Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel inställning för att komma ut på nätet?


EEiram

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har tre datorer hemma, en trådlös och två fasta. Har inga som helst problem med den trådlösa och den ena fasta men den andra fasta datorn har plötsligt "slängts ut" och går inte att koppla upp och vi vet inte vad som hänt. Det hände för ett par veckor sedan. Kan läggas till att det är en 16-årings dator och han kanske har gjort något galet, vad vet jag ... Jag har precis installerat Windows 7 i datorn och trodde att det skulle lösa problemet. Vi har Telia adsl. Vet inte i vilken ände jag ska börja... är inte helt hemma här känner jag. Skulle vara toppen om jag fick hjälp innan han kommer hem (från fjällen på söndag).

Tack på förhand!

Marie E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer info kanske kan få någon att komma på vad felet kan vara.

Så här står det: "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen svarar inte."

Det står även att: IPv6-anslutning - Nätverksåtkomst saknas.

Det verkar som om datorn är ansluten men ändå inte ...

Några ledtrådar?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis installerat Windows 7 i datorn och trodde att det skulle lösa problemet

Har uppkoplingen funkat med Win7 eller uppstod problemet i samband med installationen av Win7?

Vilken typ av dator gäller det?

Stationär eller bärbar? Märkesdator? Modell? Hembygge?

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan lämna Ipv6 ibockat, ett protokoll som sällan används.

 

I Windows 7 finns en felsökningsfunktion, högerklicka på Närverksikonen, nederst till höger på skärmen, välj

Felsök problem.

Windows kommer nu att försöka reparera sina inställningar eller annat som kan ha gått fel.

 

Om du har gjort detta, och svaret är det du hänvisar till i ditt inlägg #2, "Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen svarar inte."

 

Så är det nog inte din dator som har bekymmret, utan din router.

Dra ur nät, elkabel, och låt den stå en 15 - 30 min, olika tillverkare har olika tider.

Återanslut den, starta upp Windows 7 datorn och se om den hittar routern, (se Kontrollpanelen/Nätverk och delningscenter), en grafisk översikt.

 

Om du fortsatt har problem att ansluta, och bestämt tror att det är din dator som har problem, ladda hem följande program för att återställa din dators anslutningsprotokoll.

 

Denna fix funkar på samtliga Windows!

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Network-Tweak/WinSockFix.shtml

 

Återkom gärna med resultatet!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

Lite svar på dina frågor:

Har uppkoplingen funkat med Win7 - Ja, från början funkade det perfekt men det var inte med en licensierad version som vi har idag.

eller uppstod problemet i samband med installationen av Win7? - Problemet kom efter ett par tre veckor med "gamla" Win 7.

 

Vilken typ av dator gäller det? - Det är en stationär dator inköpt i en datorbutik.

Stationär eller bärbar? Märkesdator? Modell? Hembygge?

 

Mats, nu har jag provat dina tips dock inte det sista med uppkoppling, det går ju tyvärr inte eftersom jag inte kommer ut på nätet ...

 

Tack för era råd, jag kämpar vidare!

Mvh

Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad har du för router/modem?

 

Anslut den här datorn med kabel till routern.

Detta kan ju också ha att göra med att du måste sätta upp ett internetkonto på routern för att datorn ska kunna få tillgång till internet.

Titta i manualen, och se vad den föreslår, kanske skriv följade i rutan vid Windows, startknappen, t.ex. skriv in adressen, http://192.168.1.254 och klicka på OK, kan ju vara annorlunda i ditt fall.

 

Du har ju andra datorer i ditt nätverk, så du kanju ladda ned programmet jag förslog och lagra på ett USB minne, alternativt bränna det på en CD.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-340-1270807386,08_thumb.pngHar du provat guiden "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätvek" i Nätverk och delningscenter i Kontrollpanelen? Välj "Anslut till Internet". Se bifogad bild.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi tillbaka till min första tanke som jag fick när jag läste ditt första inlägg. Problem med drivrutiner. Det var därför jag undrade vad du hade för typ av dator.

 

Jag misstänker att du måste installera chipsetdrivrutinen till moderkortet och när man tittar på dina skärmdumpar så verkar du även sakna drivrutinen till nätverkskortet.

 

Vad heter din dator? Fabrikat och hela modellnamnet? T.ex. Dell Inspiron 580.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...