Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips på ersättare för Audio Pro 2-25


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Sitter här med ett par Audio Pro 2-25 högtalare. Problemet är att baselementet gått sönder på den ena högtalaren. Du känner kanske igen det, för att jag har haft uppe det här tidigare. En längre tid har jag lagt det här på hyllan, men nu har jag tagit tag i det igen.

 

Rent omöjligt att få tag på ett baselement till den här högtalaren. Får bara svaret att modellen inte finns längre också vidare. Men ett baselement borde väl finnas? Googlade runt i helgen och fann en del som rekommenderade orginalbas till högtalaren. Det går inte att skruva dit vilken som.

 

Bestämde mig för att då kontakta Audio Pro. Idag fick jag svar:

 

Hej

 

Det finns tyvärr inga lämpliga reservelement till den här modellen. Det enda alternativet om man vill behålla originalljudet är att reparera originalelementen.

 

 

hälsningar

 

Sven Olsson

Audio Pro AB

 

Känner till företag som lappar och lagar högtalare, men det känns inte så kul i längden. Tror att företaget heter Högtalarservice eller liknande. Epostade dom för vet inte när, men något svar har jag inte fått. Tydligen har dom epostadressen för att det ska se snyggt ut.

 

Epostade ikväll även Hifiklubben för att höra vad dom rekommenderar. Frågade om dom kan ge tips på bra ersättare för Audio Pro 2-25. Kanske har dom rent av ett baselement som jag kan köpa. Det går enkelt att byta ut. Skruvade av baselementet under påskhelgen. Sladdarna är enkla att dra av och montera på ett nytt baselement. Förstår inte vad det är som ska vara så svårt med baselement till just dom här högtalarna.

 

Du har kanske tips på ett par bra ersättare?

 

Är ingen ljudnörd, men det ska inte höras burkigt. Behöver inte vara 20.000 kronors högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här med ett par Audio Pro 2-25 högtalare. Problemet är att baselementet gått sönder på den ena högtalaren. Du känner kanske igen det, för att jag har haft uppe det här tidigare. En längre tid har jag lagt det här på hyllan, men nu har jag tagit tag i det igen.

 

Kolla den här tråden: http://www.minhembio...howtopic=131831

 

(Nya högtalare kan vi också rekommendera på förfrågan, om det känns aktuellt.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tipset!

 

Återkommer med uppföljning, eller reggar mig på forumet för att få tips på ett par ersättare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade lite ytterligare på det förslag som nämndes i tidigare nämnd tråd.

 

Kan själv inte hitta någon svensk återförsäljare av nämnda element idag. Det kanske inte känns så lustigt att behöva beställa från Danmark? http://www.hoejttale...asp?product=193

 

Beslutar du att titta på nya högtalare så ska de här vara med som kandidater:

http://www.prisjakt....ukt.php?p=21691

http://www.prisjakt....ukt.php?p=15083

 

Nej, jag har ingenting med Min Hembio-forumet att göra.

Hoppas att det löser sig. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för ytterligare tips!

 

Jag ska ta en närmre titt på länkarna. :)

 

Svar från både Hifiklubben och HifiKit ramlade in idag.

 

HifiKit svarade så här:

 

Hej Stefan

 

Vi har ett element som heter Response 210w,det finns i 4ohm vilket är det du behöver,priset är 495kr.Problemet är att yttermåttet är 21.5 och ditt mått är 20.5cm vilket innebär lite jobb för dig.

 

Vh

Tommy

 

...och Hifiklubbens svar:

 

Hej Stefan.

 

Då jag inte har någon som helst erfarenhet av Audio Pro, så kan jag tyvärr inte ge dig några konkreta tips.

Jag har lite smått på vägen dock, vi har inga element som skulle passa ett par Audio Pro, vad jag vet i alla fall, men du kan kika med killarna på www.hifikit.se då de har en del reservelement till Audio Pro. De kan kanske ge dig lite mer handfasta tips.

 

Då jag inte heller vet hur dina högtalare lät så har jag lite svårt att rekommendera några nya, förutom att om det skulle vara intressant så är det bara smita in och lyssna lite tills något faller i smaken.

 

Om det skulle vara så att de är dig väldigt kära så brukar lappningen fungera väldigt bra, men det är som sagt ett litet riskmoment att något annat element går sönder och då sitter man i samma sits igen.

 

 

 

Om jag missat att svara på något eller om du har fler frågor är det bara att återkomma.

 

Med vänlig hälsning, Joacim Meibrandt

 

Hi-Fi Klubben Kundtjänst

________________________________

 

 

Västra Storgatan 4

553 15 Jönköping

 

Så att nu har jag litegrann att fundera vidare på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Bestämde mig idag för att på vinst eller förlust skicka efter Response 210w från HifiKit. Att det baselementet sedan går en centimeter utanför orginalhålen går säkert att ordna. Det är ju trä runt om och då blir det enkelt att borra nya hål.

 

Det kommer säkert bli en trevligare syn än det trasiga baselementet som just nu sitter där.

 

Kostnad i jämna slängar 600 spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig idag för att på vinst eller förlust skicka efter Response 210w från HifiKit. Att det baselementet sedan går en centimeter utanför orginalhålen går säkert att ordna. Det är ju trä runt om och då blir det enkelt att borra nya hål.

 

Det kommer säkert bli en trevligare syn än det trasiga baselementet som just nu sitter där.

 

Kostnad i jämna slängar 600 spänn.

 

Ingenting är omöjligt med rätt verktyg och handlag.

