Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bets på oljad ek?


Shape_sthlm

Rekommendera Poster

Shape_sthlm

Jag har haft några hyllor och tavellister i ek. Nu när jag renoverar så vill jag inte ha ek-looken längre, så jag testade med grå/svart bets på en hylla och färgen blev superbra. Dock så var hyllan behandlad med ngn olja, coh resultatet är med betsen så har den blivit ganska klibbig.

 

Jag förstår ju att det kanske inte va så jäkla lyckat att betsa en oljad hylla, men kan man lösa det på nåt sätt i efterhand?

 

Nåt snickare/målare här på forumet???

 

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut inte snickare eller målare. Men det verkar ju som att om du betsade en redan oljad hylla, så borde betsen fastnad på utsidan av oljan. Då den är väll till för att skydda ytan på träet.

 

Och då borde det gå att slipa bort färg + olja tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vette tusan om det finns några målare/snickare här. men kanske.

 

En kort sökning på nätet ger dock ett bra svar som jag kan ge dig

 

1: Det är inte lyckat att betsa på behandlat trä, det rinner som du märker.

2: Lasyr kan fungera

3: men, knata till din färgbutik och fråga om råd. De brukar veta och säljer med glädje det du kan tänkas behöva för att rätta till det du ställt till med.

 

Min spontana tanke, som alltid med trä, är att

1: rengöring med rätt ämne för att få bort kladdet

2: Köra loss med slipmaskin

3: fast troligen en fanérhylla, inte så mycket att slipa på samt min vana att slipa sträcker sig till mindre ytor som bord, bänkar, lister...

 

Så, slutord. Ta dig till en färgbutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Ja det känns som att jag får nog slipa och sedan betsa på nytt, jag gillar färgen skarpt. Hoppas det fungerar.

 

 

Men jag ska även ta ett snack med färghandlaren. Det var ju på hans inrådan som jag köpte bets. hrmm

 

(för övrigt färgbutiken korsningen karlbergsvägen/st eriksgatan vid st.eriksplan)

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det då finns trä nog att slipa. Om inte massiv ek finns det kanske bara några millimeter med faner och det vette tusan om det räcker för att kunna slipa bort oljan.

 

Ta med dig ett hyllplan till färgbutiken och be om råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shape_sthlm

Det är massiv ek. Dock säkrast ta med lite material oxå... :thumbsup:

 

 

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...