Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lev idag på latin


Yesmine

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har sett att det går att få bra översättningar till latin här och jag vill göra en tatuering med en text:

"Lev idag", alternativt "Lev ditt liv" på latin.

 

Vore enormt tacksam om någon kunde hjälpa mig med en översättning smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vive hodie. Lev idag.

Denna uppmaning ingår i ett av Martialis epigram: Sera nimis vita est crastina: vive hodie. Alltför sent är morgondagens liv, lev idag. Du hittar detta och fler av hans epigram här: http://en.wikiquote.org/wiki/Martial

 

Vive tuam vitam. Lev ditt liv! Du kan också välja en annan ordföljd, om du vill: Tuam vive vitam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tänkte höra igen om "Vänskap övervinner allt" på latin. Viktigt att det inte är bestämd form (vänskapen), utan just vänskap övervinner allt. Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vänskap övervinner allt" på latin. Viktigt att det inte är bestämd form (vänskapen), utan just vänskap övervinner allt.

Vänskap övervinner allt => Amicitia omnia vincit

 

Bestämd och obestämd form finns inte i latinet. Amicitia betyder vänskap, vänskapen eller en vänskap. Det är bara att själv välja hur man vill översätta amicitia till svenska.

 

I våra svenska talesätt och ordspråk har vi för det mesta substantivet i obestämd form så det är ju naturligt för oss svenskar att översätta "amicitia omnia vincit" som "vänskap övervinner allt". Att "amor vincit omnia" kan översättas "kärleken övervinner allt" utesluter inte översättningen "kärlek övervinner allt". På engelska måste man ha obestämd form: love conquers all respektive friendship conquers all.

 

Amor tussisque non celantur = Kärlek och hosta kan inte döljas. Denna svenska översättning i obestämd form är den naturliga för mig eftersom det rör sig om allmängiltiga begrepp: kärlek i allmänhet, hosta i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...