 

 

 

OT. Hur får jag in smilisar på det här forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

En borrmaskin och rätt storlek på borren. Att det sedan ligger utanpå stör inte mig. Orginalet ser ut att ligga nedfräst en bit i träet. Några sådana fräsverktyg har inte jag. Känner ingen snickare som kan fixa det där.

 

Smileys hittar du i verktygsfältet. I snabbsvar ser du den gula gubben. Annars går det att göra det manuellt också, och när svaret är postat dyker gubbarna upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Baselementet anlände idag. :)

 

Det var inte så hemskt mycket större, så jag slapp borra upp nya hål. Enda problemet var att sladdkontakterna passade inte. Jag fick istället skala sladdarna och vira dom runt om. Saknar lödkolv hemma. Fungerade lika bra det också.

 

Blev lite kallsvettig vid monteringen då jag skulle böja ut metallskenorna där man ska fästa sladdarna. Det går en bredare svart bit rakt över som i sin tur är popnitat däri sitter sladdkontakterna fastlödade. Den här bredare biten blev helt böjd bakåt, så att den går att lirka bakåt.

 

Kollade med en spegel på baksidan, men där sitter inga kretsar som kan ha blivit förstörda. Den här biten är helt svart så det är svårt att se vad det är för något. Om den är strömförande på något vis borde dom inte ha kört en popnit rakt igenom.

 

Trodde att jag förstört baselementet, men vid ett test fungerar baselementet ändå.

 

Hörs som om det nya baselementet dominerar ljudet. Vid en närmre titt på den andra högtalaren ser det ut som om det baselementet också håller på att ge sig. Snart dags för ett nytt baselement där också skulle jag tro. Kör så länge det går!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att ha gått bra!

 

Se bara till att klämma åt högtalarens kablar vid elementet kontakter ordentligt. Helst så att de inte rör sig vid anslutningarna.

 

Så länge du håller isär plus och minus och låter inget stöta emot elementets membran så är det gott. Tänk på att membranet ska röra sig.

 

Ja, nog är den andra högtalaren också förtjänt av ett nytt element. För rätt balans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Hej, gott nytt år!

 

Hur gick det med dina audio pro 2-25?

Jag har ett par som jag behöver byta basarna på.

Såg att response 210 fortfarande finns att köpa ...

 

/thomas,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta högtalarelement i en låda innebär att ersättningselementen måste ha identiska specifikationer för att ljudbalansen skall bibehållas. Om man ersätter befintliga element men andra, inte likvärdiga, blir frekvensresponsen på lådan inte som den var från början.

 

Ett vanligt fel på baselement (även andra element också), när de inte är sönderkörda, är att gummiupphängningen torkat och spruckit. Själva membranet och spolen är intakt. Det går utmärkt att ersätta gummiupphängningen med ersättningsgummi utan att det påverkar frekvensbalansen nämnvärt. Påverkan är betydligt mindre än när elementet byts ut mot ett annat, inte likvärdigt, element.

 

När jag själv jobbade med service på ljudutrustning professionellt konade jag om högtalarelement. För att det skall bli bra krävs specialverktyg så att spolen blir centrerad i magnetöppningen. Om spolen blir felkoncentrerad kommer den att skrapa i magneten och ljudet blir förvrängt (distorderat).

Jag hade slutat på företaget jag jobbade på där jag konade om högtalare när mina egna baselements gummiupphängning hade torkat och spruckit. Eftersom jag inte hade verktyg för att fixa ny gummiupphängning kikade jag först efter ersättningselement. De fanns inte till mina Infinity längre.

 

Jag gav mig ut och lyssnade på nya högtalare. Hittade ett par som passade mina öron och de kostade 22000 kronor för ett par. Samtidigt hade jag fått veta att det finns ett företag i Göteborg som byter gummiupphängningen på högtalare till bra pris.

Jag ringde Högtalarservice och fick prata med en kille. Han bad mig skicka in baselementen, vilket jag gjorde.

 

Två veckor senare hade jag baselementen i retur, lagad, till priset av 1000 kronor för båda tillsammans.

De ser perfekta ut och låter som de skall.

 

Min erfarenhet av att få högtalarelementen reparerade med nytt gummi är således en positiv upplevelse.

 

http://www.hogtalarservice.se/

 

Istället för att betala 22000 kronor för nya högtalare (visserligen kul med nytt men .................) blev jag av med 1000 kronor för reparationen.

Det här är för några år sedan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Vilket sammanträffande, jag kantade om basarna denna vecka. Provlyssnar för första gången just nu och måste säga att jag är positivt överaskad - vilket ljud!

 

Mina 2-25or kom med på köpet vid ett förstärkarköp för drygt ett halvår sen och har varit på väg till återvinningsstationen flera tillfällen men envis som man är... De fick bli övningsobjekt eftersom jag aldrig kantat om tidigare. Jag beställde härifrån och är nöjd:

 

http://speakerrepairshop.nl/index.php?item=foam-ring-8-inch-for-philips-ad-80602-w4-woofer&action=article&aid=3929&lang=en#.WIOMdoWcGUl

 

Andra gick bättre än första, man får se till att stryka på relativt rikligt av medföljande lim. Det svåraste var egentligen att få loss baselementen då de var limmade mot lådan (är det vanligt!?), resulterade i något hårdhänt problemlösning som lämnade fula märken. Det gör egentligen inte så mycket då de var gratis och minst sagt skamfilade till att börja med, man får intrycket att de först genomlidit två decennier hårda fester och därefter två decennier lagring under dåliga källarförrådsförhållanden.  De låter så bra nu under de inledande testerna att jag överväger att behålla dem men då måste jag snygga till dem och snida till fronter, annars lär de inte accepteras av familjens inredare... Någon som har rekommendationer om frontskum och folie?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...