: Uppdateringen gick fint, men är det meningen att det ska funka nu? För det gör det inte :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte meningen att det ska fungera eftersom datorer aldrig fungerar, utan man kan bara dra en uppgiven suck och gå vidare till nästa angreppspunkt..! ;)

 

Från början nämnde du att medföljande skivan med drivrutiner inte hade dem för Windows 7..? De behövs fortfarande ändå, och de fanns åtminstone på hemsidan.

 

Ta först ned och installera dem för moderkortets chipset. Ett bekvämt sätt att hitta dessa är genom att scanna igenom datorn med 3DP Chip och gå efter länkarna som som programmet leder en till. Eller varför inte ta dem från Asus (under Chipset på ditt moderkorts sajt)...

 

Det kan också hända att en installation av Forceware, primärt för det inbyggda grafikkortet, lägger in allting du behöver – även för moderkortet; nVidia-kretsar som det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tankade hem och installerade Chipset drivrutiner. När jag skulle installera Forceware så kom den där skylten om att det inte gick att hitta någon kompatibel maskinvara -.-

 

Kan det vara nå fel på det inbyggda grafikkortet? Varken VGA eller DVI anslutning funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man nog stryka bios:en samt den tidigare avsaknaden av chipset-drivare från listan över misstänkta kandidater. Men förbryllande, detta med Forceware..! :huh: Är det inbyggda nu enda grafikkortet som finns i datorn? Och är det verkligen på Enabled i bios:en? För om det är på Disabled så förklarar det varför Windows inte verkar veta att det finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte meningen att det ska fungera eftersom datorer aldrig fungerar, utan man kan bara dra en uppgiven suck och gå vidare till nästa angreppspunkt..! ;)

 

 

 

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ett annat grafikkort som jag kör med. Jag kikade lite i Bios för att kolla om det kanske var av. Men hittade inget sånt, ska läsa igenom manualen till moderkortet och se om jag hittar nått!

 

Såg detta i manualen:

 

Due to the chipset limitation, simultaneous output for DVI and HDMI is not supported

 

Kan det vara nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del bios:ar inaktiverar automatiskt det inbyggda grafikkortet ifall man monterar ett separat kort också; ibland måste man inaktivera på egen hand, om så önskas. Tror jag ska kika lite i din manual också (ibland kan man behöva lite hjälp med att tolka vad som står)... En fördel i alla fall med att du använder Windows 7 är att du faktiskt kan använda två separata* grafikkort vilket inte Vista kunde (ej att förväxla med SLI/Crossfire vilket går utmärkt) – du skulle alltså kunna ha teven kopplad till ena kortet och skärmen till det andra.

 

Nåväl nu ska jag läsa lite manual...

 

I bios, under Advanced menu -> PCI PnP -> Advanced PCI/PnP Settings, sätt Plug And Play O/S[Yes] och Allocate IRQ to PCI VGA[Yes].

 

Okej, så inbyggda kortet kan inte använda DVI- och HDMI-portarna samtidigt... Men ett förslag kan vara att använda ett separat monsterkort för skärmen och spel, och det inbyggda bara för teven och filmer(?)

 

Gå nu till Advanced menu -> Chipset -> Southbridge Configuration... Välj det kort som ska användas då datorn bootar som "primary", alltså antingen "Internal" eller "PCIE". Kolla sen så att Hybrid SLI Mode inte står i läget [mGPU always enable] (för det är ju inte SLI (två el fler kort samarbetar som om de vore ett enda) vi är intresserade av att använda i det här sammanhanget).

 

Lycka till! :)

 

*Så pass separata som i "både ett Ati- och ett Nvidiakort fungerar tillsammans i datorn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, kompatibilitetsproblem med Win7 – funktionen Hybrid SLI i din bios är det bara Vista som stödjer (vet inte varför man tog bort det för Win7?!)... Trasigt moderkort..?

 

Vaknar inbyggda grafikkortet till liv om du monterar ut det separata helt och hållet? Borde då automatiskt bli aktiverat bara av att koppla in skärmen...

 

Edit:

 

Kom att tänka på en till sak: kanske är det troligt att moderkortet följer en lite tidigare HDMI-standard; denna måste som allra först göra s k "HDCP-handshaking" för att inte linan ska klippas och inaktiveras – vilket förstås är omöjligt att utföra ifall HDMI-enheten är avstängd. Pröva således med att redan ha teven igång och inkopplad i HDMI-uttaget och inte förrän efteråt trycka igång datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^_^:thumbsup: Då är det antagligen så att det krävs Vista ifall du vill använda det inbyggda plus ett separat kort på en och samma gång... Vista är ändå bättre än sitt rykte – så länge man använder servicepack 2 samt gärna också den s k plattformsuppdateringen.

 

Edit:

Ifall du nu skulle få för dig att börja böka med Vista så har jag här lämnat ett förslag på tillvägagångssätt vid installation av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm, vi får se hur jag göra, har funderat på ett nytt grafikkort, mitt nuvarande är inget att skryta om precis :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajssonadmin

Hej!

Jag hittade direkt drivrutiner för ditt tmoderkort via ASUS website.

Troligtvis behöver först av allt installera Nvidia Chipset för ditt moderkort för att du skall få grafiken att fungera.

 

Här är länk till ASUS.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

Skriv in ditt nr på ditt moderkort och sök, välj sedan OS "Windows 7 (64bit)"

 

Hoppas att detta hjälper dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver hur du löste problemet så kan det vara till nytta för någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag löste problemet genom att ta ut det separata grafikkortet ur PCI Express platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...