Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En switch som 2?


atagesson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en linuxrouter (ipcop) samt en switch (netger FS726T).

Jag har mitt interna nätverk 192.168.0.1 samt ett dmz 192.168.1.1.

Finns det något sätt att dela upp portarna i switchen så de kan hantera båda adresserna? Jag har tänkt mig ex port 1-12 internt samt 13-24 dmz.

På så vis slipper jag en extra switch.

 

Någon som kan detta?

 

 

/// MVH Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går utmärkt. Switchen har stöd för VLAN, Virtual Local Area Network. Kolla i manualen hur du skall ställa in det, eller surfa in till webbgränssnittet och kolla runt.

 

I princip skall du skapa 2 st VLAN och sedan tilldela dem till de portar du skall använda till de olika näten. Den typ av port du vill ha är otaggade, untagged. Du kan bara ha ett otaggat VLAN per port, medan du kan ha flera taggade. Men då måste du ha nätverkskort som kan läsa av VLAN-taggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Om det bara handlar om att ha 2 olika nät i samma switch så behöver du inte hålla på med VLAN. Switchen är normalt en ren layer 2 device och bryr sig inte om IP adresser! Men när det kommer till säkerhet och att sära på 2 nät så är vlan en bra lösning.

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara handlar om att ha 2 olika nät i samma switch så behöver du inte hålla på med VLAN.

 

Förvisso, men så fort du använder någon form av broadcast, såsom DHCP, så blir det bara crap.

 

Dessutom så skulle atagesson i detta fallet ha det ena som ett DMZ varpå man definitivt vill separera de båda näten och tvinga trafiken genom en brandvägg eller liknande.

 

Eftersom switchen hade stöd för VLAN så skulle jag starkt rekommendera att använda det oavsett vad syftet med näten är, det finns inte direkt någon nackdel med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Nä det har du helt rätt i! Vet dock inte hur lätt det är att konfigurera vlan på hans switch!

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...