Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För långa filnamn


K Olagus

Rekommendera Poster

Skulle gärna vilja veta hur jag går tillväga för att sparar dokument med långa filnamn. Idag hände det att jag blev av med ett dokument - supportsvar från F-Secure - som hade ett rätt långt filnamn. Har prövat alla möjliga sätt att hitta det försvunna dokumentet, men det verkar vara borta.

Detta har aldrig hänt mig förr, men däremot händer ganska ofta att jag får problem att flytta över dokument med långa filnamn/långa sökvägar i samband med backup till en extern hårddisk.

Kan man göra någon inställning någonstans, så att det problemet inte uppstår? Eller är det inbyggt i XP att man inte får skriva för långa filnamn?

När jag skapar dokument, brukar jag ha för vana att datera dem. T.ex. dagens datum 100405 och därefter filens namn och filändelse. Ett sådant filnamn kan bli mycket långt om det rör sig om en pdf hämtat från nätet t.ex. Men jag tycker det är praktiskt att kunna söka bland/ordna mina dokument efter datum.

Hur långt - dvs. hur många tecken - får ett filnamn vara i Windows XP home?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Maxlängen på filnamn beror inte på operativsystemet, utan det beror på vilket filsystem man har på enheten där filen ligger. För hårddiskar i Windows XP är det filsystem som väljs som standard NTFS och där är gränsen 255 tecken.

 

På den externa hårddisken kan det hända att du har ett annat filsystem (och därmed andra begränsningar). Vilket filsystem som används borde du kunna se på egenskaperna för respektive hårddisk eller lagringsmedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte riktigt var jag skulle lägga min fråga, därför valde jag tråden operativsystem. Den som är moderator här kanske kan vara snäll och placera tråden på rätt ställe om jag gjort fel?

 

Mina hårddiskar, såväl interna som externa, är NTFS-formaterade.

När du skriver att 255 tecken är gränsen, gäller det sökvägen också? För filnamnen är sällan såå långa, även om man räknar in mellanslag osv.

Frågar igen: Kan man göra någon inställning någonstans, så att det problemet inte uppstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sökvägen räknas inte in i de 255 tecknena.

 

I så fall är det lite märkligt, för i fallet med den försvunna pdf-en idag (supportsvaret), så var filnamnet på 49 tecken totalt. Det började strula när jag satte ett datum framför och därefter klippte ut (från skrivbordet) och klistrade in filen på en plats där jag ville ha den. Det accepterades inte och sen var filen borta. Man kan bara se att jag haft en sådan fil genom att titta i utforskaren>senast använda dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...